Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, w internecie kupuje już 87% badanych konsumentów. To o 15 p.p. więcej niż przed pandemią. Polacy zwiększyli nie tylko swoje e-koszyki zakupowe, ale i częstotliwość zakupów online.

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” pokazuje skutki, jakie dla e-handlu przyniosła pandemiczna rzeczywistość. Obostrzenia covidowe i ograniczenia w dostępie do sklepów stacjonarnych spowodowały zwiększone zainteresowanie ofertą sklepów internetowych.
Kolejny rok stabilnego wzrostu e-commerce
87% internautów kupuje w sieci. To w porównaniu do ubiegłego roku więcej o +3 p.p. Można zatem uznać, że rok 2022 to kolejny rok stabilnego wzrostu e-commerce. Dynamika tego wzrostu jest co prawda niższa niż rok temu, ale należy pamiętać, że jest to po pierwsze wzrost z większej podstawy (czyli zeszłorocznej liczby e-klientów), a dodatkowo obecnie zniesione zostały już wszystkie obostrzenia dotyczące handlu w sklepach stacjonarnych, a więc jest to już wzrost nie wynikający bezpośrednio z pandemii.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Klienci kupują więcej i częściej
Co istotne, nie tylko zwiększyła się w tym roku liczba klientów cyfrowych, ale też dokonują oni zakupów w internecie częściej niż dotychczas. Odsetek e-kupujących 2-5 razy w miesiącu wzrósł z 58% do 61% (+2p.p.), a kupujących najczęściej, czyli ponad 5 razy w miesiącu – z 13% do 16% (+3p.p.). Zakupy też bardziej zapadają nam w pamięć. Tylko 12% badanych e-klientów nie pamięta jak często dokonują zakupów.
Polacy cenią wygodne zakupy. Chcą kupować tam, gdzie mogą to zrobić szybko i bezpiecznie, a także tam, gdzie są najkorzystniejsze warunki cenowe. W związku z tym pragną, aby marka była dostępna w wielu kanałach zakupowych. Najnowsze dane pokazują, że jest to już 87% badanych w porównaniu do 33% w 2021 roku. Przyzwyczajeni do zakupów online oczekują też, żeby sklepy stacjonarne oferowały rozwiązania, jakich „zasmakowali” w e-commerce. Cenią zakupy z dostawą do domu, będąc w sklepie stacjonarnym chcą być rozpoznawanymi jako ten sam klient w wielu kanałach marki, a także korzystać offline z promocji do tej pory wyłącznie cyfrowych (jak np. Cyber Monday). To wszystko prowadzi do wniosku, że rok 2022 – pierwszy postpandemiczny – może być też pierwszym, w którym faktycznie będziemy mieli do czynienia z dominacją zjawiska omni-commerce, czyli świadomymi zakupami w wielu kanałach.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Wzrost efektu ROPO (research online, purchase offline)
22% badanych internautów ma zamiar zacząć wykorzystywać różne urządzenia z dostępem do internetu w celach związanych z zakupami, czyli np. wyszukiwać z ich pomocą informacje i opinie, bądź nawet kupować i płacić za zakupy. To o +3 p.p. więcej niż rok temu. Niezmiennie konsumenci najchętniej wykorzystują do aktywności okołozakupowych laptop (85%) i smartfon (78%). Podobnie było rok i 2 lata temu.
Znacząco wzrósł efekt ROPO, czyli poszukiwanie w internecie informacji z myślą o zakupie offline (ang. Research Online, Purchase Offline). Informacje znalezione w sieci zachęcają do odwiedzenia sklepu stacjonarnego 63% konsumentów. To o +22 p.p. więcej niż rok temu,
Trendy tegorocznego „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” wpisują się w oczekiwania klientów, które obserwujemy także globalnie. Wyniki tegorocznego Adyen Retail Report wskazują, że 70% konsumentów nie zrobi zakupów w firmach, które nie oferują wygodnych rozwiązań, zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym. Elastyczne, oparte na technologii funkcje, udostępnione w czasie pandemii, zatarły granicę między kanałami sprzedaży i przyczyniły się do powstania nowych sposobów obsługi klienta.
Jakub Czerwiński, VP CEE Adyen
Chcesz poszerzyć wiedzę o m-commerce? Sięgnij po EwP 7.
Zyskują aplikacje e-sklepów, tracą porównywarki cenowe
Nastąpiła dalsza specjalizacja konsumentów, jeśli chodzi o wybierane miejsca zakupowe. Mamy też tych samych liderów, co rok temu, czyli platformy zakupowe i aukcyjne (36%) oraz sklepy internetowe (42%). Najwięcej sympatyków straciły porównywarki cenowe (11%, -14p.p.), a zyskały aplikacje sklepów i marek (16%).
Popularność zakupów internetowych stale rośnie. Konsumenci nadal deklarują jednak, że lubią zakupy stacjonarne, ponieważ umożliwiają zupełnie inną percepcję produktu. Idealnym rozwiązaniem jest model omnichannel. A my w MODIVO idziemy jeszcze o krok dalej i oferujemy phygital – zakupy zrobione w sieci można zwrócić w sklepie stacjonarnym, a w sklepie stacjonarnym można zamówić online. Klient głosuje portfelem, potrzebuje tu i teraz, a wszystko w najwygodniejszej formie. Phygital łączy fizyczne i cyfrowe doświadczenia zakupowe, poprzez zintegrowanie kanałów w celu jak najlepszego dotarcia do Klienta. Wierzę, że to właśnie nowe technologie, które łączą klienta z marką, budują z nim więź i wpływają na jego lojalizację będą wyznaczały trendy w zakupach.
Aleksandra Szol dyrektor e-commerce, dyrektor marketingu i dyrektor artystyczny Modivo
Przeczytaj wywiad z Aleksandrą Szol, dyrektor marketingu i e-commerce w Modivo.
Najpopularniejsze kategorie zakupowe
W tym roku konsumenci najczęściej deklarują zakupy w takich kategoriach jak moda, artykuły dziecięce, elektronika oraz dom i ogród. W stosunku do 2021 roku znacząco wzrosły wskazania na artykuły dziecięce (+14p.p.), modę (+8p.p.) oraz żywność (+5p.p.). Najbardziej spadły deklaracje zakupowe dla turystyki oraz elektroniki i motoryzacji.
Wzrost wartości koszyków zakupowych
Widać również wyraźny wzrost wartości koszyków zakupowych. W szczególności są one większe w kategoriach modowej, spożywczej i urodowej. Jeśli chodzi o modę, rok temu średni koszyk zakupowy o wartości 501-1000 zł deklarowało 2% badanych konsumentów. Obecnie jest to 9% (+7p.p.). Zakupy w przedziale 251-500 zł były udziałem 14% badanych. Obecnie jest to 28% (2-krotny wzrost, +14p.p.). W kategorii uroda najsilniej wzrósł odsetek osób wydających średnio 101-250 zł (z 12% do 28%), ale dwa wyższe przedziały wydatków – powyżej 1000 zł i 501-1000 zł również wzrosły, odpowiednio o +1p.p. i +8p.p. Widać też wyraźny wzrost wydatków w kategorii spożywczej. Średni koszyk zakupowy o wartości 101-250 zł deklaruje obecnie aż 28% konsumentów w porównaniu do 12% w 2021 roku.
„Omni-commerce. Kupuję wygodnie” to już 7. edycja raportu przygotowana przez e-Izbę. Zestawienie powstało na podstawie analizy ścieżek zakupowych 2500 respondentów. Publikacja prezentuje również dane dotyczące urządzeń, na których są dokonywane e- i m-zakupy, preferowane metody płatności w zależności od miejsca i narzędzia zakupów oraz trendy i wyzwania jakie stoją przed handlem wielokanałowym.
Kluczowe wnioski
- W internecie kupuje już 87% badanych konsumentów. To o 15 p.p. więcej niż przed pandemią,
- Polacy zwiększyli nie tylko swoje e-koszyki zakupowe, ale i częstość zakupów online,
- 61%internautów ocenia swoje koszyki zakupowe w sklepach internetowych jako większe niż w stacjonarnych,
- Znacząco wzrósł efekt ROPO, czyli poszukiwanie w internecie informacji z myślą o zakupie offline (ang. Research Online, Purchase Offline). Informacje znalezione w sieci zachęcają do odwiedzenia sklepu stacjonarnego 63% konsumentów. To o +22 p.p. więcej niż rok temu,
- 82% konsumentów widzi zalety zakupów wielokanałowych,
- 67% internautów opiniuje zakupy w sieci,
- 53% internautów oczekuje, że marka odpowie na ich pytanie w ciągu maksymalnie 3 godzin,
- 39% koszyków zakupowych cross-border osiąga wartość powyżej 500 zł,
- 19% internautów kupiło przez internet produkty za granicą,
- 16% e-klientów kupuje w sieci 5 i więcej razy w miesiącu.
Cały raport dostępny jest pod tym linkiem.