Sieć Biedronka wystartowała ze sklepem internetowym z artykułami przemysłowymi, usługa Żabka Jush dostępna jest już w sześciu miastach Polski, Bricomarché planuje uruchomienie kolejnych Bricomatów, BLIK pozostaje bezkonkurencyjną metodą płatności w e-commerce, TikTok udostępnia nowy panel „Centrum zamówień”, Facebook rezygnuje z usługi live commerce, sklep internetowy Morele.net wyreżyserował musical. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.

Ewa Szmidt-Belcarz przejmuje kontrolny pakiet akcji w Grupie Empik
Dotychczasowa prezeska zarządu firmy, Ewa Szmidt-Belcarz, przejmuje kontrolny pakiet akcji w wyniku wykupu menedżerskiego w Grupie Empik. Sprzedającym 51 proc. akcji jest Penta Investments, obecna w Empiku od 2012 roku. Obie strony transakcji deklarują kontynuowanie bliskiej i partnerskiej współpracy w zakresie inwestycji i rozwoju biznesu.
Przejęcie większości akcji nie zmienia struktury zarządczej firmy ani strategii Spółki, realizowanej od 2015 r. Strategią Grupy Empik jest dalsze inwestowanie w rozwój w obszarach omnichannel, platformę e-commerce empik.com oraz ekosystem subskrypcyjny, jak również digitalizację, automatyzację i robotyzację procesów w całej Grupie. Kluczowym elementem strategii pozostaje również zrównoważona rozbudowa sieci tradycyjnych salonów i formatu convenience, uzupełniających rozwój e-commerce.
Grupa Empik zanotowała 2,4 mld zł obrotów w ubiegłym roku, z czego prawie połowa została wypracowana przez segment e-commerce i digital.
Chcesz dowiedzieć się, gdzie jest miejsce dla e-commerce w strategii omnichannelowej i jak zwiększać sprzedaż i jednocześnie pomnażać zadowolenie klientów? Sięgnij po EwP nr 5 o strategii omnichanelowej.
Biedronka uruchamia sklep internetowy
22 sierpnia 2022 r. sieć Biedronka oficjalnie uruchamia sklep internetowy Biedronka Home (home.biedronka.pl). W ofercie znajduje się ponad 1200 artykułów przemysłowych.
Usługa Biedronka Home oferuje klientom wygodne formy płatności realizowane wspólnie z firmą PayU. Klienci będą mogli realizować płatności poprzez szybki przelew internetowy (paybylink), płatność BLIK oraz płatność przy użyciu karty płatniczej (np. Visa, Mastercard lub Maestro). Zakupy w Biedronka Home dostarczone zostaną bezpośrednio do domu klienta lub wybranego paczkomatu InPost.
W Biedronce każdego dnia staramy się, aby nasi klienci mogli cieszyć się szerokim wyborem wysokiej jakości akcesoriów do domu. Wsłuchując się w ich potrzeby zdecydowaliśmy się na stworzenie sklepu internetowego Biedronka Home, który w wygodny i przejrzysty sposób pozwoli na dokonanie wszechstronnych zakupów. Szeroka gama produktów od akcesoriów kuchennych po elektronikę, dostarczona będzie bezpośrednio do rąk klienta. Biedronka Home to miejsce, w którym bez wątpienia każdy znajdzie coś dla siebie.
Kamila Kowalska, starszy menedżer ds. rozwoju biznesu e-commerce w sieci Biedronka
Żabka Jush wystartowała w Poznaniu
Lite e-Commerce – spółka w Grupie Żabka odpowiedzialna za tworzenie rozwiązań e-commerce – uruchomiła w Poznaniu usługę ekspresowych zakupów online. To już szóste miasto, w którym można robić zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej Jush.
Cały proces realizacji zakupów – od momentu złożenia zamówienia do przybycia kuriera z potrzebnymi produktami – zajmuje nawet 15 minut. Klienci w Jushu mogą wybierać z ponad 1500 różnych produktów – od artykułów spożywczych, w tym świeżych owoców i warzyw oraz pieczywa, poprzez chemię gospodarczą i kosmetyki oraz dania gotowe.
Chcesz poszerzyć wiedzę o m-commerce? Sięgnij po EwP nr 4 (7).
Bricomaty Bricomarché dostępne w blisko 100 sklepach
Ze specjalnych boksów do bezkontaktowego odbioru produktów zamówionych online – Bricomatów – można korzystać już w blisko 100 lokalizacjach Bricomarché na terenie całego kraju. W tej chwili klienci mogą skorzystać z 98 Bricomatów w całej Polsce, a w planach jest uruchomienie kolejnych maszyn.
BLIK z mocną przewagą w e-commerce
Drugi kwartał 2022 roku przyniósł ponadprzeciętne wyniki transakcyjne BLIKA. Użytkownicy zrealizowali w tym czasie niemal 300 mln transakcji. To aż o 66 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich łączna wartość wzrosła rok do roku o 61 proc. do 38,7 mld zł. Na koniec czerwca 2022 r. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 11,3 mln osób, czyli 3,3 mln więcej niż rok wcześniej.
Ze wszystkich transakcji BLIKIEM ponad 57 proc. stanowią te zrealizowane w e-commerce. W omawianym kwartale klienci zapłacili za zakupy online 167,4 mln razy – czyli o ponad jedną trzecią więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Między kwietniem a czerwcem wartość transakcji online osiągnęła 20,9 mld zł wobec 14,5 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w drugim kwartale 2022 r. wyniosła 125 zł.
BLIK pozostaje bezkonkurencyjną metodą płatności w e-commerce. Od czwartego kwartału 2018 r. wyprzedza on karty pod względem liczby transakcji realizowanych w tym kanale. Polscy użytkownicy e-handlu płacą nim zdecydowanie częściej – zgodnie z danymi Narodowego Banku Polskiego na koniec marca 2022 r. liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami aż o 218 proc.
Stale rośnie popularność polskiego systemu płatności mobilnych w globalnym e-commerce. Od niedawna z BLIKA do przyjmowania płatności w internecie bez konieczności dodatkowej integracji mogą korzystać także wszyscy europejscy klienci Stripe, platformy dostarczającej infrastrukturę finansową dla biznesu.
TikTok uruchamia nowy panel „Centrum zamówień”
TikTok kładzie coraz większy nacisk na zakupy w aplikacji. Niektórzy użytkownicy aplikacji już dzisiaj mogą więc zobaczyć nowy panel „Centrum zamówień”. Można w nim śledzić wszystkie produkty, zarówno te zakupione oraz oglądane, a nawet takie, którymi użytkownicy mogą być potencjalnie zainteresowani.
Koniec sprzedaży na żywo na Facebooku
1 października 2022 r. z Facebooka zostanie usunięta opcja sprzedawania oraz kupowania produktów podczas transmisji na żywo. Obecnie konsumenci chętniej oglądają krótkie materiały, dlatego platforma chce mocniej skupiać się na Reels na Facebooku i Instagramie. Funkcja Facebook Live umożliwiająca nadawanie wydarzeń na żywo będzie nadal dostępna. Sprzedawcy nie będą mogli jednak oznaczać i sprzedawać produktów w swoich transmisjach. Live shopping nadal będzie dostępny na Instagramie.
Zastanawiasz się, jak tworzyć skuteczniejsze kampanie na Facebooku? Sięgnij po EwP nr 3 (18) o skutecznej promocji i reklamie e-commerce w social mediach.
Advantage+ Shopping Campaigns – nowe narzędzie do automatyzacji tworzenia reklam od Meta
W marcu tego roku Meta ogłosiła konsolidację wszystkich produktów służących do automatyzacji tworzenia reklam (Meta Advantage). 15 sierpnia do zestawu oferowanych narzędzi dołączyło Advantage+ Shopping Campaigns. Produkt dostępny będzie dla reklamodawców na całym świecie.
Advantage+ Shopping Campaigns – zasilany przez nowe modele uczenia maszynowego – automatyzuje proces tworzenia kampanii dla branży e-commerce i retail. Rozwiązanie to pozwoli na szybsze i lepsze podejmowanie decyzji dotyczących programowania reklam i weryfikacji poziomu konwersji. System obsługuje do 150 kombinacji parametrów jednocześnie. Pozwala to na szybkie ustalenie optymalnie działającej kombinacji i efektywniejsze wykorzystanie budżetu reklamowego.
Badanie oparte o 15 testów A/B pokazało, że wykorzystanie Advantage+ Shopping Campaigns obniżyło Cost Per Purchase o 12% w porównaniu do reklam Business as Usual (BAU). Badanie oparte o 15 testów A/B pokazało, że wykorzystanie Advantage+ Shopping Campaigns obniżyło Cost Per Purchase o 12% w porównaniu do reklam Business as Usual (BAU).
Dzięki Advantage+ Creative każdy z użytkowników platformy łatwiej stworzy taką wersję reklamy, która ma największe szanse na zbudowanie zaangażowania. Funkcja Advantage Audience dostosuje spersonalizowaną grupę odbiorców na podstawie szczegółów danej strony, aby pomóc małym firmom dotrzeć z reklamą do bardziej relewantnych odbiorców.
Musical w kampanii Morele.net
Końcówka wakacji to dla większości sklepów czas na prowadzenie kampanii reklamowych z okazji „Back to school”. Często ograniczają się one wyłącznie do promocji na produkty, które są niezbędne do skompletowania szkolnej wyprawki.
Sklep internetowy Morele w tym roku motyw powrotu do szkoły wykorzystał do stworzenia mini musicalu, w którym pokazuje, że w ostatnie dni wakacji rodzice tak naprawdę nie mają powodów do paniki, bo wszystkie niezbędne rzeczy do szkolnej wyprawki (i nie tylko) każdy z nich może kupić w jednym miejscu i to bez konieczności wychodzenia z domu. Przed premierą filmu prowadzona była w social mediach kampania teaserowa.
Wideo od dłuższego czasu zajmuje stałe miejsce w naszej komunikacji. Dzięki temu nie tylko udaje nam się podążać za trendami, ale również dostarczać wrażeń i rozrywki społeczności skupionej wokół naszej marki. Nieustannie rozwijamy ten format, a każda nowa produkcja to pole do komunikowania tożsamości brandu. Końcówka sierpnia i emocje związane z powrotem do szkoły to kolejna okazja do tego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów. A dlaczego musical? Bo po prostu lubimy eksperymentować z formą i treścią, informując przy tym o szerokiej ofercie w Morele.
Radosław Zarzeczny, head of brand & communication w Morele
Chcesz poszerzyć wiedzę z zakresu promocji i marketingu w e-commerce? Sięgnij po EwP nr 2 (9) o skutecznym marketingu i promocji sklepu internetowego.
Mediapanel lipiec 2022
Znamy wyniki badania Mediapanel za lipiec 2022. Liczba internautów wyniosła 29,6 mln. Średnio dziennie korzystało z tego medium 25,3 mln osób. W top3 bez zmian Allegro, mediaexpert.pl i Shopee.
Cały raport dostępny jest pod linkiem.
Warto posłuchać
Nie tylko design: Największy zespół UX w Polsce [Piotr Chojnacki, szef projektów UX w Allegro]
Rozmowy na zapleczu: Włamania – Ataki hakerskie na PrestaShop – studium przypadku
Warto wziąć udział:
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.