Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Natalia Wiszniewska, e-commerce & content manager w Purella sp. z o.o. oraz Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce grupy kapitałowej Martes Sport.
Natalia Wiszniewska, e-commerce & content manager w Purella sp. z o.o.
1. „Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”, Steve Krug, Helion 2005
Głównym narzędziem pracy e-commerce managera jest strona internetowa. Dlatego tak ważna jest znajomość tego, jak działają procesy zakupowe bezpośrednio na stronie. Kluczowe jest spoglądanie na stronę oczami klienta i nieustanne testowanie jej w celu zidentyfikowania miejsc, które mogą stanowić przeszkodę w finalizacji procesu zakupowego.
Książka „Nie każ mi myśleć!” wprowadza czytelnika w świat UX. Zawiera praktyczne wskazówki, jak powinna być zbudowana strona www, by klient poruszał się po niej intuicyjnie. Pozycja ta pojawiła się na rynku już wiele lat temu, jednak sporo zagadnień w niej poruszanych jest nadal aktualnych. Warto mieć ją w swojej biblioteczce.
2. „Siła subskrypcji. Jak zdobyć klientów i zbudować dochodowy biznes abonamentowy w dowolnej branży”, John Warrillow, IMKER 2020
Subskrypcje to obecnie silny trend w e-commerce, którego nie należy lekceważyć. Książka ta jest ciekawym przewodnikiem po różnych modelach sprzedaży abonamentowej. Można przeczytać w niej historie firm, działających w oparciu o subskrypcje i poznać ich różne strategie sprzedaży. Lektura ta może zainspirować do poszukiwań własnych sposobów na wprowadzenie sprzedaży abonamentowej w swoim sklepie, zapewniając sobie długoterminowy przychód. Autor wskazuje też kluczowe wskaźniki, którym należy się przyjrzeć, by przymierzyć się do takiego modelu sprzedaży w swoim biznesie i podpowiada, w jaki sposób budować tego typu ofertę.
3. „Nigdy więcej nie trać Klienta”, Joey Coleman, IMKER 2020
Książkę polecam wszystkim tym, którzy szukają sposobów na zwiększenie retencji w swoim sklepie. Autor przypomina, że biznes to przede wszystkim relacja z klientami i to na tej relacji warto budować. Sam marketing to za mało, by klient pozostał z nami na dłużej. Potrzebne jest jeszcze zadbanie o odpowiednie doświadczenie klienta w procesie zakupowym. Według autora właściwe podejście do klienta to model H2H (Human to Human), który zakłada, że po drugiej stronie jest przede wszystkim człowiek, ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami. Poznanie tych potrzeb i odpowiednie poprowadzenie klienta przez consumer journey zachęci go do większej regularności zakupów. W biznesach online bywa tak, że sporo pieniędzy poświęca się na pozyskanie klientów, a już mniej na ich utrzymanie. Tymczasem to ten zadowolony klient jest najlepszym ambasadorem marki. Warto o tym pamiętać, projektując różnego rodzaju działania sprzedażowe w e-commerce.
Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce grupy kapitałowej Martes Sport
1. „No Logo”, Naomi Klein, Muza 2004
Pozycja, która ma już ponad 20 lat, ale może właśnie dzięki temu aktualnie daje jeszcze lepszą perspektywę, zwłaszcza osobom, dla których reklama oraz branding to całe życie. Nie jest to z pewnością książka dla każdego: ze względu na język, treść i objętość może wydawać się momentami nużąca. Porusza jednak wątki, które nader często są pomijane w innych publikacjach oraz uwidacznia hipokryzję tak wielkich koncernów, jak i nas samych – konsumentów. Myślę, że dla środowiska związanego z marketingiem i handlem powinna być pozycją obowiązkową – zwłaszcza dla tej części, która chce pracować świadomie i dla której ma znaczenie tzw. „kręgosłup moralny”.
2. „Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?”, Natalia Hatalska, Znak 2021
Książka, którą pochłonąłem jednym tchem. Można jej w kilku miejscach zarzucić wprawdzie powtarzanie „oczywistych oczywistości”, ale z drugiej strony jest doskonałym przyczynkiem do debaty. Rozwój technologiczny postępuje w najszybszym tempie w historii ludzkości. Jako handlowcy, osoby związane z nowymi technologiami i je wykorzystujące, a przede wszystkim jako ludzie, powinniśmy zadawać sobie fundamentalne w XXI wieku pytania: czy istnieje granica postępu technologicznego i do czego w perspektywie może ona nas doprowadzić? Hatalska w przystępny sposób poszerza horyzonty i skłania do przemyśleń, a jednocześnie nie narzuca swojej wizji świata. Gwarantuję, że będzie to dobrze spędzony czas z wartościową literaturą.
3. „Anatomia pęknięcia”, Michał Protasiuk, Powergraph 2021
Pewnie nie sądziliście, że w zestawieniu polecę zbiór opowiadań science-fiction, prawda? Jeśli jednak czytaliście kiedyś kanon SCI-FI na pewno zauważyliście, że wiele z pomysłów, które były jedynie imaginacją autorów, aktualnie w tej czy nieco odmiennej formie się już ziściło. Opowiadania zaproponowane przez Protasiuka to dystopijna wizja świata przyszłości, trzymająca w napięciu i bardzo strawna – nawet podczas wakacyjnego urlopu. Z drugiej strony porusza ona szereg problemów, na które może i my niedługo natrafimy (albo już natrafiamy?). Zdegradowane środowisko czy sztuczna inteligencja ograniczająca swobodne myślenie to tematy, które już dzisiaj wykraczają poza krąg literatury SCI-FI zaglądając do naszych mózgów, naszego życia i naszej kieszeni.
4. „Rewolta”, Eyal Nadav, W.A.B. 2021
Ten tytuł dołączam tutaj jako mały offtop i zachęcenie do jeszcze szerszego spojrzenia na otaczający świat i aktualne, bardzo gwałtowne przemiany, z jakimi wszyscy musimy się mierzyć. Nadav w inteligentny, ale również bezkompromisowy sposób rozprawia się z globalizacją i homogenizacją kultur w świecie zachodnim, zyskującym na znaczeniu fundamentalizmem, ale także kapitalizmem opartym na ciągłych wzrostach konsumpcji. Książka jest napisana lekko i można ją pochłonąć w kilka chwil. Oczywiście wnikliwy czytelnik znajdzie w niej kilka słabszych momentów, ale jako całość jest to wartościowe studium przypadku aktualnego stanu rzeczy na świecie.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: