Grupa Empik z dynamicznymi wzrostami w 2021 r., inwestycje zjadły zyski Frisco, BLIK zaoferuje płatności odroczone, Biedronka oferuje dostęp do e-commerce już w ponad 100 miastach, Ekipa Holding inwestuje w drogerię online Horex, marka 4F realizuje kolejny projekt w ramach strategii 4F Change, Google udostępnia nowe narzędzie – Ads Creative Studio, YouTube wprowadza nowe rozwiązania dla twórców sprzedających na platformie oraz nawiązuje współpracę z Shopify, Instagram uruchamia możliwość kupowania bezpośrednio na czacie, rozmowa o marce na Twitterze skłania do zakupów. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Grupa Empik z dynamicznymi wzrostami w 2021 r.
W 2021 roku obroty Grupy Empik urosły o 21% – do poziomu 2,4 mld zł. Prawie połowa przychodu została wypracowana przez e-commerce, w tym marketplace (EmpikPlace). Grupa zakończyła rok z zyskiem z działalności operacyjnej w wysokości 63 mln zł, poprawiając wynik o 85 mln zł r/r. Inwestycje ostatnich lat sprawiły, że firma stoi dziś na dwóch silnych filarach: e-commerce i sieci zróżnicowanych sklepów tradycyjnych, oba wzmacniając strategicznymi inwestycjami technologicznymi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W ostatnich miesiącach skupialiśmy się na rozwoju naszej platformy marketplace (EmpikPlace). Osiągnęliśmy historyczne tempo wzrostu, przekraczając pułap ponad 5 milionów ofert oraz już ponad 4 milionów zamówień zrealizowanych przez naszych Partnerów. Tylko w ciągu dwunastu miesięcy do platformy EmpikPlace dołączyło blisko 1200 nowych sklepów partnerskich. Jednocześnie nastąpił dalszy wzrost udziału aplikacji mobilnej w procesie zakupowym. Sprzedaż w tym kanale osiągnęła dynamikę +77%. Od dawna przygotowywaliśmy się na taką zmianę preferencji klientów.
Karol Ignatowicz, dyrektor ds. e-commerce i zarządzania wartością klienta
Chcesz wiedzieć, jakie dane przeanalizować przed rozpoczęciem sprzedaży na platformach sprzedażowych i jak z głową łączyć je z własnym sklepem internetowym? Sięgnij po EwP nr 14 o sprzedaży na marketplace’ach.
Inwestycje zjadły zyski Frisco
Rachunek zysków i strat Frisco SA za 2021 r. wykazał stratę netto na poziomie 14 561 919 zł. Spółka odnotowała przychody w kwocie 293 874 000 zł.
Rok 2021 był we Frisco kontynuacją rozpoczętych pod koniec 2020 r. działań spółki, które zmierzały do umacniania pozycji w segmencie e-grocery w całej Polsce. Spółka na koniec okresu działała w pięciu największych polskich miastach. Kontynuuje również sprzedaż wysyłkową ograniczonego asortymentu towarowego (tzw. artykuły „suche”) na terenie całej Polski.
Dzięki podejmowanym działaniom Frisco znacząco umocniło swoją pozycję i wyszło na pozycję lidera rynkowego e-grocery w Polsce, osiągając niemal 50% udział w krajowym rynku e-grocery.
BLIK zaoferuje płatności odroczone
15 lipca br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pozytywnie ocenił wniosek złożony przez Bank Millennium, Santander Bank Polska, mBank, ING Bank Śląski oraz Mastercard w sprawie rozszerzenia działalności Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK. Organ wyraził zgodę na koncentrację, w ramach której PSP uzupełni swoje portfolio o usługę płatności odroczonych (buy now, pay later – BNPL).
Usługa krótkoterminowego finansowania płatności za zakupy w formule „kup teraz, zapłać później” to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się trendów w handlu elektronicznym na całym świecie. Rosnące oczekiwania konsumentów w tym obszarze sprawiają, że coraz więcej detalistów internetowych oferuje je swoich klientom. Płatności odroczone BLIK będą więc odpowiedzią na rosnące zainteresowanie tą usługą.
Biedronka oferuje dostęp do e-commerce już w ponad 100 miastach
Rynek e-commerce Biedronki, współpracującej z Glovo w zakresie dostaw do domu, powiększył się do 104 miejscowości w Polsce. W sześciu największych metropoliach sieć oferuje ponadto ekspresową dostawę w ramach BIEK. Realizowana jest z wykorzystaniem 14 mini-centrów dystrybucji.
Oferta Biedronki dostępna online obejmuje 4 tys. produktów – początkowo było ich 2,3 tys. Ekspresowe dostawy obejmują asortyment 1,8 tys. produktów, który początkowo wynosił 1,2 tys. Detalista zapewnia, że ceny i jakość produktów dostarczanych do domów są identyczne, jak w przypadku towarów kupowanych w sklepach stacjonarnych.
Chcesz dowiedzieć się, gdzie jest miejsce dla e-commerce w strategii omnichannelowej i jak zwiększać sprzedaż i jednocześnie pomnażać zadowolenie klientów? Sięgnij po EwP nr 5 o strategii omnichanelowej.
Ekipa Holding inwestuje w drogerię online Horex
Ekipa Investments ASI, podmiot należący do Ekipa Holding, zainwestował 250 tys. zł w drogerię internetową Horex. Spółka oprócz inwestycji kapitałowej wesprze nowy brand także promocją influencer marketingową.
To początek drogi inwestycyjnej Ekipy Holding, która zamierza inwestować w start-upy i spółki e-commercowe. W kręgu zainteresowania są podmioty z branży nowych technologii i mediów, rozrywki oraz e-commerce. Ekipa Investment ASI inwestuje w spółki na etapie pre-seed oraz seed. Wartość pojedynczej inwestycji kapitałowej to od 250 tys. zł do 1 mln zł.
Ubraniomat – kolejny projekt marki 4F w ramach strategii 4F Change
Przed nowo otwartym sklepem 4F w CH Bonarka City Center w Krakowie stanęło automatyczne urządzenie, w którym każdy może zostawić używane ubrania dowolnej marki. Ubraniomat jest częścią strategii 4F Change i efektem współpracy 4F z marką Ubrania do Oddania.
Przekazując ubrania, klienci wspierają Fundację 4F Pomaga. Ubraniomat waży dostarczane ubrania, jednocześnie informując, jaka kwota zostanie przekazana na rzecz Fundacji 4F Pomaga. Każdy kilogram przekazanej odzieży to 1 zł zasilające konto Fundacji. Dodatkowo za każde 10 kg klienci dostaną 10% zniżki na używane ubrania marki 4F, które można kupić w strefach Wear_Fair w wybranych sklepach.
4F Change to nie jednorazowy projekt, ale nazwa całej strategii, której zadaniem jest ograniczenie wpływu branży odzieżowej na środowisko. Ubraniomat to innowacyjne rozwiązanie rozszerzające możliwości zbiórki odzieży używanej. Zachęcamy wszystkich do przejrzenia szaf w poszukiwaniu niepotrzebnych ubrań. Oddając ubrania do naszego Ubraniomatu, nie tylko dajemy im drugie życie, ale także wspieramy działalność Fundacji 4F Pomaga.
Magdalena Stępień-Łyga, członkini zarządu OTCF
Instagram wprowadza możliwość kupowania bezpośrednio na czacie
Instagram udostępnił nowy sposób kupowania na platformie – użytkownicy mogą już dokonywać zakupów bezpośrednio na czacie. W jednym wątku można wysyłać wiadomość z pytaniem o produkt, śledzić swoje zamówienie i na koniec użyć Meta Pay, aby sfinalizować zakupy.
Korzystając z nowej funkcji Instagrama, właściciele małych firm mogą:
- czatować z klientami w czasie rzeczywistym (odpowiadać na pytania i potwierdzać szczegóły zakupu),
- utworzyć żądanie płatności z opisem i ceną sprzedawanego produktu,
- pobierać płatności.
Nowe rozwiązania dla twórców sprzedających na YouTubie
YouTube wprowadził na swojej platformie nowe narzędzia, które mają jeszcze bardziej ułatwić twórcom zarządzanie swoimi sklepami i sprzedawanie produktów bezpośrednio do odbiorców. Nowe rozwiązania są odpowiedzią na wyniki badania przeprowadzonego przez platformę we współpracy z Publicis i TalkShoppe, według którego 89% widzów zgadza się, że twórcy na YouTubie dają rekomendacje zakupowe, którym mogą ufać.
Twórcy zyskali więc nowe narzędzia w zakładce „Zakupy” w ramach YouTube Studio, dzięki którym będą mogli ławo zarządzać tagowaniem produktów pojawiających się na ich kanale. Dodatkowo wszyscy kwalifikujący się twórcy mają teraz dostęp do funkcji ułatwiających zakupy na żywo, np. możliwość oznaczania produktów w transmisji na żywo bezpośrednio z pokoju reżyserskiego. Dla użytkowników wprowadzono również nowe miejsce zakupów w zakładce „Eksploracje”.
YouTube nawiązuje współpracę z Shopify i rozszerza dostęp do narzędzi live commerce
Nowe partnerstwo oznacza że sprzedawcy Shopify mogą łatwo zintegrować swój sklep internetowy z jedną z największych platform rozrywkowych na świecie, docierając do ponad 2 mld zalogowanych użytkowników miesięcznie. Zakupy na YouTubie pozwalają sprzedawcom Shopify sprzedawać swoje produkty na trzy sposoby: transmisje na żywo, filmy i karta sklepu.
Ads Creative Studio – nowe narzędzie Google
Po udanym okresie testów Google wprowadził Ads Creative Studio – narzędzie, które wspiera tworzenie bardziej efektywnych reklam display’owych i wideo oraz ułatwia współpracę zespołom pracującym nad tworzeniem reklam.
Na platformie Ads Creative Studio – dzięki ustawieniu odpowiednich reguł – można tworzyć wiele wersji jednej reklamy display’owej i wideo oraz dostosowywać je do różnych odbiorców, lokalizacji, języków lub kontekstów. Wymiennymi elementami reklamy mogą być: obraz produktu, tekst lub dźwięk.
Można np. wprowadzić regułę zmiany nakładki tekstowej w kreacji wideo w zależności od tego, czy kierujemy reklamę do osób szukających sprzętu na zimę czy też na podróże w ciepłe dni. Reguły zostaną zastosowane do wszystkich filmów i narzędzie w ciągu kilku minut wyrenderuje różne wersje.
Projekty wykonane w Ads Creative Studio można udostępniać na wszystkich platformach multimedialnych Google – Google Ads, Display i Video 360 oraz Campaign Manager 360.
Przeczytaj również „Zmiany w Google Ads dla e-commerce w 2022 r.” na EwP.
Rozmowa o marce na Twitterze skłania do zakupów [raport]
Według badania Publicis oraz Twittera „#LetsTalkShop”, 92% ankietowanych aktywnie poszukuje komentarzy na temat marek, produktów lub usług w mediach społecznościowych. Co ważniejsze, 68% stwierdziło, że ich wrażenie na temat marki zmieniło się w wyniku rozmowy o marce.
Dla większości kupujących spontaniczne rozmowy na Twitterze mają większy wpływ na decyzje zakupowe niż rozmowy tradycyjne. Badanie wykazało również, że rozmowa ma największy wpływ na wczesnym etapie podróży zakupowej konsumenta.
Więcej informacji o badaniu pod linkiem.
Warto posłuchać
Piłka w Aucie: Marcin Radziwon, właściciel internetowego sklepu piłkarskiego R-Gol.om
Inmarketing Digital Agency: Nietypowe produkty w sprzedaży e-commerce. Czy lody kupuje się przez internet?
Warto wziąć udział:
- 26 lipca, szkolenie online: Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM), jakich narzędzi używać, żeby dostosować się treściami i zasobami do intencji klientów, jak marketingowo przygotować się do piku sprzedażowego.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.