Nie sztuką jest wejść w sprzedaż online. Sztuką jest zrobić to mądrze. Jednym z takich mądrych sposobów wejścia w świat e-commerce jest zastosowanie rozwiązania Marketplace Suite od Sprykera.
„Wzrost na rynku e-commerce!”. Krzyczą do nas tytuły postów, informacji i artykułów. Pandemia przysłużyła się do tego, że firmy w błyskawicznym tempie otwierały nowe kanały sprzedaży online. Jak powiedział jednak ostatnio jeden z moich klientów: „E-commerce ma być zyskownym kanałem sprzedaży, a nie modną zabawką. Nie sztuką jest wejść w sprzedaż online. Sztuką jest zrobić to mądrze”.
Jednym z takich mądrych sposobów wejścia w świat e-handlu jest zastosowanie rozwiązania Marketplace Suite od Sprykera. Firma badawczo-doradcza Gartner przewiduje, że do 2023 r. organizacje, które prowadzą marketplace’y dłużej niż rok, odnotują co najmniej 10% wzrost przychodów z działalności cyfrowej*.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Marketplace to rodzaj platformy handlowej, na której klient może kupić produkty od wielu sprzedawców. Tymi sprzedawcami mogą być Twoi partnerzy. Wygląd zewnętrzny sklepu – frontend – zależny jest od preferencji właściciela, który zapewne uwzględnia oczekiwane przez klientów UX i UI. Natomiast to technologia, która stoi za sklepem jest niezbędna do tego, aby procesy przebiegały sprawnie oraz żeby operator lub sprzedawca miał wiedzę na temat użytkowników, produktów, logistyki w jednym miejscu (back office).
Marketplace Suite to element Spryker Cloud Commerce OS, który umożliwia stworzenie takiej platformy dla B2B lub B2C. Poniższa grafika pokazuje, jak wygląda ten modułowy system i jakie miejsce zajmuje w ecosystemie organizacji.
Dla kogo jest marketplace?
Marketplace to dobre rozwiązanie dla firm, które są producentem i sprzedają swoje produkty za pośrednictwem partnerów czy sieci franczyzobiorców lub planują wdrożyć taki model biznesowy. Dotyczy to sprzedaży produktów takich jak m.in.: AGD, elektronika, chemia.
Co możesz zyskać dzięki takiej platformie handlowej?
- Skalowalność biznesu dzięki dotarciu do nowych klientów.
- Zmniejszyć ryzyko wejścia w świat e-handlu.
- Zacieśnienie współpracy z partnerami, dla których powstanie marketplace.
- Szybki zwrot z inwestycji dzięki prowizji od sprzedaży oraz nowym klientom.
- Lepsza konwersja działań marketingowych. Klient będzie miał realną szansę na zakup po kliknięciu w reklamę produktu, a nie tylko obejrzenie strony producenta i wyszukanie np.: sklepu stacjonarnego.
- Zróżnicowanie usług dodatkowych. Każdy z kupców będzie mógł konkurować, oferując dodatkowe usługi takie jak: gwarancja, serwis, szybkość dostawy.
- Przeniesienie odpowiedzialności za procesy logistyczne na partnerów biznesowych. Dotyczy to modelu, gdy tylko partnerzy sprzedają na Twoim marketplace’ie).
Jakie wyzwania towarzyszą wprowadzeniu marketplace’u?
- Przygotowanie strategii obejmującej procesy logistyczne, ścieżkę zakupową, ceny itd.
- Obsługa administracyjna oraz przygotowanie regulaminów określających zasady sprzedaży.
- Wdrożenie partnerów oraz kupców.
- Integracja z wieloma systemami (PIM, ERP itp.) partnerów biznesowych.
- Inne, które uzależnione są od indywidualnych celów biznesowych.
Co zyskają Twoi partnerzy handlowi?
- Dostęp do nowych klientów.
- Możliwość konkurowania dodatkowymi usługami i dosprzedawania ich do produktów, które już są w ofercie.
- Gotową infrastrukturę.
- Możliwość czerpania korzyści płynących z prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych.
- Dzięki modułowi CMS w Spryker pokażą swój asortyment zgodnie z najwyższymi standardami w branży i zwiększą swoją widoczność w internecie.
Co zyska Twój klient?
- Szeroki wybór produktów lub usług dostępnych w jednym miejscu,
- Oszczędność czasu – brak konieczności wyszukiwania i selekcji produktów w sieci,
- Bezpieczne zakupy dzięki zweryfikowanym sprzedawcom.
Sposoby na prowadzenie własnego marketplace’u
Pierwszy model biznesowy to połączenie roli operatora i kupca. W modelu tym nie tylko sprzedajesz produkty, lecz także dajesz możliwość sprzedaży innym kupcom, ale na Twoich zasadach. Kupcy w zamian za możliwość sprzedaży na Twojej platformie dzielą się prowizją. W końcu to Ty jesteś odpowiedzialny za prawidłowe działanie, technologię oraz marketing.
Drugi model to pozostawienie sprzedaży tylko kupcom – partnerom biznesowym – i zajęcie się obsługą marketplace w roli operatora.
Więcej informacji o obu modelach biznesowych oraz o tym, jak zbudować marketplace od podstaw przeczytasz tutaj: https://spryker.360codelab.com/marketplace/
Jeżeli chcesz porozmawiać o wdrożeniu marketplace albo platformy zakupowej B2B lub B2C, zachęcam do kontaktu.
Maciej Kucharczyk
certyfikowany konsultant Spryker
spryker@360codelab.com
360 Code Lab to jedyny Złoty Partner wdrażający projekty oparte na technologii Spryker w Polsce. www.360codelab.com/spryker
*https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-10-08-gartner-identifies-top-five-areas-in-digital-commerce-that-covid-19-will-change