Dobre dane, czyli jakie? Według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2020” informacje znalezione w internecie zachęcają 68% e-klientów do wizyty w sklepie stacjonarnym. Niezmiernie istotne jest więc, aby dane produktowe, które kupujący widzi w sieci, były wiarygodne, kompletne i rzetelne, co pozwoli mu jednoznacznie zidentyfikować produkt.
Wszyscy znamy grę „znajdź różnicę”. Gracz widzi dwa niemal identyczne obrazki i na podstawie ich porównania ma znaleźć 5, 10 albo 15 różnic między nimi. Taka zabawa jest dobra do ćwiczenia koncentracji. Nie sprawdzi się jednak wtedy, gdy rozwijasz sklep internetowy czy wystawiasz swoje produkty na internetowych platformach sprzedażowych, gdzie walczysz o klienta i wyższą sprzedaż.
Dobrej jakości dane produktowe – czyli jakie?
Zacznę od tego, czym są dane produktowe.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Dane produktowe to wszystkie informacje, które pozwalają precyzyjnie opisać produkty, a przez stworzenie ich zdigitalizowanej wersji przygotować tzw. cyfrowe bliźniaki. Dobrze opracowane informacje produktowe są kluczowe w kreowaniu pozytywnych doświadczeń klientów.
W sprzedaży tradycyjnej konsument wykorzystuje wszystkie swoje zmysły – może produkt dotknąć, powąchać go, zmierzyć, a nierzadko spróbować. W przestrzeni internetowej bazuje tylko na tym, co widzi czy słyszy. I od jakości tego widoku zależy sukces sprzedającego – czy klient kupi produkt, czy też porzuci koszyk i nigdy do Ciebie nie wróci.
Wskazówka
Słabe dane produktowe generują koszty, w tym koszty zwrotów. Warto więc zadbać o stworzenie własnego katalogu produktowego dobrej jakości. Każdy artykuł w Twoim katalogu powinien mieć swój własny identyfikator – swego rodzaju ID.
Korzyści z używania numerów GTIN
Jedynym identyfikatorem mającym zasięg ogólnoświatowy jest GTIN (dawniej kod EAN), czyli globalny numer identyfikacji produktowej, który w sposób jednoznaczny identyfikuje produkt. Taka identyfikacja jest niezbędna do prawidłowego zbudowania katalogów produktowych. A poprawny katalog zwiększa zadowolenie klienta, który szybciej znajdzie odpowiedni towar mający ważne dla niego cechy. Z GTIN rosną szanse, że klient wyszuka Twój produkt i go kupi.
GTIN – Global Trade Item Number
W GTIN zaszyta jest również informacja o firmie, która jest właścicielem marki produktu oznaczonego tym identyfikatorem. Stosowanie go wzmacnia potwierdzenie autentyczności tego artykułu.
GTIN jest jednym z atrybutów wyszukiwania w Google’u. Algorytmy wyszukiwarki biorą go pod uwagę od kilku lat. Z badań Google’a wynika, że zastosowanie identyfikatora GTIN w opisie oferty umożliwia lepsze łączenie danych produktowych z frazami wpisanymi przez użytkowników. Strony internetowe sprzedawców, którzy go uwzględniają, mają nawet o 40% więcej odsłon. To z kolei przekłada się na wzrost konwersji do 20%. Z tego powodu amerykański koncern w lutym 2017 r. wprowadził obowiązek stosowania GTIN w Google Ads i Google Shopping w Polsce. To spowodowało również, że coraz więcej sklepów internetowych wprowadza numery GTIN na kartach produktów.
Zapamiętaj
Każdy przedsiębiorca, który jest producentem, importerem czy właścicielem marki, powinien zadbać, aby wszystkie jego produkty miały GTIN. Może go uzyskać po zgłoszeniu się do GS1 Polska (www.gs1pl.org) – jednej ze 115 organizacji krajowych, które zarządzają standardami GS1.
Otwarta platforma eProdukty
Jeśli chcesz stworzyć własny katalog produktowy na potrzeby sklepu internetowego, skorzystaj z otwartej platformy eProdukty (www.eprodukty.gs1.pl), którą zarządza GS1 Polska. Na platformie można sprawdzić własną bazę produktową, przeszukać ją lub pobrać.
Główną korzyścią z korzystania z platformy eProdukty jest możliwość zweryfikowania i poprawienia jakości własnych baz produktowych. A to z kolei oznacza:
- eliminację błędnych zapisów i zdublowanych produktów w bazie danych,
- mniejszą pracochłonność przyjmowania towarów do magazynu i ich późniejszego wydawania,
- mniej problemów z weryfikacją produktów na marketplace’ach i szybszy przebieg tego procesu.
Dobrze przygotowana i uporządkowana baza produktowa umożliwia sprawną i skuteczną digitalizację danych oraz lepsze planowanie procesów logistycznych.
Zapamiętaj
Na eProduktach znajduje się ponad 36 mln produktów zidentyfikowanych za pomocą GTIN z prefiksem „590” (nadawanym przez GS1 Polska). Już wkrótce platforma połączy się z Globalnym Rejestrem GS1, co pozwoli polskim przedsiębiorcom na weryfikację także innych, zagranicznych oznaczeń GTIN.
Standard GS1 SmartSearch
Dobre informacje produktowe to także uporządkowane dane strukturalne strony internetowej.
Zapamiętaj
Dane strukturalne to dane zapisane z wykorzystaniem zestawu specjalnych znaczników. Za ich pomocą wyróżniane są typy treści zamieszczonych w witrynie, tak aby zostały one właściwie zrozumiane przez roboty wyszukiwarek.
Dane strukturalne pozwalają wyszukiwarkom prawidłowo zinterpretować, jakiego rodzaju zawartość znajduje się w określonym fragmencie podstrony i jakie jest jej znaczenie. Znaczniki danych strukturalnych umieszczone na stronie internetowej pomagają wyszukiwarkom zrozumieć informacje na niej zawarte i dostarczają bogatsze wyniki wyszukiwania. Warto więc przy porządkowaniu danych strukturalnych zaimplementować standard GS1 SmartSearch (jedyne oficjalne rozszerzenie Schema.org), czyli standard opisu produktu dla twórców stron internetowych.
Zapamiętaj
GS1 SmartSearch obejmuje zestaw standardowych znaczników i wytycznych do opisu danych na stronach internetowych, tak aby treści oznaczone w ten sposób były łatwiej znajdowane przez wyszukiwarki. GS1 SmartSearch bazuje na numerze GTIN i zawiera ponad 300 atrybutów opisujących produkty z różnych kategorii. Pilotażowe wdrożenie standardu w wybranych sklepach internetowych przeprowadzone przez zespół GS1 wykazało, że w wyniku implementacji witryna zyskuje:
- większą liczbę użytkowników (średnio o 85%),
- większą liczbę odsłon (średnio o 92%),
- mniejszy współczynnik odrzuceń (średnio o 15%).
GS1 SmartSearch – zalety
Numery GTIN pomagają dokładnie zrozumieć, co jest sprzedawane. Dzięki tej wiedzy największa wyszukiwarka na świecie może zwiększyć skuteczność reklam przez podawanie cennych szczegółów dotyczących produktu i wyświetlanie kreacji w sposób bardziej odpowiedni dla użytkowników. Oznacza to również, że reklamy mogą być pokazywane w większej liczbie miejsc w Google’u, na YouTubie i w witrynach partnerskich. Sprzedający, którzy dodali prawidłowe identyfikatory GTIN do swoich danych produktów, odnotowali wzrost współczynnika konwersji nawet o 20%.
GTIN staje się obowiązkowym atrybutem produktowym również na marketplace’ach. Platformy takie jak Amazon, eBay czy Allegro muszą znaleźć sposób na skuteczniejsze zarządzanie ogromnymi katalogami, dlatego potrzebują od sprzedawców jednoznacznych identyfikatorów produktów. Dzięki lepszemu zrozumieniu tego, co się na nich sprzedaje, mogą wprowadzić ulepszenia, które pomogą klientom w wyszukiwaniu, porównywaniu i w końcu w zakupach.
Pełna informacja o produkcie jest kluczowa, bo jak pokazują badania, 70% danych o towarze konsument pozyskuje z internetu. Niezależnie od kanału, w którym później dokona zakupu, wpływają one na jego decyzję. A dobre dane pomagają podejmować dobre decyzje.
Materiał Partnera