Jakie najbardziej istotne zmiany w Google Ads czekają e-commerce w 2022 r.? Jakie kompetencje osób zajmujących się kampaniami w Google'u zyskają na znaczeniu?

O najistotniejszych zamianach w Google Ads oraz o tym, jakie kompetencje osób zajmujących się kampaniami w Google’u będą zyskiwały na znaczeniu piszą eksperci: Filip Biszczak, Google Ads team manager w Sempai, Jacek Dziura, członek zarządu, CMO w Grupa iCEA, Magdalena Sękara, team leaderka działu PPC w Semahead oraz Marcin Wsół, niezależny certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics.
Opinie ekspertów
Jakie zmiany w Google Ads czekają e-commerce w 2022 r.?
Filip Biszczak, Google Ads team manager w Sempai
Moim zdaniem, najważniejsze zmiany nadchodzące w 2022 r., które posortowałem mocno subiektywnie pod względem „wagi” to:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- koniec kampanii lokalnych i SSC, które w drugiej połowie 2022 r. zostaną przekształcone w Performance Max,
- koniec plików third-party cookies i związane z tym nowe wdrożenia po stronie Google i klientów: nhanced Conversions i Consent Mode,
- widmo końca GA3 i konieczność przesiadki na usługę GA4, która nie jest jeszcze gotowa do praktycznego użycia w taki sposób, w jaki można używać Universal Analytics,
- atrybucja DDA dostępna bez limitu konwersji i ruchu,
- mniejsze wymagania dla strategii tROAS,
- nowy kreator „eksperymentów”.
Jacek Dziura, członek zarządu, CMO w Grupa iCEA
Google stale się rozwija, doskonaląc swoje narzędzia i aktualizacje, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników. Niekoniecznie uszczęśliwia to właścicieli e-commerce, którzy muszą być na bieżąco ze zmianami zachodzącymi u amerykańskiego giganta. Warto jednak wiedzieć, jakie istotne zmiany nas czekają w najbliższym czasie:
- page experience na desktopie – zmiana ma być dopełnieniem aktualizacji z poprzedniego roku, która obejmowała oceny Core Web Vitals na mobile, co zaowocuje nowym raportem w Google Search Console,
- wyłączenie dopasowania treści w AdSense – zastąpią je reklamy, nawet jeśli tę opcję mamy wyłączoną,
- wycofanie rozszerzonych reklam na rzecz elastycznych reklam Google ADS,
- zablokowanie plików cookies, którego pierwszy etap nastąpi pod koniec 2022 r. – blokowanie ciasteczek ma zapewnić użytkownikowi większą prywatność, więc to również z pewnością wpłynie w pewnym stopniu na niektóre formaty reklam.
Magdalena Sękara, team leaderka działu PPC w Semahead
- Nowy typ kampanii smart Performance Max, który z nadejściem lipca ma zastąpić jeden z najczęściej uruchamianych dla e-commerce typów kampanii sprzedażowych: Smart Shopping.
- Konfiguracja i wdrożenie na stronach internetowych Konwersji Rozszerzonych (Enhanced Conversions), a także Modułu Zgody (Consent Mode), w odpowiedzi na zaostrzającą się politykę cookies Google’a.
- Przesiadka z reklam tekstowych rozszerzonych (ETA) na reklamy elastyczne tekstowe (RSA), których rozbudowana struktura (maks. 15 nagłówków, maks. 4 opisy) zapewni bardziej precyzyjne dopasowanie reklam do odbiorców.
Marcin Wsół, niezależny certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics
- Aktualizacja inteligentnych kampanii produktowych oraz kampanii lokalnych do kampanii Performance Max. Z racji mocno automatycznego charakteru kampanii Performance Max marketerzy będą musieli się skupić na odpowiedniej strukturze kampanii, właściwych zasobach reklamowych oraz sygnałach, aby uzyskać odpowiednie rezultaty kampanii.
- Wycofanie rozszerzonych reklam tekstowych (ETA) na rzecz elastycznych reklam w wyszukiwarce (RSA). Reklamy RSA pozwalają na dodanie wielu elementów tekstowych do kreacji, aby system mógł je rotować między sobą i wybierać najefektywniejszą kombinację reklamy.
- Większy nacisk na konwersje rozszerzone, atrybucję danych oraz tryb uzyskiwania zgody (consent mode), aby lepiej mierzyć efektywność kampanii przy jednoczesnym dbaniu o prywatność użytkowników.
Jakie kompetencje osób zajmujących się kampaniami w Google’u będą zyskiwały na znaczeniu?
Filip Biszczak, Google Ads team manager w Sempai
Kluczowa zmiana dotyczyć będzie tzw. „miękkich” umiejętności marketingowych. Google Ads zdecydowanie NIE będzie dla osób mocno technicznych, którym brakuje zdolności interpersonalnych.
Ważne będą umiejętności przewidywania oraz budowania strategii. Skłonność do ryzyka poparta chęcią testowania i zwykłej ciekawości, a co za tym idzie – po prostu – kreatywność.
Mniej istotne będą umiejętności mocno techniczne, badanie i interpretowanie korelacji między wieloma czynnikami. Dlaczego? Bo takich danych będzie coraz mniej.
Jacek Dziura, członek zarządu, CMO w Grupa iCEA
Google Ads to wciąż jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych do pozyskania klienta, z którego korzystają zarówno małe, jak i duże e-commerce’y. Aby kampanie przynosiły oczekiwane efekty i podnosiły wskaźniki ROI oraz wpływały na wzrost ruchu na stronie, muszą być prowadzone przez specjalistę o wysokich kompetencjach. Liczyły się będą, przede wszystkim:
- zdolności analityczne, dzięki którym specjalista przeprowadzi analizę branży, popytu na usługę lub produkt, dobierze odpowiednie frazy, będzie kontrolował postęp kampanii i na bazie statystyk i raportów będzie szukał jeszcze skuteczniejszych rozwiązań optymalizacyjnych;
- kompetencje marketingowe, dzięki którym specjalista może poznać branżę i grupę docelową klienta i przygotować skuteczną kampanię,
- kreatywność i wyczucie będzie cenne przy tworzeniu krótkich i chwytliwych treści reklamowych, które będą skuteczne i wyróżnią się na tle konkurencji;
- kompetencje komunikacyjne i budowanie długofalowych relacji z klientami, to także istotne umiejętności, które z pewnością zyskują na znaczeniu.
Magdalena Sękara, team leaderka działu PPC w Semahead
Zyskiwać na znaczeniu będzie umiejętność łączenia kompetencji technicznych i analitycznych. Nie wystarczy już biegłość w panelu Google Ads i zrozumienie jego działania. W dobie algorytmizacji działań, specjalista musi doskonale rozumieć dane, umieć je sprawnie analizować, wizualizować (np. za pomocą raportów w Google Data Studio) i komentować. Na wagę złota będzie też kreatywność i zdolność pisania trafnych i chwytliwych tekstów, by wybić się wśród konkurencji i zadbać o wysoki Wynik Jakości.
Marcin Wsół, niezależny certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics
Kluczowe będzie odpowiednie analizowanie zebranych danych. W dobie postępującej automatyzacji i niepełnych danych, którymi dzieli się Google niezwykle ważne będzie, aby z informacji, do których mamy dostęp wyciągnąć odpowiednie wnioski i pokierować działania reklamowe we właściwym kierunku.
Istotne będzie również całościowe spojrzenie na biznes klienta, nie tylko przez pryzmat samych kampanii. Złożoność procesu decyzyjnego potencjalnych klientów oraz multikanałowość wymuszą analizę innych źródeł ruchu oraz kanałów marketingowych.
Warto doczytać
- Skąd i jak mądrze pozyskiwać ruch w e-commerce w zależności od rozmiaru biznesu i budżetu
- Audyt kampanii Google Ads. 40 elementów, na które warto zwrócić uwagę
- Black Hat SEM – czyli nieczyste zagrania w Google Ads, które pomniejszają Twój dochód