Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl oraz Grzegorz Sękowski, e-commerce manager w sklepie internetowym Paul Rich.
Konrad Zach, founder & CEO thinkHUB.pl
1. „Alibaba. Jak Jack Ma stworzył chiński Amazon”, Clarc Duncan, OnePress 2021
Pełna inspiracji opowieść na temat powstania największej globalnej platformy marketplace B2B. Autor, niegdyś doradca strategiczny Jacka Ma, przeprowadza nas przez pełną wyzwań i nieoczekiwanych zwrotów akcji historię od powstania pomysłu na biznes, konsekwentną ewangelizację potencjału e-commerce w firmach z Państwa Środka po zbudowanie unikalnych propozycji wartości dla przedsiębiorców z USA, Europy i Azji. Spowodowały one, że zespół zaangażowanych osób kierowanych przez charyzmatycznego nauczyciela jęz. angielskiego w niespełna 20 lat zbudował ikoniczną markę Alibaba.com, którą wycenia się na setki miliardów dolarów.
2. „Od Z do A. Jak to zrobiliśmy? Tajniki, zasady i sekrety Amazona”, Colin Bryar, Bill Carr, Wydawnictwo SQN 2021
Colin Bryar, były VP Amazon.com, zwany w kuluarach „cieniem Jeffa”, współtworzył obecny sukces Amazon budując równocześnie kulturę organizacyjną pozwalającą wielotysięcznemu teamowi pasjonatów e-commerce, ekspertów marketingu czy zwinnym managerom zbudować największy sklep internetowy na świecie. Pozwolił także zainicjować wiele kluczowych projektów cyfrowych tj. Amazon Music czy Prime Video.
W niniejszej książce autor, opowiadając o swojej ponad 15-letniej historii w Amazon.com, dzieli się z czytelnikami wieloma inspiracjami i dobrymi praktykami z zakresu zarządzania, motywowania, organizacji czasu czy pielęgnacji kultu obsesyjnej dbałości o klienta.
3. „Scalling Up. Nawyki Rockeffelera 2.0″, Verne Harnish, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021
Autor książki od ponad 30 lat pomaga firmom skutecznie – zarówno minimalizować perturbacje, jak i zwiększać skalę ich działalności. W branży e-commerce i digital uzyskanie przez firmy trakcji oznacza zazwyczaj wykładnicze tempo wzrostu i konieczność błyskawicznej optymalizacji procesów, scenariuszy działania, business model canvas czy całego ekosystemu rozwiązań wspierających.
Lektura „Scalling Up” z pewnością pozwoli Wam na usystematyzowanie wiedzy i doświadczeń w tym zakresie, zachęci do przygotowania planu „lotu w kosmos” oraz zapewne pozwoli na uniknięcie wielu, często powtarzalnych błędów, popełnianych przez założycieli i managerów firm będących w permanentnym procesie wzrostu i transformacji.
Grzegorz Sękowski, e-commerce manager w sklepie internetowym Paul Rich
1. „Projekt Feniks. Powieść o IT, modelu DevOps i o tym, jak pomóc firmie w odniesieniu sukcesu”, Gene Kim, Kevin Behr, George Spafford, Helion 2016
„Projekt Feniks” to powieść o budowaniu skutecznego działu IT. Wskazówki w niej zawarte z powodzeniem można zastosować do innych obszarów projektowych takich jak e-commerce. Książka prezentuje trzy główne drogi zarządzania w organizacji.
- Pierwsza droga pomaga określić, jak zapewnić szybki przepływ pracy między działami.
- Druga droga uczy, jak skrócić i wzmocnić obieg informacji zwrotnych, co pomaga podnieść jakość pracy.
- Trzecia droga pokazuje, jak rozwinąć kulturę, która jednocześnie zachęca do eksperymentowania i wyciągania wniosków z błędów, a także prowadzi do zrozumienia, że powtarzanie i praktyka są niezbędne, by osiągnąć mistrzostwo.
Książka przedstawia wdrażanie zmian jako część rutynowego procesu. W procesie tym krok po kroku eliminujemy zbędne prace, standaryzujemy wykonywane czynności, czy zamrażamy wszystkie projekty z niskim priorytetem na rzecz projektów o najwyższej biznesowej wartości.
2. „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, Sinek Simon, Onepress 2013
Simon Sinek przedstawia punkt widzenia, w którym podstawą skutecznego działania i nieograniczonego rozwoju w organizacjach jest zaczynanie od DLACZEGO. Każdy człowiek i każda organizacja mogą wyjaśnić, CO robią. Niektórzy potrafią pokazać, CZYM różnią się od innych. Jednak tylko nieliczni są w stanie jasno wyartykułować, DLACZEGO robią to, co robią.
DLACZEGO jest tym, co inspiruje założycieli, współpracowników, otoczenie oraz klientów. Na przykładzie Martina Luthera Kinga oraz Steve’a Jobsa pokazuje, jak inspirować i nadawać sens wykonywanej pracy właśnie dzięki jasno zdefiniowanemu DLACZEGO.
3. „Dawaj innym szczęście – Ścieżka pasji zysku i celu”, Tony Hsieh CEO Zappos, MT Biznes 2011
W „Dawaj innym szczęście” dyrektor generalny Zappos, Tony Hsieh, dzieli się z czytelnikami różnymi lekcjami, jakie odebrał w biznesie i w życiu: poczynając od założenia farmy robaków przez prowadzenie pizzerii aż po powołanie do życia Link Exchange, zarządzanie Zappos i jeszcze więcej.
Prowadzone w szybkim tempie i realistyczne „Dawaj innym szczęście” pokazuje, jak mocno odmienny rodzaj kultury korporacyjnej może być potężnym modelem dla osiągania sukcesu – i jak poprzez koncentrowanie się na szczęściu otaczających cię ludzi można radykalnie zwiększyć swoje i współpracowników szczęście.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: