Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2022/07/ksiazki-o-ecommerce.jpg)
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Rafał Jackiewicz, dyrektor ds. strategii i budowania wartości klienta w TaniaKsiazka.pl oraz Adrian Szczepański, dyrektor e-commerce w Nipter.
Rafał Jackiewicz, dyrektor ds. strategii i budowania wartości klienta w TaniaKsiazka.pl
Książki, które proponuję łączą się ze sobą w spójnym obrazku, opowiadając historię o konkurencji i sposobach rywalizacji na rynku poprzez budowanie silnej marki. Znajdują się w nich także informacje o projektowaniu zachowań konsumentów oraz komunikacji firmy, a także o prezentowaniu danych w zrozumiały dla odbiorcy sposób. Przedstawiam trzy pozycje książkowe, które mogę z czystym sumieniem polecić zarówno osobom doświadczonym, jak i początkującym w branży e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. „Wojny biznesowe”, David Brown, Sine Qua Non 2021
Wojna to najmocniejsze określenie konfliktu, a nieodzownym elementem każdego biznesu jest ścieranie się z konkurencją. David Brown w swojej książce opisuje nie tyle konflikty, co rywalizacje największych marek na świecie. Niektóre z tych starć zna cały świat, inne przechodziły bez echa, ale wszystkim warto się przyjrzeć i wyciągnąć wnioski.
Historia zmagań gigantów jest długa, zawiła i bardzo ciekawa, a przede wszystkim pouczająca. Zmotywowała mnie do tego, żeby dowiedzieć się więcej o opisywanych firmach oraz uczyć się na ich błędach i czerpać inspiracje z sukcesów. Książka jest wciągająca, daje do myślenia, a dodatkowego charakteru dodają jej nawiązania do „Sztuki Wojny” Sun Tsu. Osoby, które chcą rozwijać swój biznes, wyprzedzać konkurencję i budować pozycję lidera w branży mogą się wiele nauczyć dzięki tej lekturze. Przedstawione w „Wojnach biznesowych” przykłady uczą pielęgnowania takich umiejętności jak kreatywność, wytrwałość, determinacja, które są istotne i potrzebne przy prowadzeniu biznesu.
2. „Customer Experience Management. Moc pozytywnych doświadczeń na ścieżce Twojego klienta”, Katarzyna Wojciechowska, Onepress 2020
W procesie kreowania marki i budowy strategii w punkcie centralnym są konsumenci. To z nimi marka będzie rezonowała i to ich doświadczenia oraz wybory zakupowe zdecydują o jej sukcesie bądź porażce. Książka nie traktuje jednak wyłącznie o projektowaniu doświadczeń na ścieżce zakupowej. Stanowi pomost między strategią marki, a odbiorem przez klientów. Współcześnie w branży podstawą do budowania przewagi rynkowej jest nie tylko cena produktów czy wizerunek marki. Ważna jest także jakość obsługi, wywiązywanie się marki z obietnic, wiarygodność i wszystko to, co wpływa na emocje odbiorcy w kontakcie z marką.
Książka podpowiada, w jaki sposób budować te pozytywne skojarzenia, podając nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne przykłady. Jest przez to bardziej obrazowa i łatwiejsza do zrozumienia nawet dla początkujących. Pozycja nie wyczerpuje tematu, natomiast jest przydatnym drogowskazem dla osób, pragnących poznać potrzeby konsumenta i stworzyć dla niego ścieżkę zakupową, którą będzie chciał podążać.
3. „Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów”, Cole Nussbaumer Knaflic, Onepress 2021
Książka będzie przydatna nie tylko dla analityków, lecz dla każdego, kto na co dzień przekazuje informacje, robiąc przy tym użytek z danych. Umiejętność przedstawienia odbiorcom w jasny, konkretny sposób wniosków płynących z analizy danych jest kluczowy. Bez niego liczby, mimo że w swojej postaci wartościowe, nic nie zmienią, jeśli nie zostaną odczytane i zrozumiane przez odbiorców.
Publikacja zawiera sześć lekcji, które przekazują prostą, wręcz intuicyjną technikę prezentowania danych w interesujący sposób. Autorka opisuje praktyczne, konkretne wskazówki oraz popiera je przykładami z różnych branż. Dzięki temu książka jest ciekawa i łatwa do przyswojenia. Wiedza zawarta w lekturze pomoże budować wypowiedzi i przekaz w sposób uporządkowany, wolny od szumów komunikacyjnych i zapewniający większe zrozumienie. Zdecydowanie polecam osobom pracującym z danymi i nie tylko!
Adrian Szczepański, dyrektor e-commerce w Nipter
1. „Sztuka Wojny”, Sun Tzu, Helion 2004
To książka, w której nie ma wspaniałej fabuły, nie ma tam również wielomilionowych zysków i strat. Nie dostarczy ona także historii zakładania biznesu, jego rozwoju, sukcesu lub upadku. To zbiór cytatów i rozmów, które przez 2500 lat zdążyły się tak oswoić w społeczeństwie, że traktujemy je jako powszechne.
Natomiast w tym właśnie jest siła tej książki. W ciągle zmieniającym się świecie, ewoluujących biznesach i pędzących mediach zapominamy o podstawowych wartościach, ideach oraz pomysłach, które mogą nam posłużyć do rozwiązania większości problemów. Tak, zdaję sobie sprawę, że rozwiązanie ma kilka tysięcy lat, warto jednak czasami sięgać do historii i nie wymyślać koła od nowa.
2. „Abc marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak, Grupa Marketer 2018
Pełna narzędzi i informacji pozycja zarówno dla marketerów, jak i właścicieli firm, które działają lub stykają się z obszarem B2B. Wiele z informacji zawartych w tej pozycji jest nadal aktualnych, a dzięki temu, że są napisane przez praktyka działań biznesowych nie mają sobie równych.
Jedną z najważniejszych kwestii, którą udało mi się wyciągnąć z tej książki był trend, który o zgrozo teraz (4 lata później), króluje w większości gazet e-commerce. Mianowicie chodzi o stwierdzenie, że sprzedaż bez marketingu nie istnieje, a marketing bez sprzedaży to tylko wydawanie pieniędzy. Warto pochylić się nad tą książką, nawet dla samego usystematyzowania wiedzy.
3. „Narzędzia Google dla e-commerce”, Krzysztof Marzec, Helion 2016
Aktualnie przeżywamy boom na wszelkiej maści social media. Jest ich ogrom, a dzięki leniwej naturze człowieka, który zamiast czytać woli oglądać zabierają one co raz to większy kawałek rynku. Zapominamy jednak w tym całym kolorowym świecie, jak ważne jest nasze podstawowe narzędzie – Google.
Google to nie tylko wyszukiwarka. To cały ekosystem, w którym mamy zarówno reklamy, jak i analitykę. Książka ta idealnie wyjaśnia, co i dlaczego jest ważne w działaniach z wyszukiwarką. W jakim miejscu powinniśmy szukać odpowiedzi na nurtujące nas pytania, ale przede wszystkim wskaże, jak mierzyć wszelkie działania, które wykonujemy dla naszego biznesu.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: