Mięsna Paczka to platforma online oferująca ekologiczne mięso. Powstała sześć lat temu z inicjatywy Damiana Kopeckiego. Sprawdź, jak wyglądały początki marki i co sprawiło, że dziś cieszy się rosnącą popularnością.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak narodził się pomysł na Mięsną Paczkę,
- jakie wyzwania napotkała firma w pierwszych latach działalności,
- jak automatyzacja usprawniła procesy w e-sklepie,
- w jaki sposób Mięsna Paczka wspiera rolnictwo ekologiczne,
- co Damian Kopecki radzi właścicielom e-sklepów.
Z korporacji na swoje
Sześć lat temu, po odejściu z korporacji, Damian Kopecki zaczął myśleć o własnym biznesie. Chcąc robić coś dobrego dla ludzi, postawił na rynek zdrowej żywności. Jego uwagę przyciągnęła trudność w dostępie do świeżego, ekologicznego mięsa.
Damian zaprosił do współpracy swojego przyjaciela Marcina Pogroszewskiego. Razem przeanalizowali rynek i stworzyli strategię, która miała odpowiadać na potrzeby konsumentów. Ich celem było połączenie jakości i bezpieczeństwa z wygodą zakupów online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nie jesteśmy typowym e-commerce, ponieważ nasz model biznesowy opiera się na sprzedaży Paczek. Początkowo wyzwaniem było więc znalezienie systemu, który byłby w stanie sprostać przyjętym założeniom – wspomina Damian Kopecki.
Jednocześnie firma musiała poradzić sobie z ograniczonym budżetem. Mięsna Paczka na początku testowała swoją ofertę wśród rodziny i znajomych. Taki sposób działania pozwolił jej dopracować asortyment i lepiej poznać oczekiwania klientów.
Wszystko na głowie właściciela
Początki w biznesie najczęściej bywają trudne. Nie inaczej było w przypadku Mięsnej Paczki. Damian Kopecki wspomina, że w tamtym okresie sporo robił samodzielnie. Na przykład kompletował pierwsze zamówienia – pakował porcje mięsa do Paczek, a także ręcznie wprowadzał dane do Excela, gdy Paczki już opuściły mroźnie.
Ponadto każdą przesyłkę dostarczał osobiście. W efekcie co miesiąc pokonywał setki kilometrów, odwiedzając jednego dnia Wrocław, a kolejnego Warszawę. Podobnie było z przypomnieniami o zamówieniach – te również Damian wysyłał klientom. Co prawda pochłaniało to mnóstwo czasu, ale pomagało budować relacje z klientami.
Obecnie procesy te zostały zautomatyzowane. Cztery rodzaje opakowań przygotowuje algorytm, który współpracuje z systemem magazynowym. Dzięki temu Mięsna Paczka dostarcza swoje produkty na terenie całego kraju, niezależnie od wielkości miejscowości.
Każda przesyłka jest starannie zabezpieczana, co gwarantuje świeżość produktów nawet w najcieplejsze dni. To zasługa ekologicznej termoizolacji i suchego lodu, które skutecznie chronią jej zawartość. Dodatkowo system do zarządzania zamówieniami usprawnia obsługę i daje klientom bieżący dostęp do informacji o statusie przesyłki.
Obiecujesz? No to dowieź
Co pomogło Mięsnej Paczce osiągnąć sukces na rynku? Takich czynników było kilka, niemniej nasz rozmówca wspomina o jednym, szalenie istotnym – a mianowicie o marketingu. Komunikacja oparta na wartościach i autentyczności stała się fundamentem Mięsnej Paczki. Firma wyłącznie składa obietnice, które może spełnić.
Równie ważne w rozwoju były formy zakupu, takie jak Elastyczne Dostawy. Klienci mogą decydować, kiedy i w jakim składzie chcą otrzymać Paczki, co sprawia, że oferta idealnie wpisuje się w ich potrzeby. Ten model pomaga również rolnikom ekologicznym w rozwoju ich gospodarstw.
Istotne jest też to, że wewnętrzna organizacja pracy w firmie opiera się na filozofii „spinania”. Definiuje ona jasno odpowiedzialność za poszczególne zadania.
W naszej definicji „spinacz” to ktoś, kto potrafi precyzyjnie oszacować oczekiwania oraz czas niezbędny do ukończenia projektu, przeprowadzić wszystkich interesariuszy z punktu A do punktu B, zapewniając harmonijną współpracę wszystkich zaangażowanych i finalnie: osiągnięcie zakładanego efektu – wyjaśnia Damian Kopecki.
3 rady od Mięsnej Paczki dla e-commerce
- Dobieraj odpowiednich ludzi do zespołu – to klucz do sukcesu. Współpraca z kimś od samego początku sprawia, że budowanie firmy staje się nie tylko łatwiejsze, lecz także przyjemniejsze.
- Zdefiniuj swoje wartości – muszą być one zgodne z wizją założyciela i mieć dla niego realne znaczenie. Wartości odgrywają ważną rolę w tworzeniu biznesu, ale przestają działać, jeśli przedsiębiorca sam ich nie przestrzega. Trudno oczekiwać, że inni będą respektować przyjęte zasady, które są ignorowane przez lidera.
- Skup się na pozytywach – nie wszystko od razu będzie wyglądało idealnie, i to jest naturalny element rozwoju. Niemniej taka uważna postawa na wszystko, co dobre, pozwala czerpać pozytywną energię i motywację do dalszych działań.
Czytaj też historie innych e-sklepów:
>> Zanim ruszyliśmy, mieliśmy 100 tysięcy obserwujących na Instagramie [historia e-sklepu: YUMMO]
>> Mimo że e-sklep dobrze konwertował, po 5 latach zbudowaliśmy go na nowo [historia e-sklepu: N69]
>> Zbudowali biznes, który wygenerował 10 mln euro przychodu [historia: autoDNA]
>> Zaczynaliśmy w Warszawie, a dziś sprzedajemy w 13 aglomeracjach [historia e-sklepu: Auchan]
>> Zaczynałem od 20 000 zł, a dziś generuję kilkumilionowe obroty [historia e-sklepu: Skarpetoholik]
>> Sprzedajemy 1,5 miliona opon rocznie [historia e-sklepu: SklepOpon.com]
>> Rzuciłem etat, chociaż za chwilę miałem zostać tatą. Opłaciło się zaryzykować [historia: PsiBufet]
>> Rano gotowanie, po południu rozwożenie, w nocy finanse i strategie [historia e-sklepu Piesotto]