Modivo rozpoczyna sprzedaż w Austrii i Słowenii, Advertising Standards Authority zakazuje reklam sportowego biustonosza marki adidas pokazujących nagie piersi, UOKiK nakłada 5 mln kary na serwis Vinted, Ikea wprowadza nową usługę „skanuj i płać”, a Shoper rozwiązanie do wygodniejszego zarządzania wysyłkami sklepu, marketplace płatności Comfino rozpoczyna współpracę z PrestaShop, Grupa IAI S.A. podsumowuje kwartał. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Modivo rozpoczyna sprzedaż w Austrii i Słowenii
Multibrandowa platforma Modivo kontynuuje zagraniczną ekspansję. Do 15 rynków europejskich, na których prowadzi sprzedaż online, e-commerce z modą włączył Austrię (modivo.at) oraz Słowenię (modivo.si).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-commerce w Austrii i Słowenii wciąż się rozwija i ma ogromny potencjał, który zamierzamy wykorzystać. Jestem przekonany, że nasza platforma znajdzie wielu odbiorców w tej części Europy. Tylko w samej Słowenii z internetu korzysta ponad 80% populacji, a sektor modowy generuje aż 30% sprzedaży na tym rynku.
Damian Zapłata, prezes zarządu Modivo S.A.
Przeczytaj wywiad z Aleksandrą Szol, dyrektor marketingu i e-commerce w Modivo.
Reklamy sportowego biustonosza adidas pokazujące nagie piersi zakazane przez Advertising Standards Authority
Organizacja samoregulacyjna branży reklamowej w Wielkiej Brytanii, Advertising Standards Authority, zakazała reklam sportowego biustonosza adidas pokazujących nagie piersi. Otrzymano 24 skargi, w których skarżący argumentowali m.in., że wykorzystanie nagości w reklamach było nieuzasadnione i uprzedmiotowiło kobiety poprzez ich seksualizację i „zredukowanie do części ciała”.
W odpowiedzi Adidas UK po raz kolejny stwierdził, że głównym przesłaniem, które marka chciała przekazać za pomocą reklamy było to, że piersi mają wiele różnych rozmiarów i kształtów, a tym samym każda kobieta potrzebuje innego biustonosza. Marka zwróciła również uwagę na fakt, że orzeczenie ASA związane jest z wykorzystaniem grafiki w e-mailach oraz na banerach reklamowych, a nie z samą kreacją i przesłaniem kampanii.
Jak kampanię marki adidas oceniali eksperci e-commerce przeczytasz na EwP.
5 mln zł kary dla serwisu Vinted
Prezes UOKiK nałożył na litewską spółkę Vinted ponad 5,3 mln zł kary. W przeprowadzonym postępowaniu ustalono, że serwis nie publikując przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do tego, że ponosili oni straty finansowe.
Vinted został ukarany za brak informacji o tym, że dostęp do zarobionych pieniędzy może się wiązać z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków związanych z weryfikacją tożsamości. Jeśli konsument na żądanie dostawcy usług płatniczych nie przedstawił dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub wyciągu z banku, to spółka mogła mu zablokować pieniądze ze sprzedaży. O tym, że wypłata środków może być uzależniona od potwierdzenia tożsamości, spółka nie informowała w należyty sposób.
Serwis wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że w trakcie postępowania UOKIK-u w pełni współpracował z Urzędem i jest rozczarowany podjętą decyzją, od której będzie się odwoływał.
Ikea wprowadza nową usługę „skanuj i płać”
Usługa „skanuj i płać”, która jest dostępna dla osób korzystających z aplikacji mobilnej Ikea w sklepie, łączy dwa różne rodzaje doświadczeń zakupowych: online oraz tradycyjnych. Funkcja czerpie z obu światów to, co najlepsze, czyli możliwość fizycznych zakupów (obejrzenia produktów w sklepie) i szybką płatność z pomocą aplikacji.
Klienci mają teraz możliwość samodzielnego skanowania produktów telefonem. Następnie z wygenerowanym kodem QR udają się do kas samoobsługowych, w których czas transakcji wynosi średnio 60 s. Produktów nie trzeba ponownie skanować i przepakowywać. Funkcjonalność usługi skróciła łącznie czas spędzony przy kasie o ponad 50%.
Wersja testowa pojawiła się w maju 2021 r. w sklepie Ikea w Jankach, a obecnie działa również w Krakowie, Gdańsku, Targówku, Poznaniu i Wrocławiu.
Shoper Przesyłki – nowa usługa do wygodniejszego zarządzania wysyłkami sklepu
Shoper, platforma e-commerce w modelu SaaS, wprowadził kolejną usługę ułatwiającą obsługę sprzedaży w internecie. W ramach nowej usługi sprzedawcy zyskują wbudowaną w panel sklepu bezpłatną integrację z najpopularniejszymi firmami kurierskimi oraz punktami odbioru w Polsce.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy Shoper udostępnił swoim sprzedawcom również usługi finansowania (Brutto i Uncapped), program do obsługi faktur i magazynu online (Shoper Faktury i Magazyn) oraz aplikację do usprawniania obsługi klienta, czyli Shoper Connect.
Marketplace płatności Comfino współpracuje z PrestaShop
Platforma e-commerce PrestaShop, która obsługuje w Polsce ponad 25 tys. sklepów internetowych, dodała do swojej oferty nowe rozwiązania od fintechu Comfino. Dzięki temu ponad 25 tys. e-sklepów w Polsce może udostępnić kupującym nowe metody finansowania zakupów – płatności odroczone, raty dla klientów indywidualnych i raty dla firm.
Comfino działa jak wtyczka dla sklepów internetowych. Po jej zaimplementowaniu przez e-sklep, kupujący otrzymują dostęp do szeregu opcji zapłaty za produkty lub usługi. Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, co pozwala najlepiej dopasować proponowane metody finansowania do konkretnego klienta.
Shopee z największym wzrostem liczby użytkowników w kwietniu 2022 r. [raport]
Gemius opublikował dane dotyczące liczby użytkowników serwisów e-commerce w kwietniu 2022 r. Wynika z nich, że w porównaniu do poprzedniego miesiąca Shopee pozyskało ich najwięcej: 10,92 mln w porównaniu do 10,18 mln (wzrost o 7,27 proc.).
Na drugim miejscu uplasował się Aliexpress.com z 11,08 mln użytkowników (spadek o 4,37 proc. z 11,59 mln). Pierwsze miejsce przypadło oczywiście Allegro (22,18 mln użytkowników w kwietniu względem 22,03 mln w marcu).
Grupa IAI S.A. podsumowuje kwartał
Polska spółka IAI S.A. – właściciel IdoSell oraz pakietu większościowego węgierskiej platformy sklepowej Shoprenter – podsumowała pierwszy kwartał 2022 r.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2022 r. sklepy internetowe IdoSell i Shoprenter wygenerowały GMV o ponad 347 mln zł wyższe niż w 2021 r. Liczba transakcji na tych platforma przekroczyła 12 mln. Wzrosła również liczba sklepów do ponad 12 tys.
Pomimo tego, że e-commerce nie ma już takiego impetu jak w latach 2020-2021, to nie można powiedzieć, że zatrzymało się w lub straciło. Wręcz przeciwnie – e-handel stabilizuje się i przechodzi transformację. Co prawda rynki lokalne stają się coraz bardziej ciasne, ale większe możliwości cross-borderowe sprawiają, że sklepy internetowe mogą pozyskiwać klientów z całego świata.
Sara Dzierżawska, brand manager z IdoSell
W pierwszym kwartale 2022 r. w sklepach IdoSell największe wzrosty odnotowały e-sklepy, które zajmują się optyką (więcej o 189 proc.), sprzedają narzędzia (103 proc), aparaty fotograficzne i kamery (80 proc.), akcesoria budowlane (62 proc.).
O tym, jak pierwszy kwartał bieżącego roku w e-commerce oceniają eksperci i jakie są ich przewidywania dotyczące całego 2022 roku przeczytasz na EwP.
Warto posłuchać
Sztuka e-commerce: Cross border e-commerce. Jak sprzedawać za granicą?
Warto wziąć udział:
- 18 maja, szkolenie online: Content marketing w sprzedaży i marketingu B2B. Jak zaplanować skuteczną strategię marketingu treści. Tworzenie contentu, który nie interesuje kupujących, nie ma sensu – to wszyscy wiemy. Jak więc robić to dobrze? Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak odkryć, jakie treści naprawdę interesują klientów, skąd brać pomysły na treści, co i gdzie publikować oraz jak dystrybuować wartościowe treści, jak tworzyć content nastawiony na budowanie zaangażowania, jak tworzyć treści, które pomogą klientom w procesie decyzyjnym.
- 19 maja, szkolenie online: Jak zaplanować spójną politykę cenową i rabatową w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak oferować w internecie „ten sam” produkt co konkurencja z wyższą marżą i być atrakcyjnym cenowo, jak z głową stosować akcje promocyjne i kody rabatowe, aby zwiększyć sprzedaż i nie stracić marży oraz klientów kupujących w pierwszej cenie, jakie rozwiązania pozwolą Ci uniknąć wojny cenowej i zwiększyć sprzedaż.
- 31 maja, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.
Przeczytaj także:
- E-tydzień w e-commerce [22-28.04.22]
- Prasówka M+ [6-12.05.22]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 3]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać