Top Drive uruchamia aplikację do składania i opłacania zamówień, Zalando chce poprawić rentowność, Tpay wprowadza usługę „Kup teraz, zapłać później”, Klarna nawiązuje współpracę z marką Kubota, Twitter z Shopify, a Shoper z Alibaba.com, rośnie europejski e- handel i obroty transgranicznej sprzedaży online w Unii Europejskiej. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Sieć restauracji szybkiej obsługi Top Drive z aplikacją do mobilnego składania i opłacania zamówień
Sieć należąca do spółki PHU Topaz wdrożyła aplikację, dzięki której klienci mogą wybierać pozycje z menu i opłacać zamówienie na swoich smartfonach. Aplikacja pozwala również śledzić zamówienie, informuje o przyjęciu go do realizacji oraz o tym, kiedy dostawca ruszy z jedzeniem z baru. Jej użytkownicy mogą też liczyć na specjalne promocje oraz rabaty.
Aplikacja zanotowała blisko 3 tys. pobrań. Tylko w czerwcu klienci sieci Top Drive zrealizowali przez nią 800 transakcji, a wartość zamówień po jej wdrożeniu wzrosła o 40 proc. porównując miesiąc do miesiąca. Wszystkie punkty Top Drive dowożą jedzenie w obrębie miejscowości, w której się znajdują i w promieniu kilku kilometrów od niej.
Chcesz poszerzyć wiedzę o m-commerce? Sięgnij po EwP nr 7.
Zalando chce poprawić rentowność w drugiej połowie 2022 roku
W drugim kwartale 2022 r. Zalando, platforma modowa i lifestyle’owa, opublikowała aktualizację przewidywań na drugi kwartał oraz zrewidowała swoje prognozy na rok finansowy 2022. To efekt dalszego pogarszania się warunków makroekonomicznych oraz obniżania się indeksu zaufania konsumentów w UE w czerwcu.
Zalando spodziewa się, że wzrost wolumenu sprzedaży brutto (GMV), wzrost przychodów i skorygowany EBIT będzie znacznie niższy od szacunków analityków (opracowane przez firmę mediany szacunków analityków na dzień 31 maja 2022 r. zakładały wzrost GMV o 5,0%, wzrost przychodów o 1,5%, oraz 104 mln euro skorygowanego EBIT). Drugi kwartał ma być zyskowny, ale słabszy niż oczekiwano.
W jaki sposób firma chce poprawić rentowność? Podjęto już działania mające na celu dostosowanie oferty do zmieniającego się popytu klientów i zwiększenie efektywności we wszystkich liniach kosztów: zmniejszenie inwestycji marketingowych w celu zwiększenia zwrotu z inwestycji, dostosowanie inwestycji w infrastrukturę logistyczną, a także wprowadzenie minimalnej wartości zamówienia (MOV) na dodatkowych 15 rynkach.
Tpay wprowadza usługę „Kup teraz, zapłać później”
Klienci robiący zakupy w e-sklepach współpracujących z operatorem płatności Tpay, będą mogli korzystać z metody płatności Kup teraz, zapłać później. Tę coraz popularniejszą formę finalizacji zamówień online zapewni Twisto.
Dzięki współpracy Tpay z Twisto konsumenci będą mogli robić zakupy z wykorzystaniem metody BNPL (ang. Buy Now, Pay Later), czyli przesuwać termin płatności do 30 lub nawet 45 dni. Aby skorzystać z płatności odroczonej, wystarczy, że podczas finalizacji zamówienia wybiorą Twisto spośród dostępnych metod płatności.
Jak pokazują dane z raportu Koszyk Roku 2022, odsetek e-sklepów oferujących obecnie płatności odroczone sięga 73 proc. To prawie 2,5-krotnie więcej niż w 2020 roku.
Klarna nawiązała współpracę z marką Kubota
Klarna wprowadziła swoją flagową usługę „Zapłać za 30 dni” w sklepie online kultowej w Polsce marki modowej Kubota. Dzięki temu Kubota będzie mogła zaoferować swoim klientom elastyczne opcje płatności Klarna jako dodatkową, obok dostępnych już w e-sklepie marki, metod rozliczania transakcji. Kupującym pozwoli to zapłacić później, już po otrzymaniu i sprawdzeniu zamówienia, bez dodatkowych opłat i odsetek.
Wedle najświeższego raportu Worldpay z odroczonych płatności korzysta już 5% polskich konsumentów handlu online. Sprzyjającym czynnikiem rosnącej popularności BNPL w kraju jest otwartość Polaków na innowacje fintechowe, czego potwierdzeniem jest stosowanie BLIKa czy kart zbliżeniowych. W Kubocie jesteśmy bardzo otwarci na nowe i skuteczne rozwiązania technologiczne. Jest udowodnione, że wdrożenie odroczonych płatności zwiększa m.in. trzy z głównych KPI, nad którymi w sklepie kubotastore.pl sukcesywnie pracujemy: współczynnik konwersji, średnią wartość zamówienia oraz średnią liczbę produktów w koszyku.
Joanna Kwiatkowska, vice CEO, head of sales & CTO w Kubota SA
Przeczytaj również „Zdaniem ikomersiaka: Kubota na marketplace’ach – jak marka działa w internetowych kanałach sprzedaży”.
Twitter nawiązał współpracę z Shopify
W wyniku nawiązania współpracy pomiędzy platformą a Shopify powstała specjalna aplikacja dostosowana do kanału sprzedaży na Twitterze. Dostępna będzie w App Store lub za pośrednictwem Shopify.
Dzięki aplikacji możliwe będzie połączenie platformy sprzedażowej z menagerem zakupów medium, co zapewni dostęp do odpowiednich narzędzi. Funkcje zakupowe obejmują m.in.: wyświetlanie karuzeli produktów w profilu użytkownika korzystającego z usług Shopify oraz/lub specjalną stronę wyświetlania produktów. Jeśli użytkownik posiada jeżeli użytkownik posiada powiązanie z Shopify, lista produktów będzie aktualizowana w czasie rzeczywistym. Jeśli z kolei użytkownik trafi na produkt, który będzie chciał kupić, będzie mógł to zrobić za pomocą witryny sprzedawcy.
Obecnie prowadzone są testy powyższych rozwiązań. Jeżeli przejdą pomyślnie, zostaną udostępnione sprzedawcom Shopify w USA.
Shoper łączy siły z Alibaba.com
Shoper, właściciel platformy e-commerce do prowadzenia sklepu internetowego w modelu subskrypcyjnym (SaaS), nawiązał współpracę z Alibaba.com, platformą globalnej sprzedaży B2B.
Umowa partnerska pozwoli większej liczbie polskich producentów i dostawców zyskać dostęp do międzynarodowych rynków. Shoper zapewni kompleksowe wsparcie i obsługę sprzedaży na Alibaba.com.
Przeczytaj również „Jak wyznaczyć i zwiększyć wartość klienta w B2B.
Europejski e-handel wzrósł o 13 proc. do 718 mld euro w 2021 r. [raport]
Według „2022 European E-commerce Report” opublikowanego przez Ecommerce Europe i EuroCommerce w 2021 roku europejski e-handel wzrósł o 13 proc. do 718 mld euro. Tempo wzrostu pozostało stabilne, choć nieznacznie wzrosło w porównaniu z rokiem 2020. Dane dotyczące obrotów B2C w 2021 r. pokazują, że handel elektroniczny nadal rośnie, pomimo zniesienia blokad i możliwości ponownego odwiedzania przez konsumentów sklepów stacjonarnych.
Po szczytowym okresie pandemii COVID-19, handel elektroniczny jeszcze mocniej zakorzenił się w gospodarce i społeczeństwie. Można wyróżnić dwie tendencje.
Z jednej strony mamy do czynienia z normalizacja i stabilizacją sprzedaży w porównaniu z wyjątkowym poprzednim rokiem. E-commerce kontynuował wzrost w 2021 roku i jest on również prognozowany w 2022 roku, przy czym wzrost ten powoli się stabilizuje.
Z drugiej strony raport identyfikuje, że konsumenci są bardziej ostrożni w swoich wydatkach. Skutki wojny na Ukrainie, inflacja, zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw i ogólne poczucie niepewności, powodują, że dane dotyczące wzrostu wracają do poziomów sprzed pandemii. Niemniej jednak fakt, że sprzedaż e-commerce odnotowuje jak dotąd jedynie niewielki spadek, pokazuje, że sektor handlu cyfrowego stał się niezbędny i bardzo odporny.
Cały raport do pobrania pod linkiem.
O tym, jak pierwszy kwartał bieżącego roku w e-commerce oceniają eksperci i jakie są ich przewidywania dotyczące całego 2022 roku przeczytasz na EwP.
Obroty transgranicznej sprzedaży online w EU wyniosły 171 mld euro w 2021 r. [raport]
Cross-Border Commerce Europe, platforma wspierająca transgraniczny e-commerce w Europie, opublikowała raport „Top 16 Countries Cross-Border Retail Europe”. Prezentuje w nim 16 krajów, które zostały ocenione jako najbardziej efektywne w sprzedaży transgranicznej online zarówno z perspektywy konsumenta, jak i biznesu.
Całkowity rynek transgranicznej sprzedaży online w Unii Europejskiej osiągnął w 2021 roku obroty w wysokości 171 mld euro. Oznacza to wzrost (od początku roku do momentu zamknięcia zbierania danych) o 17%.
Konsumenci Unii Europejskiej ponownie pod względem sprzedaży transgranicznej najlepiej ocenili Luksemburg. Z punktu widzenia biznesowego swoją przewagę jako kraj tworzący najlepsze transgraniczne sklepy internetowe oraz marketplace’y potwierdziły Niemcy. Sprzedaż transgraniczna w Wielkiej Brytanii spadła do historycznie niskiego poziomu (-12%), co przełożyło się na 29 mld euro transgranicznej sprzedaży internetowej B2C.
Więcej o raporcie „Top 16 Countries Cross-Border Retail Europe” przeczytasz na EwP.
Chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować i prowadzić sprzedaż międzynarodową? Sięgnij po EwP nr 4 o sprzedaży transgranicznej.
Warto posłuchać
Merytorycznie o e-commerce: Dominika Żak, Łukasz Kierus, Grzegorz Bieńko.
Warto wziąć udział:
- 19 lipca, szkolenie online: Prosty język w praktyce. Między komunikatem marketingowym a informacyjnym – jak projektować teksty reklamowe. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak zbudowana jest odwrócona piramida i jak przełożyć jej poziomy na komunikat marketingowy, czy przejmować się tym, że odbiorca nie przeczytał całej wiadomości, jak jeszcze możesz ułatwić odbiorcy nawigację po Twoim tekście.
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.