Cross-Border Commerce Europe, platforma wspierająca transgraniczny e-commerce w Europie, opublikowała raport „Top 16 Countries Cross-Border Retail Europe”. Prezentuje w nim 16 krajów, które zostały ocenione jako najbardziej efektywne w sprzedaży transgranicznej online zarówno z perspektywy konsumenta, jak i biznesu.
Chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować i prowadzić sprzedaż międzynarodową? Sięgnij po EwP4 o sprzedaży transgranicznej.
Całkowity rynek transgranicznej sprzedaży online w Unii Europejskiej osiągnął w 2021 roku obroty w wysokości 171 mld euro. Oznacza to wzrost (od początku roku do momentu zamknięcia zbierania danych) o 17%.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Konsumenci Unii Europejskiej ponownie pod względem sprzedaży transgranicznej najlepiej ocenili Luksemburg. Z punktu widzenia biznesowego swoją przewagę jako kraj tworzący najlepsze transgraniczne sklepy internetowe oraz marketplace’y potwierdziły Niemcy. Sprzedaż transgraniczna w Wielkiej Brytanii spadła do historycznie niskiego poziomu (-12%), co przełożyło się na 29 mld euro transgranicznej sprzedaży internetowej B2C.
Sprzedaż transgraniczna z perspektywy konsumenta
Raport „Top 16 Countries Cross-Border Retail Europe” z perspektywy konsumenta powstaje w oparciu o cztery parametry:
- transgraniczna sprzedaż online w Europie (16 krajów w obrębie Europy Zachodniej, Skandynawii i Wielkiej Brytanii),
- udział w transgranicznym rynku internetowym,
- zaufanie konsumentów do sprzedaży transgranicznej online,
- odsetek osób odwiedzających strony internetowe za granicą.
W oparciu o powyższą metodologię opracowano zestawienie 16 najbardziej efektywnie działających krajów z punktu widzenia konsumenta. W 2021 roku w pierwszej trójce tego zestawienia znalazły się: Luksemburg, Irlandia oraz Austria. Zestawienie – w którym nie znalazła się niestety Polska – zamyka Holandia.
Luksemburg najlepszym krajem pod względem handlu transgranicznego
Luksemburg zajął pierwsze miejsce pod względem liczby transgranicznych odwiedzających sklepy online, poziomu zaufania i udziału w rynku transgranicznym.
To kraj z wysokim odsetkiem ludności korzystającej z internetu. W 2021 roku dostęp do sieci miało 97% gospodarstw domowych, a zakupów online w ciągu ostatnich trzech miesięcy ubiegłego roku dokonało 79% populacji. Najczęściej odwiedzanymi transgranicznymi sklepami internetowymi są: Bader.de, Maisonsdumonde.com, Auchan.lu, Hunkemoller.lu, Rueducommerce, Alternate.lu, Next.lu i Zooplus. W Luksemburgu konsumenci chętnie składają również zamówienia transgraniczne na dużych platformach, takich jak Zalando, Asos, Veepee, Fnac i Amazon.
Wielka Brytania z największym spadkiem obrotów w sprzedaży transgranicznej
Wielka Brytania spadła w porównaniu do 2020 roku o dziesięć pozycji i zajęła 14. miejsce. Taki wynik to efekt Brexitu, który ma negatywny wpływ na handel transgraniczny do i z Wielkiej Brytanii. Dla sprzedawców e-commerce – bez względu na ich wielkość i sektor, w jakim działają – Brexit oznacza bowiem więcej biurokracji i wyższe podatki. Rosnące koszty wysyłki, opóźnienia w dostawie, nowe przepisy i zwiększona ilość papierkowej pracy stanowią bezprecedensowe wyzwanie dla detalistów internetowych z UE sprzedających towary klientom z Wielkiej Brytanii i vice versa.
Brak zaufania i mniejsza liczba transgranicznych użytkowników wygenerowały o 12% niższe obroty, co dało 29 mld euro.
Obawy konsumentów podczas zakupów transgranicznych
Według raportu najważniejsze obawy konsumentów podczas zakupów online za granicą to: szybkość dostawy, nieprawidłowo dostarczone towary, uszkodzone przedmioty i związana z tym polityka zwrotu. W czasie pandemii wyzwania logistyczne związane z sprzedażą transgraniczną stały się jeszcze bardziej widoczne.
Niemcy z najlepszymi transgranicznymi sklepami online i marketplace’ami
Z punktu widzenia biznesowego swoją przewagę jako kraj tworzący najlepsze transgraniczne sklepy internetowe oraz marketplace’y potwierdziły Niemcy.
Do najlepszych transgranicznych sklepów online w Niemczech należą: Hugo Boss, Hello Fresh, Zooplus, Zalando, Lidl, About You, Adidas i Westwing. Warto dodać, że Niemcy posiadają 112 transgranicznych sklepów internetowych w Top 500, a Wielka Brytania „tylko” 74. Niemcy są liderem, ponieważ mają wiele transgranicznych sklepów internetowych, z których dziewięć to marketplace’y, a 55 (49%) to „czyści” gracze.
Top 10 krajów z najlepszymi transgranicznymi sklepami internetowymi oraz marketplace’ami to:
- Niemcy [1. Zalando, 2. Lidl, About You]
- Szwecja [1. IKEA, 2. H&M, 3. COS]
- Holandia [1. Euronics, 2. Vistaprint, 3. Philips]
- Dania [1. Lego, 2. Jysk, 3. Vivino]
- Francja [z 1. Decathlon, 2. Vestiaire Collective, 3. Moncler]
- Wielka Brytania [1. JD Sports, 2. MyProtein, 3. Bookdepository]
- Szwajcaria [1. Nespresso, 2. Expert, 3. Dolce Gusto]
- Hiszpania [1. Zara, 2. Mango, Bershka]
- Irlandia [1. Smartbox/Bongo, 2. Qwertee, 3. Smyths Toys]
- Włochy [1. Gucci (Kering), 2. Diesel, 3. Napapijri]
Warto doczytać
- Jak polskie e-sklepy radzą sobie na rynkach Europy i świata? [badanie]
- Jak dotrzeć do klientów za granicą? Najważniejsze elementy nowoczesnej logistyki cross-border dla e-commerce
- Cross-border szansą na zwiększenie sprzedaży online w 2022 roku