Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?

Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl oraz Grzegorz Sękowski, e-commerce manager w sklepie internetowym Paul Rich.
Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl
1. „Alibaba. Jak Jack Ma stworzył chiński Amazon”, Clarc Duncan, OnePress 2021
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Pełna inspiracji opowieść na temat powstania największej globalnej platformy marketplace B2B. Autor, niegdyś doradca strategiczny Jacka Ma, przeprowadza nas przez pełną wyzwań i nieoczekiwanych zwrotów akcji historię od powstania pomysłu na biznes, konsekwentną ewangelizację potencjału e-commerce w firmach z Państwa Środka po zbudowanie unikalnych propozycji wartości dla przedsiębiorców z USA, Europy i Azji. Spowodowały one, że zespół zaangażowanych osób kierowanych przez charyzmatycznego nauczyciela jęz. angielskiego w niespełna 20 lat zbudował ikoniczną markę Alibaba.com, którą wycenia się na setki miliardów dolarów.
2. „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”, Colin Bryar, Bill Carr, Wydawnictwo SQN 2021
Colin Bryar, były VP Amazon.com, zwany w kuluarach „cieniem Jeffa”, współtworzył obecny sukces Amazon budując równocześnie kulturę organizacyjną pozwalającą wielotysięcznemu teamowi pasjonatów e-commerce, ekspertów marketingu czy zwinnym managerom zbudować największy sklep internetowy na świecie. Pozwolił także zainicjować wiele kluczowych projektów cyfrowych tj. Amazon Music czy Prime Video.
W niniejszej książce autor, opowiadając o swojej ponad 15-letniej historii w Amazon.com, dzieli się z czytelnikami wieloma inspiracjami i dobrymi praktykami z zakresu zarządzania, motywowania, organizacji czasu czy pielęgnacji kultu obsesyjnej dbałości o klienta.
3. „Scalling Up. Nawyki Rockeffelera 2.0″, Verne Harnish, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021
Autor książki od ponad 30 lat pomaga firmom skutecznie – zarówno minimalizować perturbacje, jak i zwiększać skalę ich działalności. W branży e-commerce i digital uzyskanie przez firmy trakcji oznacza zazwyczaj wykładnicze tempo wzrostu i konieczność błyskawicznej optymalizacji procesów, scenariuszy działania, business model canvas czy całego ekosystemu rozwiązań wspierających.
Lektura „Scalling Up” z pewnością pozwoli Wam na usystematyzowanie wiedzy i doświadczeń w tym zakresie, zachęci do przygotowania planu „lotu w kosmos” oraz zapewne pozwoli na uniknięcie wielu, często powtarzalnych błędów, popełnianych przez założycieli i managerów firm będących w permanentnym procesie wzrostu i transformacji.
Grzegorz Sękowski, e-commerce manager w sklepie internetowym Paul Rich
1. „Projekt Feniks. Powieść o IT, modelu DevOps i o tym, jak pomóc firmie w odniesieniu sukcesu”, Gene Kim, Kevin Behr, George Spafford, Helion 2016
„Projekt Feniks” to powieść o budowaniu skutecznego działu IT. Wskazówki w niej zawarte z powodzeniem można zastosować do innych obszarów projektowych takich jak e-commerce. Książka prezentuje trzy główne drogi zarządzania w organizacji.
- Pierwsza droga pomaga określić, jak zapewnić szybki przepływ pracy między działami.
- Druga droga uczy, jak skrócić i wzmocnić obieg informacji zwrotnych, co pomaga podnieść jakość pracy.
- Trzecia droga pokazuje, jak rozwinąć kulturę, która jednocześnie zachęca do eksperymentowania i wyciągania wniosków z błędów, a także prowadzi do zrozumienia, że powtarzanie i praktyka są niezbędne, by osiągnąć mistrzostwo.
Książka przedstawia wdrażanie zmian jako część rutynowego procesu. W procesie tym krok po kroku eliminujemy zbędne prace, standaryzujemy wykonywane czynności, czy zamrażamy wszystkie projekty z niskim priorytetem na rzecz projektów o najwyższej biznesowej wartości.
2. „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, Sinek Simon, Onepress 2013
Simon Sinek przedstawia punkt widzenia, w którym podstawą skutecznego działania i nieograniczonego rozwoju w organizacjach jest zaczynanie od DLACZEGO. Każdy człowiek i każda organizacja mogą wyjaśnić, CO robią. Niektórzy potrafią pokazać, CZYM różnią się od innych. Jednak tylko nieliczni są w stanie jasno wyartykułować, DLACZEGO robią to, co robią.
DLACZEGO jest tym, co inspiruje założycieli, współpracowników, otoczenie oraz klientów. Na przykładzie Martina Luthera Kinga oraz Steve’a Jobsa pokazuje, jak inspirować i nadawać sens wykonywanej pracy właśnie dzięki jasno zdefiniowanemu DLACZEGO.
3. „Dawaj innym szczęście – Ścieżka pasji zysku i celu”, Tony Hsieh CEO Zappos, MT Biznes 2011
W „Dawaj innym szczęście” dyrektor generalny Zappos, Tony Hsieh, dzieli się z czytelnikami różnymi lekcjami, jakie odebrał w biznesie i w życiu: poczynając od założenia farmy robaków przez prowadzenie pizzerii aż po powołanie do życia Link Exchange, zarządzanie Zappos i jeszcze więcej.
Prowadzone w szybkim tempie i realistyczne „Dawaj innym szczęście” pokazuje, jak mocno odmienny rodzaj kultury korporacyjnej może być potężnym modelem dla osiągania sukcesu – i jak poprzez koncentrowanie się na szczęściu otaczających cię ludzi można radykalnie zwiększyć swoje i współpracowników szczęście.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: