Jak będą wyglądały trendy w logistyce w e-commerce w 2022 r.? Sprawdź, na jakie rozwiązania warto postawić, żeby dopasować się do rosnących oczekiwań kupujących online.
Wskazówkami dotyczącymi logistyki w e-commerce dzielą się: Bogdan Baj, dyrektor działu sprzedaży ORLEN Paczka i Robert Giersz, dyrektor biura usług kurierskich ORLEN Paczka; Marta Gaińska, operations manager Furgonetka oraz Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Chcesz poszerzyć wiedzę o marketingu i sprzedaży online? Sięgnij po prenumeratę z pełnym dostępem do archiwum.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jakie istotne zmiany w preferencjach kupujących online dotyczących logistyki zaobserwowaliście w 2021 roku? Jakie rozwiązania logistyczne wspierające e-commerce zyskały na popularności w 2021 r.?
Bogdan Baj, dyrektor działu sprzedaży ORLEN Paczka i Robert Giersz, dyrektor biura usług kurierskich ORLEN Paczka: Obserwujemy, że rok 2021 był bardzo korzystny dla rynku C2C. Olbrzymim wzrostem popularności cieszą się platformy sprzedające odzież z drugiej ręki, takie jak Vinted oraz marketplace’y jak OLX. ORLEN Paczka oferując niską cenę, gęstą i różnorodną sieć nadań i odbiorów weszła tu przebojem i walczy o pozycję lidera w 2022 r.
Jeżeli chodzi o preferencje konsumentów, zauważyliśmy, że coraz więcej klientów docenia wygodę dostawy i odbiorów w punkcie. Klienci oczekują także pełnej przewidywalności w całym procesie zakupowym. Chcą mieć wiedzę i gwarancję, kiedy dokładnie paczka będzie gotowa do obioru. Oczekuje się także bliskości punktu odbioru i nadania. Właśnie w ten trend wpisuje się ORLEN Paczka, która oferuje wybór pomiędzy punktem odbioru, a maszyną paczkową.
Marta Gaińska, operations manager Furgonetka: Liczba kupujących online cały czas rośnie. Co za tym idzie, konsumenci mają coraz większe doświadczenie w internetowych zakupach i wymagania. Chcą mieć duży wybór metod dostawy, sposobu płatności czy opcji dodatkowych (np. godzin odbioru przesyłki). W 2021 r. w związku z trwającą pandemią Polacy nadal przywiązywali dużą wagę do bezpieczeństwa w kontekście logistyki. Dlatego też niekwestionowanym zwycięzcą rozwiązań logistycznych dla B2C i C2C jest automat paczkowy. Co więcej dostawy do maszyn skracają etap ostatniej mili. Jest to rozwiązanie ekologiczne, przesyłka jest tańsza, a odbiór zamówień elastyczny i bezpieczny.
Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska: 2021 rok to wzrost oczekiwań konsumentów wobec elastyczności doręczeń, dlatego zainteresowaniem cieszyły się usługi umożliwiające nadania i odbiory w wygodnym miejscu i o dowolnej porze. Dobrym przykładem są punkty sieci DPD Pickup, które wraz z dostosowanymi do warunków miejskich DPD Pickup Oddziałami Miejskimi liczą już 7,5 tys. placówek. Czas pandemii to także zwiększona potrzeba bezpieczeństwa, dlatego ważne stało się umożliwienie konsumentom bezkontaktowych odbiorów dzięki uproszczonym procedurom, np. przez doręczenie pod drzwi bez podpisu lub z wykorzystaniem unikalnego kodu PIN.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak sprawnie zarządzać logistyką w e-commerce, sięgnij do EwP 8/2020.
W jakie rozwiązania w obszarze logistyki wspierające e-commerce warto zainwestować w 2022 r.?
Bogdan Baj i Robert Giersz: Na pewno chcemy cały czas inwestować w jakość i wygodę dla klienta. Bardzo ważne jest, aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dlatego coraz głębiej wsłuchujemy się w ich potrzeby. Różnorodność form dostawy w e-sklepach jest doceniana zarówno przez sprzedawców jak i odbiorców, co przekłada się na zwiększone zakupy i elastyczność zamówień.
Nie możemy zdradzać naszych dokładnych planów, ale pracujemy nad znacznymi udogodnieniami dla klientów indywidualnych oraz dalszym rozwojem inicjatyw proekologicznych.
Marta Gaińska: Warto postawić na rozwiązania jakościowe, ekologiczne, intuicyjne i zapewniające konsumentom doświadczenia zakupowe na wysokim poziomie. Z pewnością opakowania wielokrotnego użytku staną się trendem 2022 r. Jednak e-sklepy muszą też pamiętać, aby nieustannie rozwijać technologię, z której korzystają i automatyzować jak największą liczbę procesów. Kluczem do sukcesu w e-commerce będzie również zadbanie o doświadczenia posprzedażowe. Mając dobrze zaopiekowany ten obszar, zwiększamy szansę na powrót klienta.
Rafał Nawłoka: W 2022 r. na pewno warto postawić na innowacje, które mają za zadanie maksymalnie usprawnić logistykę paczek, zwłaszcza na etapie ostatniej mili. Wśród nich można wymienić interaktywne narzędzia włączające odbiorcę w proces doręczenia. Dobrym przykładem jest portal mojapaczka.dpd.com.pl, który pozwala w wygodny sposób ustalić termin i sposób doręczenia, śledzić drogę przesyłki, a także w razie potrzeby skontaktować się z kurierem. Właśnie zaproponowaliśmy nadawcom indywidualnym i mniejszym firmom unowocześnione i bardzo wygodne narzędzie do nadawania paczek nadaj.dpd.com.pl.
W 2022 r. będziemy dalej rozwijać sieć umożliwiającą odbiory poza adresem domowym czy biurowym. Konsumenci doceniają możliwość skorzystania z usług kurierskich w ulubionym supermarkecie, w pobliskim sklepie czy w oddziale miejskim.
Jakie są Wasze plany na 2022 rok? Jakie nowości i usprawnienia dla e-commerce zamierzacie wdrożyć?
Bogdan Baj i Robert Giersz: W br. chcemy kontynuować dynamiczny rozwój usługi ORLEN Paczki. Chcielibyśmy, aby ta usługa i nasza sieć weszła do czołówki najpopularniejszych i najchętniej wybieranych przez Polaków form odbioru i nadań przesyłek.
Dlatego zamierzamy inwestować w jakość, infrastrukturę logistyczną i wykwalifikowany personel. Naszym celem jest, aby jak najwięcej Polaków miało swój punkt ORLEN Paczki w zasięgu 5 minutowego spaceru.
Marta Gaińska: W połowie stycznia 2022 r. wprowadzimy na rynek innowacyjne rozwiązanie dla e-commerce. Cały czas będziemy też rozwijać sieć otwartych automatów paczkowych Furgonetka BOX. Zgodnie z naszymi założeniami pierwsze automaty pojawią się na rynku w pierwszej połowie przyszłego roku.
Rafał Nawłoka: Przyszłość w DPD Polska to indywidualizacja i wertykalizacja podejścia do klienta. Dążymy do zapewnienia różnych opcji doręczeń. Od doręczeń kurierskich na adres odbiorcy lub do tzw. safe place, przez odbiory w punkcie lub automacie. Naszym celem jest także umożliwienie otrzymywania paczek przychodzących na dany adres ze wszystkich kierunków i o niemal każdej dozwolonej prawem zawartości.
Z pewnością będziemy rozwijać nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów, do której już dziś należy m.in. 100 elektrycznych vanów kurierskich, a także inwestować w przyjazną środowisku infrastrukturę i dokonywać zakupów cerytyfikowanej „zielonej” energii.
Warto doczytać:
- E-commerce A.D. 2022
- Skuteczny marketing i obsługa klienta w e-commerce A.D. 2022
- Sprzedaż na marketplace’ach A.D.2022
- Audyt e-commerce. Jak szybko znaleźć słabe punkty sklepu internetowego i je wyeliminować
- Jak właściwie wyznaczać KPI w sklepie internetowym
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
- Efektywne budżety w e-commerce – pułapki, które mogą Cię dużo kosztować
- Black Hat SEM – czyli nieczyste zagrania w Google Ads, które pomniejszają Twój dochód