Znamy laureatów konkursu Dyrektor e-Commerce 2022, Answear.com wchodzi na rynek słoweński, Grupa Muszkieterów kontynuuje rozwój usługi Intermarché Drive, Booste.com przygotowuje ofertę finansowania dla e-sklepów na Shoper.pl, TikTok ogłasza integrację z WooCommerce, Morele.net stawia na działania branded contentowe z wykorzystaniem wideo. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Answear.com wchodzi na rynek słoweński
Answear.com, e-commerce oferujący modę i produkty dekoracyjne do wnętrz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, stawia kolejny krok na drodze ekspansji zagranicznej i rozpoczyna działalność w Słowenii.
Jest to jeden z najbardziej zamożnych i rozwiniętych gospodarczo krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Przychody z handlu online w tym kraju wyniosły w 2021 r. 641 mln dolarów, a kategoria „moda” miała największy udział i stanowiła 28 proc. wszystkich zakupów w internecie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Otwarcie drugiego rynku na Bałkanach, ze względu na geografię, pozwoli na zoptymalizowanie procesu logistyki. Answear.com będzie w stanie zapewniać dostawę przez partnera logistycznego GLS nawet w ciągu 48 godzin.
Chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować i prowadzić sprzedaż międzynarodową? Sięgnij po EwP nr 4.
Grupa Muszkieterów kontynuuje rozwój usługi Intermarché Drive
Usługa Intermarché Drive umożliwia kierowcom samodzielny odbiór produktów zamówionych przez internet. Obecnie klienci sieci mogą zrobić zakupy online i odebrać je w ponad 50 lokalizacjach w 12 województwach w całej Polsce.
Zakupione przez internet produkty są pakowane i dostarczane przez obsługę sklepu bezpośrednio do samochodu klienta. Użytkownik wybiera dogodną dla siebie godzinę odbioru zakupów, a zamówienie może być gotowe już po upływie dwóch godzin. W razie potrzeby, przygotowane zakupy będą czekać na odbiorcę jeszcze przez 24 godziny od wstępnie wybranego terminu odbioru.
Booste.com współpracuje z Shoper.pl
Booste, firma z branży finansowania biznesów e-commerce, rozpoczęła współpracę z Shoper.pl, platformą e-commerce w modelu subskrypcyjnym.
W jej ramach powstała oferta, która zapewnia właścicielom sklepów internetowych dodatkowe środki na działania marketingowe i zwiększanie swojej ekspozycji w sieci. Booste oferuje firmom finansowanie w modelu revenue-based finansing, który polega na dostosowaniu spłat pożyczki do aktualnych wyników sprzedażowych w e-sklepie.
Chcesz wiedzieć, jak z głową wyznaczać budżet sklepu internetowego? Sięgnij po EwP nr 14 o efektywnym budżecie w e-commerce.
TikTok ogłosił integrację z WooCommerce
Integracja TikToka z WooCommerce, rozwiązaniem typu open source opartym na WordPressie, pozwoli sprzedawcom:
- zsynchronizować katalogi sklepu,
- zainstalować narzędzia do śledzenia wydajności kampanii na TikToku
- tworzyć reklamy za pomocą kilku kliknięć.
- Sprzedawcy będą również mieli możliwość zupełnie innego wyświetlania produktów.
Przeczytaj artykuł „TikTok dla e-commerce w praktyce: o czym pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na platformie”.
Morele.net stawia na działania branded contentowe z wykorzystaniem wideo
Z okazji Dnia Dziecka marka Morele nagrała film, w którym zachęca widzów, aby niezależnie od wieku spróbowali odkryć w sobie dziecko. Marka Morele od dłuższego czasu w swojej komunikacji stawia na branded content. Firma m.in. prowadzi jeden z najpopularniejszych technologiczny kanałów (MoreleTV) na YouTubie, a od pewnego czasu przenosi swoje doświadczenie na nowe formy wideo.
Z okazji Dnia Grafika firma stworzyła materiał, w którym każdy mógł zobaczyć, jak wyglądałby świat bez osób odpowiedzialnych za kreację. Dużą popularnością cieszył się również film, który marka przygotowała z okazji Prima aprilis. Wszystkie powstałe materiały wideo przepełnione są humorem, zgodnie ze strategią komunikacji, którą Morele przyjęły w swoich mediach społecznościowych.
Chcesz poszerzyć wiedzę z zakresu promocji i marketingu w e-commerce? Sięgnij po EwP nr 2 (9) o skutecznym marketingu i promocji sklepu internetowego.
Polacy w internecie pokochali smart shopping
Wpływ wydarzeń społeczno–ekonomicznych takich jak: zmiany podatkowe, inflacja czy wojna w Ukrainie na sposób dokonywania zakupów dostrzega co drugi konsument korzystający z internetu. 66% z tych, którzy zauważają tę zależność, chętniej robi zakupy przez internet.
Liderzy sprzedaży online na czele z Allegro
Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukało.
Badanie przeprowadzone przez Agencję Badawczą Atena Research&Consulting pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).
Smart shopping – tak Polacy kupują w internecie!
Konsumenci na skutek pandemii COVID-19 nauczyli się sprawnie poruszać po zasobach internetu oraz dokonywać zakupów, a trend smart shoppingu z roku na rok jest coraz bardziej widoczny w e-commerce.
Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).
Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).
Czego szukamy najczęściej?
Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania jest Allegro. Najczęściej szukamy tam artykułów związanych z motoryzacją – w tym miejscu widoczna jest także jedna z największych różnic pomiędzy Allegro (39%) a Google (20%). Wysoko w poszukiwaniach plasują się również sekcje: dom i ogród (Allegro 39% vs Google 18%), dziecko (Allegro 35% vs Google 17%) oraz środki czystości (Allegro 34% vs Google 14%).
Z kolei najmniejsza różnica pomiędzy tymi dwoma platformami zauważalna jest w kategoriach sport i turystyka (Allegro 26% vs Google 20%) oraz uroda i zdrowie (Allegro 27% vs Google 21%).
Gdzie ostatecznie dokonujemy zakupu?
Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57%). Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20%. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3% (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).
W tym miejscu zauważalny jest też poruszany wcześniej trend smart shoppingu – konsumenci poszukują najkorzystniejszych możliwości zakupu. Nie tylko mają w sklepach stacjonarnych mniejszy wybór spośród asortymentu i cen, ale muszą także poświęcić więcej czasu, przeszukując liczne alejki i czekając później w kolejce. Platformy handlowe, na czele z Allegro, zdecydowanie skracają ten proces, dlatego nie dziwi więc, że z roku na rok Polacy skłaniają się do nich coraz bardziej.
Więcej na temat wniosków z raportu przeczytasz tutaj.
7 na 10 e-sprzedawców odczuwa skutki niestabilnej sytuacji ekonomicznej na świecie [raport]
Według najnowszego badania właścicieli sklepów zrzeszonych w PrestaShop Million Club, do którego należą sprzedawcy generujący co najmniej 1 mln euro rocznego obrotu, 7 na 10 respondentów deklaruje, że sytuacja ekonomiczna ma wpływ na ich e-biznes.
- 71% sprzedawców odczuwa znaczny wzrost kosztów operacyjnych, 53% ankietowanych ma problem z dostępnością materiałów, a także z szeroko pojętą logistyką.
- W drugim kwartale roku, w skali międzynarodowej, utrata klientów (45%) i niższy współczynnik konwersji są wymieniane jako główne aspekty mające wpływ na spowolnienie wzrostu. W Polsce ten trend jest jeszcze bardziej wyraźny, ponieważ na utratę klientów wskazuje aż 57% badanych, jednak tylko 14% z nich ma problemy ze spadkiem konwersji.
- Polscy sprzedawcy w mniejszym stopniu niż użytkownicy z zachodu decydują się na zwiększenie cen w związku z wyzwaniami na globalnych rynkach. Zaledwie 28% ankietowanych planuje takie działanie.
- Kontrola wydatków budżetowych deklarowana przez 35% ogółu badanych i podnoszenie cen wskazywana przez 38% ankietowanych, to główne działania podejmowane przez właścicieli sklepów. Z kolei mniej niż 20% badanych zdecydowało się na akcje promocyjne lub wyprzedaże. 15% przedsiębiorców szuka oszczędności wstrzymując zatrudnienie nowych pracowników. Polski rynek z kolei deklaruje, że coraz częściej myśli o bardziej ścisłej kontroli budżetu np. poprzez odkładanie w czasie przedłużania umów z dostawcami (43%). O wstrzymaniu planów zatrudnienia myśli zaś co trzeci przedsiębiorca.
Badanie zostało przeprowadzone online w formie ankiety pomiędzy 10 a 20 maja 2022 r. Wyniki wyłoniono na bazie 123 odpowiedzi właścicieli sklepów internetowych należących do PrestaShop Million Club we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Polsce i Ameryce Południowej.
O tym, jak pierwszy kwartał bieżącego roku w e-commerce oceniają eksperci i jakie są ich przewidywania dotyczące całego 2022 roku przeczytasz na EwP.
Polak nowej generacji na zakupach [raport]
Aplikacje zakupowe, wirtualne przymierzalnie oraz elastyczne opcje płatności. Według raportu firmy Klarna „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach” tego właśnie oczekuje nowa generacja kupujących.
Innowacje to klucz do sukcesu w handlu online. Najważniejsza dla polskiego konsumenta jest możliwość wyboru różnych form płatności. Wskazało na nią 78% badanych. Dziś połowa z nich płaci kartą kredytową bądź BLIKIEM. Aplikacji mobilnych chciałoby używać 60% badanych, w tym głównie młodzi konsumenci. Zainteresowanie nimi spada wraz z wiekiem ankietowanych (74% przedstawicieli pokolenia Z, lecz 42% baby boomers). Odwrotnie w przypadku wirtualnych przymierzalni, z których korzystałoby 38% ogółu pytanych: 33% reprezentantów pokolenia Z i 45% baby boomersów.
Co czwarty ankietowany oczekiwałby livestream’owych zakupów. Uczestniczyło w nich do tej pory 17% polskich konsumentów, co stawia ich na drugim miejscu – po Amerykanach – w grupie 11 państw objętych badaniem. Do livestream’u przyciąga ich zaangażowanie w czasie rzeczywistym oraz interaktywność (gry, quizy, konkursy z nagrodami). Livestramowy shopping, choć często przybierający w Polsce formę pokazów handlowych o wątpliwej reputacji, jest też uważany za istotne źródło inspiracji i pomysłów.
Ponad dwie trzecie Polaków chętniej kupowałoby produkty online, gdyby mieli możliwość odroczenia płatności za zakup. W przypadku heavy shopperów odsetek ten sięga aż 83%. O płatnościach buy now pay later słyszało 90% konsumentów, a wypróbowało 23% regularnych i 53% heavy shoppers. Najczęściej byli to konsumenci o najwyższych dochodach.
Raport można pobrać ze strony klarna.com.
Znamy laureatów konkursu Dyrektor e-Commerce Roku 2022
2 czerwca poznaliśmy laureatów 3 edycji konkursu Dyrektor e-Commerce Roku 2022. Grand Prix otrzymał Wojciech Tomaszewski, dyrektor ds. e-commerce i marketingu, członek zarządu ANSWEAR.COM. W gronie nagrodzonych znaleźli się także Jakub Gierszyński, e-commerce sales director Sephora, Rafał Czernik, dyrektor w Allegro, członek zarządu Allegro Pay, Allegro, Aleksandra Szol, dyrektor e-commerce i marketingu MODIVO, Sławomir Siergiejczyk, dyrektor handlowy FMCG BEE.pl, Arkadiusz Gawryluk, dyrektor Biura Sprzedaży Internetowej Polskie Linie Lotnicze “LOT”, Bartosz Pilch, dyrektor ds. e-commerce i marketingu SIG, Edyta Winkel, dyrektor e-commerce JURGA, Łukasz Piech, dyrektor e-commerce LANTRE oraz zespoły Empik, TuZwierzaki.pl i TIM. Wyróżnienia zdobyli Joanna Kwiatkowska, vice CEO KUBOTA, Marzena Pawłowska, CEO & dyrektor e-commerce PHU Zyzio & Zuzia oraz zespół VisciolaFashion.com.
Więcej na temat konkursu przeczytasz tutaj.
Warto posłuchać
Tpay Podcast: Nieoczekiwane koszty migracji e-sklepu (Shopware)
Sztuka e-commerce: Google Analytics 4 – co warto wiedzieć?
Warto wziąć udział:
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 29 czerwca, szkolenie online: Zarządzanie magazynem w e-commerce. Jak dobrze planować zakupy oraz zapasy produktów w sklepie internetowym. Podczas szkolenia dowiesz się m.in. jak sprawdzać popularność produktów na rynku oraz ich potencjał sprzedażowy, jak dzięki analizie ABC wytypować produkty i kategorie, które mają duży wpływ na całkowity koszt zapasów, jakie wskaźniki mierzyć w e-commerce, aby mieć kontrolę nad zapasami.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [27.05-2.06.22]
- E-tydzień w e-commerce [20-26.05.22]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.3]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 4]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać