Do jakich zmian prawnych w e-commerce w 2022 r. musimy się przygotować? Które z nich będą najistotniejsze i jakie nowe obowiązki względem klientów będą mieć sprzedawcy oraz właściciele platform sprzedażowych?
O najistotniejszych zmianach prawnych dotyczących e-commerce piszą eksperci: Zofia Babicka-Klecor, założycielka Legal Geek, Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, radca prawny i współwłaściciel kancelarii MyLo Aleksandra Maciejewicz, rzeczniczka patentowa w Law More, Łukasz Pociecha, senior associate, adwokat w Olesiński i Wspólnicy oraz Arkadiusz Szczudło, wspólnik i adwokat w kancelarii Creativa Legal.
Opinie ekspertów
Zofia Babicka-Klecor, założycielka Legal Geek
Zmianą, która mocno wpłynie na sklepy internetowe, jest nowelizacja ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy Kodeks cywilny, planowana początkowo na styczeń tego roku, która finalnie wejdzie w życie prawdopodobnie pod koniec maja. Wraz z nowelizacją:
- przepisy w zakresie rękojmi dotyczące konsumentów oraz przedsiębiorców uprzywilejowanych zostaną przeniesione do ustawy o prawach konsumenta, co będzie wymagało zaktualizowania regulaminów sklepów internetowych,
- zmienią się zasady reklamowania wadliwych towarów przez konsumentów i przedsiębiorców uprzywilejowanych,
- dla różnych typów klientów (B2C, B2B, przedsiębiorca uprzywilejowany) – w zależności od daty zawarcia umowy – będą obowiązywały odmienne procedury reklamacyjne,
- pojawią się całkowicie nowe regulacje dotyczące treści cyfrowych dostarczanych w formie elektronicznej.
Ponadto w maju zaczną również obowiązywać przepisy implementujące tzw. dyrektywę Omnibus. Wpłyną one między innymi na sposób prezentowania cen, a w szczególności na informowanie kupującego o cenach przed obniżką.
Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, radca prawny i współwłaściciel kancelarii MyLo
W tematyce prawa dla e-commerce w 2022 r. na pewno najgorętszym tematem będzie uchwalenie przepisów prowadzających w Polsce tzw. dyrektywę omnibus. Przepisy te powinny wejść w życie pod koniec maja 2022 r., ale moim zdaniem termin ten będzie znacznie opóźniony (kilka miesięcy).
Dyrektywa wprowadza m.in.:
- nowe obowiązki dla właścicieli marketplace’ów i wyszukiwarek (wyraźne oznaczanie płatnych wyników oraz wyjaśnianie zasad pozycjonowania wyników),
- obowiązek zadbania o autentyczność opinii klientów na naszej stronie WWW,
- obowiązki dla sklepów organizujących wyprzedaż, by podawać ceny produktów z okresu poprzednich 30 dni.
Nowością będzie również wyraźne uregulowanie sytuacji, w której za produkt cyfrowy konsument „płaci” danymi osobowymi. Płatność taka będzie w świetle prawa zrównana z płatnością pieniądzem. Od takiej umowy będzie można odstąpić (podobnie jak teraz można zwrócić towar zakupiony w e-sklepie) z pełnymi konsekwencjami (konieczność zaprzestania przetwarzania takich danych klienta).
Na funkcjonowanie e-sklepów w 2022 r. będzie miała również wpływ coraz powszechniej stosowana zmiana w sposobie zbierania zgód użytkowników na pliki cookies. Przepisy w tej kwestii wprawdzie się nie zmieniają, ale można zauważyć klarowanie się interpretacji prawnych w tej kwestii w Polsce (za granicą nastąpiło to już wcześniej). Pod koniec 2021 r. UODO wydało pierwszą w Polsce decyzję o udzieleniu właścicielowi strony internetowej kary (upomnienia) za nieprawidłową praktykę na stronie WWW. Unijnej dyrektywy ePrivacy na razie nie widać na horyzoncie (projekt nie trafił jeszcze pod obrady Parlamentu Europejskiego), dlatego w 2022 r. należy raczej nastawić się na dostosowanie praktyki do klarownych wytycznych UODO, a nie na rewolucję w przepisach.
Aleksandra Maciejewicz, rzeczniczka patentowa w Law More
- Przede wszystkim czeka nas polska implementacja przepisów tzw. dyrektywy Omnibus, której celem jest lepsze egzekwowanie i unowocześnienie unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Przepisy mają więc wprowadzić chociażby większą przejrzystość jeżeli chodzi o korzystanie z internetowych platform handlowych czy też rozszerzyć ochronę konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe.
- Z istotniejszych zmian należałoby również wspomnieć o uzupełnieniu czarnej listy praktyk rynkowych, na której pojawiło się chociażby podawanie wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania.
- Doprecyzowaniu ulegnie również sposób uwidaczniania cen w przypadku zastosowania obniżek cen.
- Mam również nadzieję, że w tym roku ukażą się też wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych dotyczące cookies i tzw. cookie banners.
- Pojawiają się również głosy, że może w końcu w 2022 r. zostanie przyjęte rozporządzenie e-Privacy, zwane również RODO II.
Łukasz Pociecha, senior associate, adwokat w Olesiński i Wspólnicy
Rok 2022 będzie z pewnością bardzo pracowity dla branży e-commerce. Czeka ją wejście w życie nowych przepisów (planowany termin to 28.05.2022 r.), stanowiących implementację unijnych dyrektyw.
Zmian będzie dużo, ponieważ obejmować one będą m.in.:
- nowe wymogi w zakresie reklamowania produktów / usług (w tym podawania informacji dotyczących obniżonej ceny),
- dodatkowe obowiązki dotyczące informacji przekazywanych konsumentowi dokonującemu zakupów w sklepie internetowym i innych treści zamieszczanych w ramach sklepu, w tym dotyczących samego produktu, czy też opinii konsumentów na jego temat),
- zasady dostarczania treści i usług cyfrowych,
- modyfikację zasad rękojmi i gwarancji.
Wszystko to oznacza nie tylko konieczność modyfikacji regulaminów sklepów internetowych, ale również treści prezentowanych na ich stronach. Nowe przepisy to bez wątpienia również zmiany wewnętrznych procedur obsługi klienta, a za tym idą przecież szkolenia dla personelu.
Arkadiusz Szczudło, wspólnik i adwokat w kancelarii Creativa Legal
Wydarzeniem 2022 r. w branży e-commerce będzie niewątpliwie wejście w życie implementacji tzw. dyrektywy Omnibus, co powinno nastąpić do 28 maja 2022 r. Stosowna ustawa nie została jeszcze uchwalona, zatem może pojawić się poślizg. Pomimo tego, że o tej dyrektywie mówi się głównie w kontekście informowania o cenach podczas wyprzedaży, zwróciłbym uwagę także na inne wprowadzane przez nią zmiany, obejmujące:
- obowiązek informowania klientów przez sprzedawcę/właściciela platformy sprzedażowej o zasadach pozycjonowania produktów w wynikach wyszukiwania, w szczególności o tym, czy wyższa pozycja jest wynikiem sponsorowania danej oferty,
- obowiązek informowania klientów o stosowaniu lub niestosowaniu przez sprzedawcę procedur weryfikacji opinii kupujących o produkcie. W przypadku braku odpowiednich procedur, sprzedawca nie będzie mógł powoływać się na takie opinie.
- wprowadzenie wyraźnego rozróżnienia pomiędzy umowami o dostarczanie treści cyfrowych (np. e-booków) a umowami o świadczenie usług cyfrowych (np. skrzynki poczty elektronicznej), co będzie miało wpływ na zasady odstępowania o tych umów przez konsumentów.
Chcesz mieć dostęp do wydań EwP również w wersji elektronicznej PDF? Zamów prenumeratę elektroniczną lub premium, a otrzymasz dodatkowo dostęp do wszystkich wcześniejszych numerów.
Warto doczytać
- Prawo w marketingu: Jak influencerzy powinni oznaczać współpracę z marką
- Jak przeprowadzić audyt działań marketingowych pod kątem prawnym. Część 1. E-mail marketing, pliki cookies i komunikacja w social mediach
- Jak przeprowadzić audyt działań marketingowych pod kątem prawnym. Część 2. Content i influencer marketing, organizacja konkursów, dyrektywa omnibus
- Zmiany w prawie e-commerce – nowa kategoria klienta
- Aspekty prawne modelu subskrypcyjnego w e-commerce. Część 1
- Aspekty prawne modelu subskrypcyjnego w e-commerce. Część 2
- Prawo a logistyka – o czym należy pamiętać w umowie z dostawcą