Dawid Klamka jest właścicielem sklepu internetowego Ubierz Swoje Ściany. Sprzedaje w nim przede wszystkim tapety ścienne, chociaż w asortymencie jego sklepu klienci znajdą też dodatki do aranżacji wnętrz. W cyklu wywiadów „Doba z e-sprzedawcą” Dawid opowiada, jak planuje swój dzień i co pomaga mu wyjść z trybu „praca”.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wygląda typowy dzień pracy właściciela e-sklepu i jakie zadania dominują w jego codziennej rutynie,
- jakie narzędzia i strategie pomagają w efektywnym zarządzaniu czasem, zamówieniami oraz obsługą klienta w e-commerce,
- jakie wyzwania najczęściej pojawiają się w codziennej działalności sklepu internetowego i jak skutecznie sobie z nimi radzić,
- jakie działania budują zaufanie klientów, szczególnie w kontekście dokładnego odwzorowania produktów online,
- jakie strategie marketingowe są najskuteczniejsze w rozwijaniu oferty i przyciąganiu nowych klientów w branży wnętrzarskiej.
Jak wygląda Twój typowy dzień pracy jako właściciela e-sklepu? O której godzinie zaczynasz pracę, o której kończysz i jakie zadania wykonujesz w ciągu dnia?
Od wielu lat pracuję nad swoją rutyną w dniu pracy i wcale nie jest to taka prosta sprawa. Jestem rannym ptaszkiem. W pracy jestem z reguły przed 8:00.
W 20-osobowej firmie struktura jest niespecjalnie rozbudowana, stąd wiele spraw (często drobiazgów) jest na głowie właścicieli. Każdy dzień mam z góry zaplanowany (z reguły planuję go wieczorem dzień przed) w trybie zadaniowym przez kalendarz Google, co osobiście bardzo każdemu polecam. Poza zaplanowanymi zadaniami, które staram się wypełnić danego dnia, jest też czas przeznaczony na tzw. „wrzuty”, czyli niespodziewane rzeczy, którymi trzeba się zająć.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dzień zaczynam od porządkowania swoich maili, aż nie zrobi się liczba „0” w nieprzeczytanych wiadomościach. Następnie przechodzę do spraw stricte strategicznych, związanych z kreowaniem naszej nowej oferty, która jest bardzo często aktualizowana.
Raz w tygodniu mam cykliczne spotkanie z zespołem kreatywnym, odpowiedzialnym za tworzenie naszego asortymentu – planujemy zadania na najbliższy tydzień.
Codziennie w swojej rutynie zawsze poświęcam część czasu na analizę sprzedaży, z uwzględnieniem demografii, kategorii produktowych, jak i statystyk ilościowych – niepokojące i ciekawe elementy tej analizy poddaję ponownej weryfikacji i wyciągam wnioski.
Dzień, jak zawsze, mija szybko i kończę z reguły koło 16:30. W skrajnych sytuacjach odpisuję na część maili wieczorem, ale z uwagi na zdrowie staram się takie sytuacje ograniczać.
Który moment dnia najbardziej lubisz? Czy jest coś, co sprawia Ci największą przyjemność i co przypomina Ci, dlaczego warto było założyć e-sklep?
Najbardziej cieszą mnie dwie kwestie.
Pierwszą z nich jest zadowolony klient – taki, który udzielił nam feedback po otrzymaniu produktu, często dzieląc się z nami pozytywną opinią i zdjęciem produktu we wnętrzu. To utwierdza nas w przekonaniu, że wszystko idzie w odpowiednim kierunku.
Druga kwestia jest bardziej wewnątrzfirmowa i to po prostu rozwój – rozwój, który ma namacalny charakter. Miło jest obserwować, jak dokonujemy kolejnej rozbudowy, instalujemy kolejną nowoczesną maszynę czy po prostu dokładamy kolejne stanowisko pracy. Mnie osobiście motywuje to do dalszego działania.
Jak organizujesz swój czas, aby skutecznie zarządzać zamówieniami, obsługą klienta, promocją swojego e-sklepu itd.?
Porządkowanie tych kwestii jest dużym wyzwaniem, ale to wszystko w zasadzie opiera się na technologii. Mamy dzisiaj mnóstwo narzędzi, które ułatwiają zarządzanie e-sklepem. Organizowanie swojego czasu porządkuję za pomocą kalendarza Google – to tam mam umówione spotkania, zadania do wykonania i wszelkie inne przypominajki.
Bez odpowiedniego organizowania czasu coś zawsze musiałoby ucierpieć. Dzięki uporządkowaniu można zoptymalizować każdy z procesów i dojść do pewnego stanu wyłącznej kontroli i odpowiedniego reagowania w przypadku odchylenia od reguły.
Jakie są według Ciebie największe wyzwania dnia codziennego? Jak radzisz sobie z wyzwaniami, takimi jak opóźnienia w dostawach czy reklamacje klientów?
Niezaprzeczalnie największym wyzwaniem w e-sklepie w naszej branży jest klient. Jego oczekiwania wobec produktu i obsługi od lat nieprzerwanie rosną. Klient chce cały czas wszystko szybciej, lepiej i taniej. Niestety nie wszystko jest takie proste do zrealizowania, ale wszystko jest do poprawy i nad wszystkimi tymi aspektami pracujemy.
W przypadku opóźnień w dostawach – zawsze jesteśmy ludzcy i kontaktujemy się bezpośrednio z klientem. Nigdy nie ma sytuacji bez wyjścia i zawsze proponujemy klientowi takie, z którego będzie mieć satysfakcję.
To samo w przypadku reklamacji – zawsze staramy się zaproponować klientowi alternatywę, która go ucieszy. Wszyscy jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy. Jeśli takowe się u nas zdarzają, to proponujemy priorytetowe rozwiązanie dla klienta, aby jego potrzeba została finalnie zaspokojona.
W jaki sposób budujesz zaufanie klientów do swojego e-sklepu, szczególnie w branży, gdzie ważne jest odwzorowanie rzeczywistego wyglądu i jakości produktu online?
Dbamy o mocny social-proof w naszym sklepie. Klient ma możliwość rzetelnego zapoznania się z opiniami naszego sklepu. Chyba nie ma nic lepszego dla klienta jak przeczytanie setek opinii zadowolonych nabywców.
Jeśli natomiast chodzi o rzetelne odwzorowanie wyglądu i jakości produktu, to każda z naszych kategorii sklepowych ma profesjonalne wideo obrazujące detale produktu. Nasze produkty (tapety na ścianę) nie są najłatwiejsze do zobrazowania, ponieważ ich gabaryt jest spory, a sama tapeta swój finalny efekt obrazuje dopiero po montażu na ścianie.
Czy klienci często pytają o pomoc w doborze tapet do wnętrz? Jaką rolę odgrywa w Twoim biznesie doradztwo dla klientów?
Tak, bardzo często. Mamy kilkuosobową infolinię, pracującą od 8:00 do 16:00 – służymy zawsze dobrą radą. Do tego wprowadziliśmy live chat na stronie, który na bieżąco odpowiada na zapytania klientów. Branża „Dom i wnętrze” charakteryzuje się tym, że bardzo dużo klientów szuka inspiracji i pomocy w doborze – stajemy tutaj na wysokości zadania.
Jakie strategie marketingowe uważasz za najbardziej skuteczne dla Twojego biznesu?
Nasza strategia marketingowa jest dość złożona, ale na przestrzeni lat za najbardziej skuteczne uważamy rozwijanie naszego rynku na podstawie dwóch kwestii.
Po pierwsze, rozszerzanie oferty dotychczasowych grup produktów. Rynek nauczył nas, że klientowi zawsze będzie mało – cały czas oczekuje on czegoś nowego i z tego powodu ciągle dostarczamy im nowe wzory tapet.
Drugą kwestią jest wprowadzanie kompletnie nowych produktów. Rozszerzamy asortyment o produkty komplementarne (np. akcesoria do montażu) oraz pochodne. W przypadku tych uzupełniających zdecydowaliśmy się na poszerzanie nowych grup produktowych, takich jak plakaty czy tekstylia. Klient przy okazji zakupu tapety jest z reguły na etapie urządzania swojego wnętrza – tym samym z chęcią przyjrzy się np. zasłonom do okien bądź plakatom na inne ściany, które świetnie pasują do już wybranej tapety.
Po czym stwierdzasz, że masz za sobą dobry dzień pracy i wiesz, że kolejny będzie równie udany?
Po tym, że ukończyłem 90% zadań zaplanowanych na ten dzień. Wiem, że jeśli ukończyłem je na takim poziomie, to następny dzień nie będzie obciążony natłokiem z dnia poprzedniego, a prokrastynacja mną nie zawładnie.
Jakie masz rytuały kończące dzień pracy? Co robisz, aby wyjść mentalnie z trybu „praca”, zwłaszcza że wiele obowiązków może być realizowanych zdalnie?
Mam zasadę, aby dzień zaczynać lub zamykać z czymkolwiek, tylko nie pracą – zdecydowanie pomaga to odpocząć głowie i wspiera higienę życia prywatnego.
Nie jestem zwolennikiem idei work-life balance, bo wiem, że bardzo trudno to osiągnąć, a praca z rodziną czy też przyjaciółmi to utrudnia, bo i tak w czasie wolnym spotykam się z ludźmi związanymi bezpośrednio z moją pracą.
Wiem również, że rozpoczęcie dnia siłownią pozwala mi stłamsić stres związany z pracą, a wieczorna gra na gitarze umożliwia trochę zresetować mózg – polecam każdemu.
Prowadzisz swój e-sklep i chcesz podzielić się swoimi refleksjami? Napisz na redakcja@ewp.pl.
Przeczytaj też inny wywiad z tej serii: