Uchwalenie polskich przepisów wdrażających unijną dyrektywę omnibus to jedna z najważniejszych zmian prawnych w 2022 r. w e-commerce. Jak przygotowują się do niej platformy sprzedażowe?
O tym, jak do zmian prawnych związanych z dyrektywą omnibus przygotowują się platformy sprzedażowe wyjaśniają eksperci: Kacper Gugala, regional manager w Poland Shopware, Marcin Gruszka, dyrektor komunikacji Allegro, Paweł Klepacki, szef marketingu w IdoSell oraz Łukasz Plutecki, CEO w AtomStore.
Opinie ekspertów
Kacper Gugala, regional manager w Poland Shopware
W przypadku Shopware mogę dumnie powiedzieć, że jesteśmy jedną z pierwszych – jeśli nie pierwszą – platformą e-commerce, która wdrożyła zmiany pozwalające na dostosowanie sklepu do dyrektywy omnibus. Co więcej, jako platforma open-source mogliśmy zobaczyć też, jak ważna jest rozbudowana społeczność partnerów. Już 12 maja, czyli na kilka tygodni przed wejściem nowych przepisów, jedna z polskich agencji wdrożeniowych – SalesTube – stworzyła moduł pozwalający na dostosowanie platformy do nowych wymogów, zarówno dla wersji cloud, jak i on-premise Shopware’a.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Z drugiej strony niezwykle jednak ważne jest zapewnienie monitorowania zmian legislacyjnych przez sam zespół dostarczający technologię. To gwarantuje, że zastosowane rozwiązanie będzie zgodne z wymogami. Pozwala również ominąć kosztowne konsultacje z działami prawnymi. W przypadku dyrektywy omnibus Shopware zatrudnił zewnętrznego eksperta, który nie tylko pomógł stworzyć samo rozwiązanie, ale też dostarczył artykuł dla naszych klientów, który w prosty sposób opisuje wszystkie obowiązki wynikające ze zmian.
Jeśli pozostawimy takie zmiany tylko społeczności, możliwe jest rozmycie odpowiedzialności. Nikt ostatecznie nie odpowiada swoją marką za to, że dostarczone rozwiązanie będzie spełniało wszystkie wymogi. W naszym przypadku klient może wybrać, która wersja – natywna czy przez moduł – zapewni mu lepsze rozwiązanie.
Marcin Gruszka, dyrektor komunikacji Allegro
Oczywiście przygotowujemy się do zmian w prawie bazując na treści dyrektywy i wytycznych Komisji Europejskiej, ponieważ polskie przepisy implementujące dyrektywę nie są jeszcze gotowe. Staramy się wdrożyć większość wymaganych zmian już przed 28 maja. Będziemy m.in. jeszcze wyraźniej wskazywać różnice pomiędzy sprzedawcami prywatnymi a sprzedawcami będącymi przedsiębiorcami, np. aby kupujący był w pełni świadomy różnic w ochronie jego praw w przypadku zakupu od przedsiębiorcy, gdzie może skorzystać z pełnego wachlarza ochrony jego praw, a od osoby prywatnej, w którym to przypadku nie będzie miał np. możliwości odstąpienia od umowy. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów więcej informacji będzie dostępnych też w interfejsie, co będzie bardziej przejrzyste dla konsumentów i kupujących.
Dostosowujemy się również do przepisów w zakresie informowania o obniżkach cen. np.: od 10 maja w ramach Strefy Okazji automatycznie wskazujemy sprzedającym najniższą cenę w danej ofercie z ostatnich 30 dni. Tę cenę będziemy wyświetlać jako przekreśloną.
Więcej szczegółów na temat innych planowanych zmian będziemy podawać na bieżąco.
Paweł Klepacki, szef marketingu w IdoSell
Dyrektywa omnibus zrobi trochę zamieszania w polskim e-commerce. Na szczęście IdoSell jest platformą SaaS, więc niezbędne zmiany możemy przygotować jeszcze przed wprowadzeniem ustawy w życie. Szykujemy się do tego wydarzenia już od listopada ubiegłego roku.
Przede wszystkim chcemy, żeby ta reorientacja była dla naszych klientów praktycznie bezbolesna, dlatego też wprowadzamy kilka udogodnień, które ułatwią sklepom internetowym przystosowanie się do nowych unijnych przepisów. Wśród nich są:
- kolekcjonowanie cen produktów, co pomoże podczas wprowadzenia do sklepów komponentu, który będzie wyświetlał najniższe ceny z 30 dni przed wprowadzeniem promocji,
- odpowiednie oznaczenia opinii, które jasno wskazują ich pochodzenie wraz z możliwością odfiltrowania opinii bez potwierdzonego zakupu.
W planach mamy również dostosowanie regulaminów do obowiązujących przepisów. Z tym jednak musimy poczekać na podpisanie ustawy.
Łukasz Plutecki, CEO w AtomStore
Od kilkunastu tygodni pracujemy nad zmianami, które niesie za sobą dyrektywa omnibus. Intensywnie współpracujemy zarówno z analitykami, deweloperami, prawnikami, jak i klientami. Skupiamy się nad rozwiązaniami backendowymi w zakresie rejestracji cen.
Nadal czekamy na polskie przepisy, dlatego też śledzimy ustawodawstwo zagraniczne, m.in. Węgry, które przygotowały już swoje przepisy. Regulacje węgierskie są bardzo rygorystyczne, a ich uwzględnienie wymaga znaczących zmian w mechanizmach zarządzania cenami i promocjami. Wyzwaniem jest też optymalizacja działania sklepu — należy tak przygotować rozwiązania, by nie obciążały platformy — a przypomnijmy, że codziennie system musi sprawdzać miliony cen w gąszczu zniżek kuponów i promocji warunkowanych.
Jeśli chodzi o wymóg dotyczący weryfikacji opinii wyświetlanych przez sklep, to taka funkcja była od zawsze, więc to nie było wyzwanie dla naszej platformy. Pomimo że znaczną część pracy i zmian realizujemy jako dostawca, należy pamiętać, że wprowadzenie dyrektywy omnibus sprawi, że to na sprzedawcach będą ciążyły dodatkowe obowiązki. Będą oni musieli poświęcać więcej uwagi zarządzaniu cenami i akcjami promocyjnymi. Z tego względu osoby, które zarządzają e-sklepem, będą musiały śledzić zmiany, które niosą za sobą nowe przepisy. Natomiast my jako AtomStore będziemy dostarczać technologię SaaS, by ułatwić koordynację tych wymogów.
Warto doczytać