Jak Polacy reagują na inflację, rosnące ceny i wyższe stopy procentowe, seniorzy będą więcej kupować online, Castorama zapewnia odbiór zakupów dwie godziny po złożeniu zamówienia online, IdoSell integruje się z sześcioma porównywarkami z Europy Środkowo-Wschodniej, Legimi i Answear.com podsumowują I kwartał 2022 r., BLIK deklasuje karty płatnicze w e-commerce. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Castorama zapewnia odbiór zakupów dwie godziny po złożeniu zamówienia online
Castorma wprowadziła do swoich sklepów Castomaty, czyli skrytki mieszczące nawet wielogabarytowe towary na wózkach zakupowych. Produkty zamówione na castorama.pl, lub przez telefon, są gotowe do odbioru już po dwóch godzinach od złożenia zamówienia (przy zamówieniach złożonych w godzinach pracy sklepu i z odpowiednim wyprzedzeniem przed zamknięciem). Można je odbierać bez dodatkowych kosztów i przez całą dobę.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Inną praktyczną opcją w sklepach Castorama jest usługa CastoDrive, która pozwala na odbiór osobisty produktów przy sklepie bez wysiadania z auta. Wystarczy złożyć zamówienie w sklepie online, lub telefonicznie, i po otrzymaniu smsa o skompletowaniu zamówienia, przyjechać na parking sklepu, gdzie doradcy Castorama dostarczą zamówienie do samochodu.
W ostatnim roku odnotowaliśmy wzrost na poziomie 64 proc. w sprzedaży w e-commerce, choć sklepy stacjonarne nadal pozostają w centrum naszej uwagi. Wszystkie ulubione doświadczenia klienta odwzorowujemy również w kanale digitalowym Castorama. Niedawno wprowadziliśmy również możliwość odbycia video rozmowy z architektem i zaprojektowania zdalnie kuchni, łazienki czy mebli modułowych Atomia.
Beniamin Schön, Dyrektor ds. Klienta i Digitalu w Castorama Polska
IdoSell pomaga e-sklepom sprzedawać w Europie
Rynek e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej to miliony potencjalnych klientów i stosunkowo niskie koszty wejścia. Polska platforma sklepowa IdoSell już od jakiegoś czasu stawia na handel transgraniczny. Tym razem – w ramach ułatwiania sklepom internetowym wyjścia na zagraniczne rynki – integruje się z sześcioma porównywarkami z Europu Środkowo-Wschodniej: czeską i słowacką Heureką, rumuńską Compari.ro, węgierskimi Argep.hu i Arukereso.hu, bułgarską Pazaruvaj.bg oraz grecką Skroutz.gr.
Polski handel cross-border do tej pory oznaczał głównie wysyłkę towarów za zachodnią granicę, ale wiele firm zauważyło już zmiany zachodzące na rynkach naszych południowych sąsiadów. Prognozy są jednoznaczne: region CEE to wciąż rozpędzony e-commerce, nienasycony rynek i dwucyfrowe wzrosty w handlu online rok do roku.
Aleksandra Kubicka, business manager, specjalistka cross-border w IdoSell
Legimi ze skonsolidowanym zyskiem netto w wysokości blisko 0,7 mln zł w I kwartale 2022 r.
Legimi, pionier modelu subskrypcyjnego na polskim rynku e-książki, odnotowało, w I kwartale 2022 r., skonsolidowany zysk netto w wysokości blisko 0,7 mln zł, co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 31 proc. rok do roku.
Skonsolidowane przychody netto oraz wskaźnik EBITDA wyniosły odpowiednio 14,6 mln zł i 1,6 mln zł, rosnąc tym samym o 34 proc. oraz 13 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
W minionym kwartale, otrzymaliśmy wyróżnienie od Financial Times i Statista, przyznawane najszybciej rosnącym firmom w Europie. Jest to zasługa systematycznych inwestycji w technologię i rozwój naszej platformy, która w ciągu ostatnich dwóch lat rozrosła się dwukrotnie – zarówno pod kątem liczby klientów jak i oferowanych treści.
Obecnie skupiamy się głównie nad pracami związanymi z aplikacją Legimi, jak i projektem badawczo-rozwojowym wykorzystującym techniki sztucznej inteligencji, który poprzez personalizowanie użytkowników ułatwi im wybieranie odpowiednich pozycji książkowych. Legimi stale się więc rozwija.
Mikołaj Małaczyński, prezes zarządu Legimi
178 mln zł przychodów Answear.com w I kwartale 2022 r.
Answear.com, e-commerce sprzedający modę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, podsumowuje I kwartale 2022 r. Pomimo niekorzystnych czynników rynkowych, był to okres wysokiego tempa wzrostu, w którym przychody spółki zwiększyły się o 44 proc. rok do roku do 178 mln zł.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy Answear.com zwiększył blisko dwukrotnie liczbę produktów dostępnych w ofercie (SKU) do 185 tys. Spółka poszerza również konsekwentnie asortyment wśród marek premium pozytywnie wpływających na marże oraz średnią wartość zamówienia, która w minionym kwartale wyniosła rekordowe 291 zł w porównaniu z 255 zł sprzed roku. W minionym kwartale Answer.com zrealizował kampanię telewizyjną na wszystkich 10 rynkach, których funkcjonuje. Miała ona na celu budowanie świadomości marki.
Answear.com po ponad dwóch miesiącach przestoju powrócił ze sprzedażą na rynek ukraiński. Spółka zaczęła obsługiwać zamówienia na terenie całego kraju, poza rejonami objętymi działaniami wojennymi. Na chwilę obecną firma realizuje jedynie przedpłacone zamówienia.
O tym, jak pierwszy kwartał bieżącego roku w e-commerce oceniają eksperci i jakie są ich przewidywania dotyczące całego 2022 roku przeczytasz na EwP.
Wystartowały zgłoszenia do 10. edycji konkursu E-commerce Polska Awards
W jubileuszowej edycji konkursu firmy zajmujące się e-sprzedażą, e-usługami oraz e-finansami mają szansę ubiegać się o nagrody w 24 kategoriach, w tym 10 nowych. Ponadto marka e-commerce, która otrzymała najwięcej nagród i wyróżnień w dotychczasowych edycjach konkursu, zdobędzie tytuł Marki Dekady E-commerce.
Zgłoszenia do konkursu są przyjmowane do 22 czerwca 2022 r. Zwycięzców poznamy podczas Gali Dekady, która odbędzie się 22 września w Warszawie. Więcej informacji można znaleźć na stronie Konkurs e-Commerce Polska Awards.
Seniorzy będą więcej kupować online [raport]
Fundacja Kobiety e-biznesu, na podstawie przeprowadzonego wśród osób powyżej 60 roku życia badania, przygotowała raport „Pokolenie Silvers w e-commerce”. Jakie wnioski z niego płyną?
Seniorzy-internauci to grupa coraz bardziej świadoma i aktywna, jeśli chodzi o zachowania online. W zdecydowanej większości korzystają z internetu na co dzień, a przy tym robią zakupy online i używają nowoczesnych płatności cyfrowych. Potrzebują jednak wiedzy i edukacji na temat nowych narzędzi cyfrowych.
Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu, co więcej 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu. Z raportu wynika także, że w przyszłości seniorzy będą więcej kupować online. Zamiar częstszego dokonywania zakupów przez internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy deklaruje ponad połowa respondentów.
Zdecydowanie najlepiej znaną marką e-commerce wśród seniorów jest Allegro, którego znajomość deklaruje aż 88% badanych. Połowa z nich rozpoznaje też takie platformy jak empik.com, rossmann.pl czy mediaexpert.pl. Warto zauważyć, że seniorzy to również klienci sklepów spożywczych online: ok. 1/3 tej grupy zna takie e-sklepy jak auchan.pl czy carrefour.pl. Współczesne pokolenie seniorów chętnie korzysta także z nowoczesnych metod płatności cyfrowych – takich jak szybkie przelewy (34%), a wśród marek najlepiej rozpoznawalnych wskazuje BLIKA (17%). Raport dostępny do pobrania tutaj.
BLIK deklasuje karty płatnicze w e-commerce [raport]
Od stycznia do marca br. użytkownicy BLIKA zrealizowali 247 mln transakcji. To aż o 62 proc. więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość transakcji wzrosła rok do roku o 63 proc. osiągając poziom 32,6 mld zł.
W analizowanym okresie najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było niezmiennie w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 63,2 proc. wszystkich operacji. Między styczniem a marcem użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 156,3 mln razy – to o 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 18,8 mld zł wobec 12,8 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 120 zł.
Od czwartego kwartału 2018 roku BLIK wyprzedza karty pod względem liczby transakcji w e-commerce. Polscy użytkownicy e-handlu płacą nim zdecydowanie częściej niż kartami – na koniec grudnia 2021 r., liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami aż o 230%.
Jak Polacy reagują na inflację, rosnące ceny i wyższe stopy procentowe? [raport]
Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badanie, w którym zapytała Polaków, jak reagują na inflację, rosnące ceny i wyższe stopy procentowe. Najważniejsze wnioski, jakie płyną z sondażu to:
- Najbardziej powszechną zmianą jest rezygnacja z niektórych usług, z których można zrezygnować – np. z wyjść do restauracji (38%).
- Taki sam odsetek Polaków (38%) przyznaje, że oszczędza teraz zdecydowanie mniej niż dotychczas, gdyż ze względu na wyższe ceny więcej wydaje. Z kolei 13% przyznało, że w ogóle zrezygnowało z oszczędzania, bo to się nie opłaca – w tej grupie dominują mężczyźni (17%) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 45 do 65 lat (16%).
- Więcej niż 1/3 Polaków przyznaje, że musiała ograniczyć codzienne wydatki, żeby pieniędzy starczyło na cały miesiąc. Co czwarty badany przyznaje, że przez wyższe ceny nie starcza mu na podstawowe wydatki. W obydwu tych grupach dominują kobiety – aż 42% z nich przyznało, że musi ograniczać wydatki, żeby pieniędzy wystarczyło na cały miesiąc (w przypadku mężczyzn odsetek ten wyniósł 31%).
- 35% osób przyznało, że ograniczyło jeżdżenie samochodem ze względu na wysokie ceny benzyny, jednak tylko 5% zastanawia się nad sprzedażą samochodu z tego powodu.
- Niemal co piąty Polak (18%) zrezygnował z zaciągnięcia planowanego kredytu, a 26% przyznaje, że planuje jak najszybciej spłacić kredyt, bo obawia się, że stopy nadal będą rosły.
- Co piąty Polak przyznaje, że woli coś kupić niż trzymać pieniądze na koncie, gdyż ich wartość maleje.
- 17% badanych deklaruje, że szuka innych niż dotychczas opcji lokowania pieniędzy.
Badanie zostało zrealizowane od 4 do 11 maja 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI.
Jak przygotować sklep internetowy na inflację i jej konsekwencje? Wskazówkami dzielą się eksperci w artykule „Forum ikomersiaków: E-commerce w czasie inflacji”.
Warto posłuchać
Zaprojektuj swoje życie: Miliardy złotych obrotu i ambitne plany na przyszłość – Morele.net
Greg Albrecht Podcast: Jak budować społeczność wokół biznesu i prowadzić życie po exicie – Tomasz Karwatka, Catch the Tornado
Warto wziąć udział:
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.
Przeczytaj także:
- E-tydzień w e-commerce [6-12.05.22]
- Prasówka M+ [13-19.05.22]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.3]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 4]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać