Zajmujesz się e-commerce i szukasz inspirujących książek, które pomogą rozwinąć Twój e-biznes? Sprawdź, jakie publikacje polecają eksperci.
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Hubert Łącała, manager e-commerce w BMC sp z. o. o. oraz Edyta Winkel, dyrektor e-commerce w Jurga.
Hubert Łącała, manager e-commerce w BMC sp z. o. o.
1. „7 nawyków skutecznego działania”, Stephen R. Covey, Rebis 2006
Jeszcze przed rozpoczęciem nazwijmy to „kariery zawodowej”, duży wkład w mój rozwój osobisty wniósł powyższy tytuł. Chociaż minęło wiele lat, mądrości zawarte w tej książce uważam za niezwykle aktualne. Trzy podpunkty, które pozwalają rozwijać się w aspekcie zawodowym to: bycie proaktywnym, branie odpowiedzialności oraz przejmowanie inicjatywy. W pracy e-commerce managera każdy będzie spotykał się koniecznością podejmowania szeregu decyzji, które będą miały wpływ na działanie sklepu internetowego. Dużą część tej publikacji zajmuje pokazanie różnic pomiędzy proatywnością a reaktywnością. Człowiek proaktywny działa. Reaktywny dostosowuje się do otoczenia i nie chce go zmieniać. W tekście autor posłużył się przykładem pogody, której oddziaływanie zmienia podejście do życia osobnika biernego.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli chcesz być drogi czytelniku/czytelniczko dobrym ikomersiakiem, Twoja postawa może mieć decydujący wpływ na wyniki biznesowe.
2. „Elon Musk. Biografia twórcy PayPal, Tesli, SpaceX”, Vence Ashlee, Znak Horyzont 2015
Chyba każdy zna tego Pana i ma o nim wyrobione zdanie. Historia jednej z najbardziej barwnych postaci XXI wieku, która ma na swoim koncie same sukcesy. Tak mogłoby się wydawać! Jednak życie bohatera nie zawsze było pasmem sukcesów. To opowieść o wizjonerze, którego celem nie jest pieniądz sam w sobie, a rozwój i spełnianie marzeń. Ciekawa pozycja dla osób, które wątpią we własne możliwości lub potrzebują „motywacji” do kontynuowania swoich zadań.
Od siebie dodam, że lubię inspiracje zawarte w biografiach. Nie tylko motywują, ale również pozwalają uczyć się na błędach innych.
3. „Strategia błękitnego oceanu”, W. Chan Kim, MT Biznes 2005
Dużą dawka motywacji i wiedzy popartej dogłębną analizą zachowań obowiązujących na rynku. Tak mógłbym podsumować tę książkę. Doskonała pozycja dla tych, którzy zaczynają dopiero swoją przygodę z e-handlem. Strategia błękitnego oceanu polega na poszukiwaniu dla siebie miejsca na rynku poprzez opanowanie dotychczas nie zajętych jego obszarów. Poza kwestią szeroko rozumianego wyszukiwania niszy, autor dzieli się swoimi przemyśleniami na temat postawy i strategii w odniesieniu do konkurencji.
Edyta Winkel, dyrektor e-commerce w Jurga
1. „Biblia e-biznesu 3.0”, red. Maciej Dutko, Onepress 2021
Numer jeden zapewne nie będzie dla nikogo zaskoczeniem. Dla mnie absolutny must have, szeroki zakres, wiedza, którą każdy ekomersiak musi mieć. Zebranie know how i porad od największych specjalistów polskiego e-biznesu, podane w przystępny sposób. Z książki dowiedziałam się sporo i uporządkowałam swoją dotychczasową wiedzę. Z czystym sumieniem polecam i tym na początku swojej e-commerce’owej drogi, dla których wiele aspektów jest nowych i niezrozumiałych oraz zaawansowanym ekomersiakom, którzy także znajdą coś dla siebie. Reasumując encyklopedia e-commerce, która spełnia oczekiwania czytelnika.
2. „E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse”, Justyna Skorupska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017
Zbiór informacji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa w polskich realiach e-handlowych. Książka niezwykle wartościowa właśnie ze względu na umiejscowienie jej w naszym rodzimym e-comerce. Istnieje wiele wartościowych zagranicznych treści, które po głębszej analizie często „nijak” mają się do polskich schematów. W tej książce otrzymujemy niemal gotowy pomysł na biznes uwzględniający zmienne i narzędzia odpowiadające naszemu rynkowi. Treści podane są w przystępny i ciekawy sposób. Ludzie znający Justynę osobiście, czytając książkę widzą jej uśmiech i energię. Z tego powodu publikację „pochłania się” z wielką przyjemnością.
3. „Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google”, Scott Galloway, Rebis 2018
Jako wielka miłośniczka Amazona kupuję wszystko, co pojawia się o tym marketplace. Książka bardzo ciekawa, dająca do myślenia i wskazująca, kim byśmy byli i jak funkcjonowali, gdyby nie wielka czwórka😊 Przyjemna i wciągająca lektura, w sam raz do czytania na plaży.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: