Pandemiczna rzeczywistość pokazała, że przed polskimi e-sklepami otworzyły się również zagraniczne rynki, które stają się coraz popularniejsze. Nauczyliśmy się robić zakupy online i zamawiamy w ten sposób w zasadzie wszystko – od ubrań i sprzętu AGD, przez kosmetyki, po chemię i zakupy spożywcze.
Przed decyzją o ekspansji zagranicznej warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, lecz także preferowane formy dostawy. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces.
Jakie więc są najważniejsze kierunki ekspansji rodzimych e-sklepów i czym charakteryzują się poszczególne rynki?
E-handel w Czechach
W latach 2020–2021 liczba użytkowników internetu w Czechach wzrosła o 123 tys. (+1,3%). Tylko w styczniu 2021 r. było tam 9,43 mln internautów, a wskaźnik korzystania z sieci wyniósł 88%. Czechy mają największą liczbę sklepów internetowych na mieszkańca w Europie. Szacuje się, że do końca 2021 r. było ich ok. 50 tys. Czescy konsumenci mogą zatem wybierać spośród wielu lokalnych ofert i są rozpieszczani przez sprzedawców miejscowych e-sklepów.
Wskazówka
Aby zdobyć klientów na czeskim rynku, trzeba być skrupulatnym i profesjonalnym, ponieważ są oni przyzwyczajeni do wysokiego standardu e-commerce. Należy się liczyć z tym, że rodzimi i zagraniczni konkurenci działający na tym rynku oferują środowisko w pełni dostosowane do lokalnych warunków i komunikują się w lokalnym języku.
Czesi kochają modę
Sprzedaż online ubrań, akcesoriów i obuwia w 2021 r. wzrosła w Czechach o 8% w porównaniu z 2020 r. i osiągnęła wartość 33,7 mld koron. Z kolei sprzedaż offline rosła wolniej, a jej wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 5%. Zakupy online w dalszym ciągu zyskują na popularności wśród klientów, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych.
W sumie cały rynek mody zwiększył się o 6% rok do roku, a jego łączna sprzedaż wyniosła ponad 97 mld koron. Trend ten cały czas się utrzymuje i segment mody, jak również jego udział w internecie będą nadal rosły.
E-handel w Rumunii
W 2020 r. rynek e-commerce w Rumunii był wart ok. 23 mld lei (wartość brutto, bez e-grocery) i notował 46-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku. To czyni go jednym z najdynamiczniej rosnących rynków w Europie. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16–34 lat.
Wskazówka
Rumuńscy klienci zwracają uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces.
Rumuńska e-moda
Sprzedaż mody online wzrosła o 26% w porównaniu z 2020 r. i przewiduje się jej dalszy wzrost o kolejne 22% w 2022 r. Rynek offline się nie zwiększył, a zatem udział online urósł do 31,5% całego przemysłu modowego w Rumunii.
Szybki wzrost e-handlu modą w roku 2021 i później jest wspierany przez stosunkowo niskie nasycenie rynku – udział użytkowników internetu w populacji pozostaje wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-
-Wschodniej, ale szybko rośnie. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-handlu zakładają stały wzrost przychodów w 2022 r., ponieważ główni europejscy gracze branży fashion zamierzają wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.
E-handel na Węgrzech
Węgierski rynek e-biznesu ma ogromny potencjał rozwojowy. Pewne innowacje technologiczne, szerszy asortyment towarów i lepsza jakość usług przyczyniły się do rozkwitu węgierskiego handlu elektronicznego.
Aż 97% mieszkańców Węgier w wieku 25–34 lat codziennie korzysta z internetu, a młodsze pokolenie w wieku 16–24 lat osiągnęło wynik 94%. Te grupy stanowią kluczowy segment na przyszłe lata, ponieważ są w wieku produkcyjnym, a ich zainteresowanie zakupami online i skłonność do nich rosną.
Starsze pokolenia Węgrów nie pozostają daleko w tyle. W grupie wiekowej 35–44 lata codziennie korzysta z internetu 86% osób, w grupie 45–54 lata – 82%, a w grupie 55+ aktywnych w sieci jest 71%.
Ciekawostka
Ponieważ rynek węgierski nie jest jeszcze nasycony taką liczbą sklepów internetowych jak rynki sąsiednie (ok. 6,5 tys. serwisów), coraz więcej Węgrów decyduje się na zakupy online za granicą.
Moda na Węgrzech
W 2021 r. wartość węgierskiego rynku mody nadal rosła. Największy udział przyniosła sprzedaż mody online, która zwiększyła się o prawie 23% w porównaniu z 2020 r. Sprzedaż detaliczna mody offline wzrosła o ok. 10%, po 11-proc. spadku w 2020 r.
Udział sklepów stacjonarnych jest w tym kraju większy niż w Czechach, na Słowacji i w Rumunii, ponieważ nie zostały one zamknięte w ciągu 2021 r.
E-rynek na Słowacji
W styczniu 2021 r. na Słowacji było 4,64 mln internautów. W latach 2020–2021 liczba ta wzrosła o 111 tys. (+2,4%), natomiast wskaźnik korzystania z internetu wyniósł 85,0%.
Ze względu na podobieństwa kulturowe z Czechami konsumenci rynku słowackiego rozumieją sklepy internetowe w języku czeskim i korzystają zarówno z nich, jak i z tamtejszych porównywarek cen.
Wskazówka
Konkurencyjna cena jest istotna na wszystkich rynkach, ale na rynku słowackim jest szczególnie ważna. Kolejna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę, to sposób eksponowania certyfikatu autentyczności w przypadku dostarczania produktów markowych.
Słowacki rynek modowy
Na Słowacji e-handel ubraniami wzrósł o ponad 7% w 2021 r., podczas gdy cały rynek mody zmniejszył się o 3%, głównie z powodu zamknięcia sklepów w szczycie sezonu. Ożywia się on w 2022 r. – oczekiwany wzrost e-handlu modą pod koniec 2022 r. wynosi 16,4%, a obroty mają sięgnąć 611 mln euro. Udział sprzedaży w sklepach stacjonarnych raczej nie wzrośnie w przyszłości – inwestycje w omnichannel i wejście dużych graczy detalicznych na rynek e-commerce tylko tego dowodzą.
Rynek krajów bałtyckich
W 2021 r. wartość rynku mody nadal rosła, głównie dzięki e-handlowi w regionie bałtyckim. Sprzedaż w tej branży online wzrosła o 35% w porównaniu z 2020 r., co zwiększyło jej udział w całkowitym handlu detalicznym do 25,3%.
Sprzedaż detaliczna mody poza siecią wzrosła jedynie o 2,5%, co przyśpieszyło pod koniec roku. Na koniec 2022 r.
spodziewany jest wzrost sprzedaży mody online o 15%, a udział w całym rynku branżowym wyniesie ponad 26,5%. Ogólnie rzecz biorąc, doświadczamy szybszego ożywienia niż na innych rynkach w Europie1.
O firmie
Packeta Poland, należąca do globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce Packeta Group, stale poszerza skalę swoich działań na polskim rynku. Firma, która jest obecna w 34 krajach, wysłała w zeszłym roku ponad 73 mln paczek i zanotowała tym samym wzrost o 79,9% oraz podpisała umowy z 32 tys. e-sklepów. Tylko w Polsce udział Packety we wsparciu ekspansji zagranicznej rodzimych sklepów internetowych wzrósł o 299% w porównaniu z zeszłym rokiem.
Packeta to firma utworzona w Czechach, która szybko stała się marką globalną. Jest obecna w Europie, Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie (m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich). Działa w sześciu krajach, posiada ponad 11,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych.
Grupa weszła również na rynki Litwy, Łotwy i Estonii. Packeta Poland, posiadająca w naszym kraju magazyny w Warszawie i Cieszynie, pełni również funkcję hubu, świadcząc usługi fulfillmentu. Dzięki jednemu API firmy z krajów bałtyckich mają możliwość wysyłki paczek do 34 krajów na trzech kontynentach oraz korzystania z ponad 11,5 tys. punktów odbioru należących do Packeta Group, a także 92 tys. partnerskich punktów odbioru, automatów paczkowych i usługi doręczenia na adres.
Packeta rozpoczęła też współpracę i zintegrowała swoje usługi z platformą sklepową IdoSell oraz integratorem e-commerce BaseLinker, dzięki czemu polskie e-sklepy prowadzące działalność na tych platformach uzyskały możliwość szybkiego i taniego dostarczania przesyłek do 34 krajów, w których jest obecna. Optymalizują w ten sposób czas i koszty oraz automatyzują proces dystrybucji. Packeta podjęła także strategiczną współpracę z firmą MakesYouLocal, która na co dzień pomaga sklepom internetowym w sprzedaży na zagranicznych rynkach, oferując im tłumaczenia, lokalną obsługą klienta, zarządzanie sklepem oraz marketingiem. Dzięki tej kooperacji stworzona została oferta umożliwiająca rozwój e-sklepów za granicą na wielu płaszczyznach.
Packeta ma w planach dalszą ekspansję i intensyfikację obecności na polskim rynku. Oprócz dostarczania paczek klientom końcowym może zaoferować pomoc w nawiązywaniu relacji z partnerami biznesowymi, w organizowaniu kampanii marketingowych, zapewnia też informacje na temat rynku. Firma stawia także na satysfakcję klienta. Stale podnosi kwalifikacje pracowników oraz wdraża międzynarodowe standardy obsługi. Konsekwencją tych działań jest stale powiększające się grono zadowolonych partnerów biznesowych.
1. „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” firmy Makes You Local; „Rynek e-commerce w Rumunii” Izby Gospodarki Elektronicznej; „Year in review by GLAMI. Fashion e-commerce in 2021. CEE perspective”; „Year in review 2021. Fashion e-commerce in Baltics by GLAMI”.
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.