Krajobraz e-commerce bardzo się zmienił w ostatnich latach. Sklepy internetowe są złożone z wielu zintegrowanych systemów, gdzie każdy odpowiada za inny aspekt biznesu, np. ERP, CRM czy PIM. System PIM umożliwia wygodniejsze i szybsze zapanowanie nad wszystkimi danymi o produktach. W 2022 r. nadal uznawany jest za ważny element układanki, który przesądzi o sukcesie firmy e-commerce.

Na rynku dostępnych jest już ok. 100 rozwiązań PIM. Według raportu Allied Market Research globalny rynek Product Information Management został wyceniony na 9,9 mld USD w 2019 r., a do 2027 r. ma osiągnąć 59,25 mld USD. Dlaczego PIM to o wiele więcej niż tylko zarządzanie informacjami produktowymi? Poznaj jego znaczenie dla sektora handlu elektronicznego w roku 2022.
1. Zdecydowałeś się na sprzedaż w social mediach i chciałbyś poszerzyć listę kanałów o marketplace? Punkt dla Ciebie!
Posiadanie własnej strony internetowej czy sklepu stacjonarnego jest ważne, ale możesz dotrzeć do większego grona klientów, stosując podejście omnichannel. Trend ten utrzyma się również w 2022 r. Sprzedaż wielokanałowa oznacza konieczność zaopatrywania wielu kanałów w dane jakościowe. Przykładowo w modelu B2C na znaczeniu zyskują marketplace’y (np. Amazon), a także portale społecznościowe (w tym TikTok), gdzie regularnie pojawiają się krótkie treści wideo. Z kolei w sektorze B2B dobrą strategią są działania na LinkedInie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Akeneo PIM doskonale wpisuje się w strategię omnichannel – wspiera budowanie kanałów sprzedaży i gwarantuje, że treści marketingowe Twojej marki wszędzie będą miały spójny przekaz. Z jednej strony będziesz w stanie obsługiwać wszystkie kanały, na jakich chcesz sprzedawać. W ten sposób kompletne i przejrzyste dane (np. opisy produktowe, sekcja produktów powiązanych) są dostarczane w każdym punkcie kontaktu z klientem. Możesz także dostosować treści indywidualnie do potrzeb i zasad każdego kanału, klasyfikując dane według określonych kategorii i aktualizując powiązane źródła.
2. Sprzedaż międzynarodowa jako kolejny kierunek rozwoju e-commerce
Coraz więcej firm decyduje się na wejście na nowe rynki. Jednym z wyzwań, na jakie Twój zespół musi się przygotować, jest tłumaczenie informacji o produkcie na wiele języków oraz ich lokalizacja.
Nic więc dziwnego, że ewoluują również narzędzia. Większość systemów PIM jest dobrze przygotowana pod kątem handlu transgranicznego. Akeneo PIM ułatwia zarządzanie ofertą produktową w wielu wersjach językowych, a do tego pomaga dostosować treści do aspektów językowych, norm kulturowych i międzynarodowych standardów.
3. Zapewnij dostępność danych i łatwość zakupu
Klienci chcą kupować w sklepach internetowych, które dostarczają bogatych informacji o swoim asortymencie. Można odnieść wrażenie, że opisy, obrazy, parametry techniczne, informacje o dostawie wystarczą, żeby przekonać do zakupu. W zależności od kanału dystrybucji nieustannie powstają nowe formy (np. modele 3D, zdjęcia i filmy 360 stopni Twoich artykułów), co pozwala na jeszcze pełniejszą prezentację produktu. Firmy e-commerce dostrzega także potencjał AI i chcą wykorzystywać sztuczną inteligencję w celu tworzenia strategii, spersonalizowanych ofert dla potencjalnych klientów. Coraz większa liczba metod płatności i dostaw to kolejne funkcjonalności, na jakie liczą konsumenci.
W jaki sposób PIM pomaga zachować kontrolę nad setkami tysięcy informacji? W Akeneo PIM zarządzanie wszystkimi typami danych o produkcie przebiega o wiele sprawniej, ponieważ działa jako zautomatyzowana centrala danych o produktach. Zamiast tworzyć content osobno dla każdego miejsca, możesz zrobić to z jednego narzędzia, a następnie udostępniać w odpowiednich kanałach sprzedaży i promocji. A dzięki integracji z systemem DAM użytkownicy otrzymają dane cyfrowe w najnowszej wersji i najwyższej jakości.
4. Wysoka jakość informacji produktowych warunkiem konwersji
Z nowym rokiem rośnie zapotrzebowanie na transparentność treści, przejrzystość w zakresie opcji dostawy, rzetelne specyfikacje techniczne, dokładne i wyczerpujące opisy produktów w każdym punkcie kontaktu. Gdy ich zabraknie, zaczynają się problemy i rodzą się wątpliwości.
Wdrożenie systemu PIM niesie ze sobą wyższej jakości dane o produktach, jakich oczekują konsumenci. Pozwala także na kreowanie bardziej spójnego wizerunku marki i zmniejszenie liczby zwrotów wynikających z błędnych lub niezaktualizowanych danych. Akeneo PIM posiada wbudowane mechanizmy walidacji jakości danych przed ich udostępnieniem. Dane są lepiej ustrukturyzowane i przygotowane dla określonych kanałów.
5. Przyszłość e-commerce to krótsze cykle życia produktów i szybsze ich wprowadzenie na rynek
By pozostać konkurencyjnym i przyciągnąć nowych klientów, trzeba nie tylko zapewnić, że informacje o nowych produktach są dostępne, wiarygodne i kompletne, ale także powinny one być jak najszybciej przekazywane do odpowiednich źródeł. Poza tym tylko nieliczni mogą liczyć na długi cykl życia swoich produktów. Często już w odstępie kilku miesięcy w sprzedaży pojawia się nowy model, który będzie oferował bardziej zaawansowane funkcje niż jego poprzednik.
Oddzielenie danych produktu od sklepu internetowego i konsolidowanie danych z wielu źródeł w jednym miejscu jest korzystne, ponieważ rozwój produktu zostaje uproszczony i zautomatyzowany, a produktywność zespołu zwiększona. Implementacja Akeneo PIM jest tym ważniejsza, że krótsze cykle życia produktów wymagają szybszego przygotowania jakościowych informacji o produkcie w odpowiednim formacie. Jest to możliwe dzięki synchronizacji PIM z poszczególnymi kanałami przy pomocy API.
Podsumowanie
Rok 2022 wymusi w e-commerce przyspieszenie procesu transformacji cyfrowej i dopasowanie strategii do rosnących wymagań rynku. Handlowcy muszą nadążyć za konsumentami, których nawyki zakupowe i preferencje ulegają ciągłym zmianom. Jedno jest pewne, nie będziemy się nudzić!
Akeneo to jeden z wiodących systemów do zarządzania informacją produktową, który pomoże jeszcze lepiej przygotować Twój sklep do e-handlu w 2022 r. Mniejsza liczba błędów przekładająca się na zmniejszenie liczby zwrotów, krótszy czas przygotowania i wprowadzenia produktu na rynek i skalowalność rozwiązań to niektóre z zalet wdrożenia tego narzędzia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości Akeneo PIM, zapoznaj się z ofertą Macopedii lub umów się na darmową konsultację z zespołem specjalistów od Akeneo.
Materiał partnera