Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Marek Kich, konsultant e-commerce i marketingu, autor podcastu „Sztuka E-Commerce” oraz Bartosz Wiśniewski, head of communication w Homebook.pl.
Marek Kich, konsultant e-commerce i marketingu, autor podcastu „Sztuka E-Commerce”
1. „Model Story Brand”, Donald L. Miller, MT Biznes 2017
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wiele firm popełnia błąd, tworząc przekaz marketingowy, w którym to te właśnie firmy są bohaterami. I oczywiście w wielu przypadkach tak rzeczywiście może być, bo prowadzenie biznesu do najprostszych nie należy. Należy sobie jednak zadać pytanie, czy to jest marketing, który przekona klienta do zakupu?
Model Story Brand pokazuje, jak można pisać lepsze historie, w których bohaterem jest klient i jego droga do sukcesu, która też nie musi wcale być łatwa. Jak w tę opowieść wpleść firmę i jej produkty lub usługi? Lektura tej książki odpowiada na to pytanie w bardzo praktyczny i ustrukturyzowany sposób.
2. „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”, Colin Bryar, Bill Carr, Sine Qua Non 2021
Do sukcesu Amazona pewnie nam wszystkim trochę brakuje. Strzelam, że być może nawet wszystkim nam czytelnikom wszystkim razem wziętym. Ale okazuje się, że pomimo ogromnej różnicy w skali, historia Amazona od środka może dostarczyć wielu praktycznych wskazówek, które każdy biznes może zastosować od zaraz.
Szczególnie polecam koncepcję projektowania od końca i spotkania „weekly business review”, które mi pomogły już wielokrotnie. Oczywiście poza praktycznymi wskazówkami warto też spojrzeć na historię powstawania najważniejszych produktów Amazona, żeby spojrzeć na własny biznes nieco bardziej łaskawym okiem.
3. „Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej”, Marcus Buckingham, Curt Coffman, MT Biznes 2017
Lubimy myśleć o e-commerce w bardzo wąskim zakresie, najczęściej tym widocznym dla klienta końcowego. A przecież za każdą firmą, która handluje w internecie, poza technologią stoją też procesy i ludzie.
Ta książka jest o tym ostatnim klocku w układance. Niezwykle ważnym klocku, bo zatrudnianie odpowiednich ludzi na odpowiednie stanowiska i długofalowe budowanie zespołu, który jest zmotywowany do pracy i dowozi wyniki, to przeszkoda dla niejednego e-commerce managera. Jestem pewien, że po tej lekturze lista 12 pytań będzie stałym elementem wystroju niejednego gabinetu.
Bartosz Wiśniewski, head of communication w Homebook.pl
Książek, które potrafią wpłynąć na nas, zmienić sposób myślenia i otworzyć drzwi wcześniej szczelnie zamknięte w naszych głowach jest cała masa. Moim zadaniem niekoniecznie muszą one traktować o e-commerce czy marketingu. Dobre pomysły, inspiracje, ciekawość świata lub spostrzeżenia można czasami znaleźć chociażby w bajce czytanej dziecku na dobranoc. Skoro jednak zadanie polega na rekomendacji konkretnych pozycji. Oto moje:
1. „Jeff Bezos i Era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko”, Brad Stone, Albatros 2014
Książa bardzo ciekawa co najmniej z kilku powodów. Dość dokładnie pokazuje drogę, jaką przeszedł założyciel Amazona i cała jego firma: od samego początku do stworzenia globalnego giganta, który nikogo nie zostawia obojętnym. W dużej mierze współczesny rynek e-commerce wygląda tak, a nie inaczej, dzięki działaniom Bezosa i jego firmy. Kolejne strony książki dopełniają jednak opowieść o człowieku absolutnie zdeterminowanym do tego, żeby osiągnąć sukces. Jeżeli ktoś wcześniej interesował się działaniami Amazona będzie w stanie dostrzec w tej pozycji również cienie działalności amerykańskiego giganta i odpowiedzi na pytania – dlaczego firma realizuje z taką determinacją swoją strategię działania.
2. „Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE”, Phil Knight, Rebis 2016
Ktoś może powiedzieć, że to pozycja bardzo podobna do poprzedniej. Moim zdaniem jednak pokazuje zupełni inny „modus operandi”. W tym przypadku mówimy o wspomnieniach kolejnego wizjonera w swojej branży (podobieństwo), jednak napędzanego zupełnie inną motywacją (znacząca różnica). Knight jako aktywny biegacz doskonale wiedział, czego będzie potrzebować jego grupa docelowa. Wyprzedzał swoje czasy w myśleniu o modelu biznesowym, a swoją konkurencję w postrzeganiu zmian kulturowych, jakie niosły ze sobą lata 80. Wręcz idealny przykład przekucia pasji w gigantyczny biznes.
3. Pierwsza książka z Twojej „kolekcji wstydu”, autor dowolny
Nie byłbym sobą, gdybym nie zakończył przewrotnie. Tak jak napisałem na początku, inspiracje leżą niemal wszędzie, wystarczy chcieć je zauważyć. Możemy natknąć się na nie zarówno w branżowych opracowaniach, wspomnieniach klasyków biznesu, skandynawskim kryminale, jak i w książkach fantasy. Pierwszym krokiem jest ściągnięcie książki z półki i otwarcie strony tytułowej – potem już pójdzie a być może inspiracja przyjdzie 😊
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: