Izba Gospodarki Elektronicznej rekomenduje zmiany w sprawie dyrektywy omnibus, Shopee i InPost nawiązują partnerstwo strategiczne, IdoSell łączy się z siecią afiliacyjną TradeTracker, Morele.net realizuje kolejny projekt branded contentowy, słuchowisko „Róża, a co chcesz wiedzieć o e-commerce?” edukuje dzieci, jak bezpiecznie kupować online, e-sklepy otwierają punkty stacjonarne. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Izba Gospodarki Elektronicznej rekomenduje zmiany w sprawie dyrektywy omnibus
Izba Gospodarki Elektronicznej aktywnie uczestniczy w pracach nad wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy omnibus, która ma na celu lepsze egzekwowanie i unowocześnienie unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. W ramach prac legislacyjnych nad projektem nie został rozwiązany jeszcze jeden istotny problem dotyczący rozszerzenia w projekcie (względem dyrektywy) zakresu zastosowania obowiązku prezentowania tzw. wcześniejszej ceny. E-Izba wystosowała do UOKiK-u stanowisko uzupełniające do projektu.
Rekomendacją e-Izby jest zmiana brzmienia ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług w ten sposób, by informacja o wcześniejszej cenie nie pojawiała się „w każdym przypadku obniżenia ceny”, lecz „w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny”. Powyższa zmiana ma na celu przywrócenie spójności projektu z dyrektywą Omnibus. Zgodnie z dyrektywą nie chodzi bowiem o sytuację, gdy cena jest obniżana, lecz jedynie o te przypadki, w których jest to ogłaszane konsumentom.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Przeczytaj artykuły o tym, jak sklepy internetowe oraz platformy sprzedażowe przygotowują się do przepisów dyrektywy omnibus.
Shopee i InPost nawiązują partnerstwo strategiczne
InPost oraz platforma zakupowa Shopee, obecna w Polsce od września 2021 roku, zdecydowały o rozszerzeniu dotychczasowej współpracy i zawarły partnerstwo strategiczne.
Dla Shopee jest to kolejny strategiczny krok w zapewnieniu użytkownikom satysfakcji z zakupów na każdym etapie, od momentu znalezienia produktów na platformie, do dostarczenia ich do wybranego przez kupującego punktu. Firmy współpracują również w zakresie tworzenia nowych rozwiązań logistycznych, aby dawać kupującym jeszcze większy wybór opcji, które będą dopasowane do ich indywidualnych oczekiwań.
Dostawy do naszych Paczkomatów® są najczęściej wybieraną formą dostawy przez klientów e-commerce w Polsce. Cieszymy się, że do tego grona dołaczają klienci Shopee. Paczkomaty® zwiększyły wydajność usług logistycznych, a o ich sukcesie zadecydowała też szybkość dostaw. Aż 98% przesyłek dostarczanych jest już następnego dnia po nadaniu! Wierzymy, że gwarantowana jakość dostaw InPost będzie wyjątkową ofertą dla naszych wspólnych odbiorców.
Dagmara Brzezińska, wiceprezes zarządu InPost ds. sprzedaży
Wraz z nawiązanym partnerstwem strategicznego firmy planują również współpracę w zakresie wspólnych akcji marketingowych i promocji.
IdoSell łączy się z siecią afiliacyjną TradeTracker
Polska platforma sklepowa IdoSell (z GMV na poziomie ponad 14,5 mld zł) po raz pierwszy integruje się z siecią do marketingu afiliacyjnego TradeTracker.
Sieć działa w 24 krajach m.in. Szwecji, Meksyku, Włoszech, Francji czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W gronie ponad 9 tys. wydawców TradeTracker znajdują się dostawcy rozwiązań technologicznych, przedstawiciele czołowych mediów, retargeterzy, portale kuponowo-rabatowe, serwisy cashback, blogerzy, influencerzy. Dzięki tej współpracy merchanci, którzy korzystają z IdoSell, będą mogli w łatwy sposób reklamować globalnie swoje sklepy i produkty.
Chcesz poszerzyć wiedzę z zakresu promocji i marketingu w e-commerce? Sięgnij po EwP nr 2 (9) 2020 o skutecznym marketingu i promocji sklepu internetowego.
Lancerto dba o środowisko
O 500% wzrosła sprzedaż Lancerto w e-commerce w ciągu ostatnich trzech lat. Rośnie liczba transakcji zawieranych w sieci, a co za tym idzie, liczba przesyłek i paczek, które kursują pomiędzy firmą a klientami.
Zwiększonym wolumenom i dynamicznemu rozwojowi marki online towarzyszy szereg działań mających na celu minimalizowanie wpływu na środowisko naturalne. Należą do nich m.in.:
- wprowadzenie eko opakowań z papieru z odzysku,
- transport do ponad 44 salonów w 32 miastach sprzedaży tylko i wyłącznie w specjalnie wzmacnianych kartonach wielorazowego użytku
- brak wydruków przy zakupach i zwrotach,
- usługa Fit Finder, która pozwala na lepsze dopasowanie rozmiaru i ograniczenie zwrotów, co za tym idzie kartonu do opakowań.
Święto Muzyki z Morele.net
Marka Morele, która od dawna stawia na branded content, postanowiła nagrać utwór muzyczny, w którym jako instrumenty zostały wykorzystane nietypowe produkty. W ten oryginalny sposób przypominała o Święcie Muzyki, które obchodzone było 21 czerwca.
Wspólnie z zespołem muzycznym Recycling Band, znanym m.in. z piątej edycji programu „Mam Talent”, stworzyła utwór, w którym dźwięki wydobyte zostały ze sprzętów wybranych z oferty sklepu. Do ścieżki dźwiękowej powstał również teledysk.
Natalia Załęcka obejmuje stanowisko dyrektora marketingu Eobuwie.pl w Modivo SA
Modivo SA rozszerza kompetencje zespołu Eobuwie.pl. Do kadry zarządzającej dołączyła właśnie Natalia Załęcka obejmując stanowisko dyrektorki marketingu. Odpowiedzialna będzie za kreowanie i wdrażanie strategii komunikacji marketingowej oraz nadzorowanie działań reklamowych i promocyjnych w kluczowych kanałach. Przed dołączeniem do Modivo SA zarządzała zespołem Transformacji Marketingowej w Deloitte Digital.
Do zespołu Modivo SA dołączył również Bartłomiej Wnęk, który jako chief operating office będzie odpowiedzialny za nadzór nad procesami operacyjnymi – logistyką, biurem obsługi klienta oraz biurem zamówień. Do jego zadań należeć będzie m.in. opracowywanie i wdrażanie strategii dotyczących operacjonalizacji sprzedaży oraz dbanie o doświadczenia zakupowe konsumentów.
Bartłomiej Wnęk ma 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami, rozwoju sieci i inwestycji, tworzeniu floty kurierskiej, wprowadzaniu innowacji procesowych oraz wdrażaniu nowych technologii. Budował i kierował zespołami liczącymi prawie 8 tys. osób. Swoją karierę rozpoczął w 2002 roku w firmie DHL, gdzie od 2018 r. był członkiem zarządu DHL, pełniącym funkcję wiceprezesa ds. operacyjnych.
Słuchowisko dla dzieci „Róża, a co chcesz wiedzieć o e-commerce?”
To pierwsze w Polsce słuchowisko dla dzieci, będące przewodnikiem po świecie internetowych zakupów. Słuchowisko w przystępny dla dzieci sposób wyjaśnia funkcjonowanie cyfrowego świata. Jednocześnie pełni rolę pierwszego przewodnika po tym, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie kupować online.
Pomysłodawcą i jednym z autorów projektu jest Artur Kurasiński. Partnerem słuchowiska oraz komiksu „Róża, a co chcesz wiedzieć o e-commerce?” jest Izba Gospodarki Elektronicznej.
Prawie 90% internautów kupuje online [raport]
Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, w internecie kupuje już 87% badanych konsumentów. To o 15 p.p. więcej niż przed pandemią. Polacy zwiększyli nie tylko swoje e-koszyki zakupowe, ale i częstotliwość zakupów online.
Można zatem uznać, że rok 2022 to kolejny rok stabilnego wzrostu e-commerce. Dynamika tego wzrostu jest co prawda niższa niż rok temu. Należy jednak pamiętać, że jest to po pierwsze wzrost z większej podstawy (czyli zeszłorocznej liczby e-klientów), a dodatkowo obecnie zniesione zostały już wszystkie obostrzenia dotyczące handlu w sklepach stacjonarnych, a więc jest to już wzrost nie wynikający bezpośrednio z pandemii. Co istotne, nie tylko zwiększyła się w tym roku liczba klientów cyfrowych, ale też dokonują oni zakupów w internecie częściej niż dotychczas.
Więcej informacji o raporcie przeczytasz na EwP.
O tym, jak pierwszy kwartał bieżącego roku w e-commerce oceniają eksperci i jakie są ich przewidywania dotyczące całego 2022 roku przeczytasz na EwP.
Nowy trend: e-sklepy otwierają punkty stacjonarne [raport]
Według raportu Mastercard SpendingPulse, sprzedaż w sklepach stacjonarnych rośnie na większości europejskich rynków. To z kolei zachęca do inwestycji. Z badania firmy doradczej CBRE „EMEA Retail Occupier Survey” wynika, że 57% sieci handlowych zamierza w 2022 r. powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych. Co jednak najważniejsze 64% badanych podmiotów twierdzi, że obecność sklepów stacjonarnych zwiększa lokalną sprzedaż online.
Dobre prognozy dla sprzedaży stacjonarnej to sygnał dla przedsiębiorców, by przygotować się do ekspansji. To szczególna szansa do rozwoju dla osób handlujących dotychczas tylko w internecie. Teraz zakładając jako pierwsi sklepy stacjonarne, mogą zająć miejsce tradycyjnych sprzedawców, których osłabił wcześniejszy kryzys. To otwiera przed e-sklepami tzw. okno możliwości, czyli krótki czas mniejszej presji ze strony konkurencji.
Tomasz Cincio, prezes Droplo, platformy hurtowej B2B łączącej dostawców i sprzedawców w modelu dropshipping
W 2021 r. Mark Zuckerberg roztaczał wizję cyfrowego świata Metaverse. Spółka macierzysta Facebooka otworzyła pierwszy stacjonarny salon Meta Store w Kalifornii, gdzie można kupić m.in. niezbędny ekwipunek, który umożliwia przeniesienie się w wirtualny świat.
Amazon, niedawno został największym sprzedawcą ubrań w USA. Skłoniło to firmę Jeffa Bezosa do otwarcia sklepu Amazon Style w Kalifornii. Podobnym tropem poszło rok temu Google (Alphabet), otwierając sklep w Nowym Jorku. Kupimy tam np. telefony Pixel czy laptopy Chromebook.
Polacy są obecnie podzieleni w kwestii zakupów online. Badanie platformy analitycznej UCE Research wskazuje, że do codziennych zakupów wybieramy sklepy stacjonarne (tylko 14% osób wolało sklepy internetowe). Internet zyskuje przewagę w przypadku droższych, rzadziej kupowanych produktów.
Warto posłuchać
autoMarketing dla e-commerce: Rekomendacje produktowe
Rozmowy na zapleczu: Jak skutecznie zbudować ecommerce w offline’owej firmie? [Wojciech Juszczak, Baltic Company]
Warto wziąć udział:
- 29 czerwca, szkolenie online: Zarządzanie magazynem w e-commerce. Jak dobrze planować zakupy oraz zapasy produktów w sklepie internetowym. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak właściwie planować sprzedaż oraz strukturę produktową i udział poszczególnych kategorii w całości zysku generowanego przez firmę, jak sprawdzać popularność produktów na rynku oraz ich potencjał sprzedażowy, jak dzięki analizie ABC wytypować produkty i kategorie, które mają duży wpływ na całkowity koszt zapasów, jakie wskaźniki mierzyć w e-commerce, aby mieć kontrolę nad zapasami oraz jak dostosowywać raporty i analizy do specyfiki branży.
- 19 lipca, szkolenie online: Prosty język w praktyce. Między komunikatem marketingowym a informacyjnym – jak projektować teksty reklamowe. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak zbudowana jest odwrócona piramida i jak przełożyć jej poziomy na komunikat marketingowy, czy przejmować się tym, że odbiorca nie przeczytał całej wiadomości, jak jeszcze możesz ułatwić odbiorcy nawigację po Twoim tekście.
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.