O trendach w logistyce z punktu widzenia e-commerce i klienta na półmetku 2024 r., największych wyzwaniach i trudnościach logistyki, magazynowania i obsługi posprzedażowej opowiada Krzysztof Wieczorek – head of operations w Diabetyk24. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Trendy w logistyce z punktu widzenia e-commerce i klienta
Z roku na rok rośnie udział dostaw out of home. Według raportu „Out of home delivery in Europe 2022”, przygotowanego przez DPD oraz Last Mile na koniec 2021 r., w Polsce było ponad 74 000 punktów odbioru przesyłek i był to najwyższy wskaźnik w Europie.
Na zachodzie Europy jest podobnie – wskaźnik preferencji odbioru OOH sięga 44% (raport „Barometr e-Shopper” od Geopost). Jest to forma odbioru przesyłek wygodna dla osób spędzających cały dzień poza domem. Dla nadawcy również jest korzystna ze względu na niższe koszty wysyłki. Oczywiście korzystają na tym też firmy kurierskie poprzez optymalizację ostatniej mili. Nie bez znaczenia jest aspekt środowiskowy – odbiory OOH redukują ślad węglowy przesyłek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kolejny trend również wiąże się z ekologią. Zmieniają się formy pakowania produktów – maleje udział plastiku i folii. Rośnie natomiast wykorzystanie kartonów automatycznych (nie wymagają one taśmy klejącej) oraz papierowych wypełniaczy do paczek.
Chęć pozyskania pracowników za wszelką cenę nakręca spiralę płacową, a rosnące koszty energii, ogrzewania i obsługi obiektów sprawiają, że drożeje magazynowanie
Jakie są największe wyzwania i trudności w logistyce, magazynowaniu i obsłudze posprzedażowej w e-commerce
Nieodmiennie od kilku lat wyzwaniem jest niewystarczająca liczba rąk do pracy. Mimo że w ostatnim czasie pensje w logistyce rosły w tempie wyższym niż średnia dla całego rynku, to nadal ich poziom był niższy niż np. w branży produkcyjnej, a nawet niż średnia krajowa. Sam charakter pracy i poziom wynagrodzeń sprawiają, że praca w magazynie nie jest szczególnie atrakcyjna. W efekcie branża boryka się z ciągłymi brakami kadrowymi1.
Pośrednio z niedoborem rąk do pracy wiążą się kolejne trudności w postaci zwiększających się kosztów. Chęć pozyskania pracowników za wszelką cenę nakręca spiralę płacową, a rosnące koszty energii, ogrzewania i obsługi obiektów sprawiają, że drożeje magazynowanie.
Wymusza to na biznesach e-commerce zajęcie się optymalizacją wykorzystania przestrzeni oraz zainwestowanie zarówno w infrastrukturę techniczną (wysoki skład, regały windowe itp.), jak i informatyczną (systemy predykcyjne do zarządzania zapasem).
Wszyscy mówią o sztucznej inteligencji, natomiast na dziś nie ma jeszcze powszechnych, łatwych do wdrożenia i efektywnych kosztowo rozwiązań, które wspierają małe i średnie przedsiębiorstwa w operacjach logistycznych
Najbardziej efektywne technologie automatyzujące procesy magazynowe
Oczywiście najbardziej „trendy” zwrotem, jeżeli chodzi o technologię, jest AI. Wszyscy mówią o sztucznej inteligencji, natomiast na dziś nie ma jeszcze powszechnych, łatwych do wdrożenia i efektywnych kosztowo rozwiązań, które wspierają małe i średnie przedsiębiorstwa w operacjach logistycznych.
Pojawiają się pierwsze systemy WMS wzbogacone o moduł AI, natomiast wiele firm wychodzi jeszcze z długu technologicznego i dopiero w ostatnim czasie wdraża systemy WMS (warehouse management system) i OMS (orders management system). W swych najnowszych wersjach wspierają one pracę zarówno magazynierów, jak i specjalistów od logistyki. Pomagają w zarządzaniu towarem, przestrzenią w magazynie, a także monitorują efektywność zespołu.
Warto nadmienić o roli systemów ERP. Nowoczesne iteracje pozwalają fiskalizować sprzedaż czy wskazywać wartość magazynu. Wiele z nich umożliwia automatyzowanie obsługi sprzedaży i procesu posprzedażowego (generowanie i automatyczna wysyłka dokumentów), a także wspieranie działu zakupów poprzez analizę sprzedaży, zapasów i towarów w drodze. Oprócz tego automatycznie przygotowują propozycje kolejnych zamówień do dostawców.
Jakie są dobre praktyki dotyczące dostaw i zwrotów, które warto wdrożyć w 2024 r.
Na wdrażanie dobrych praktyk nigdy nie jest za późno. Są takie podstawowe obszary, których uporządkowanie oraz rozwinięcie zapewni lepsze i skuteczniejsze operacje logistyczne.
W obszarze dostaw przychodzących warto pamiętać o uprzedniej awizacji oraz o dbałości w kwestii aktualizacji kartotek w systemie. Dostawy zaawizowane pozwalają na zaplanowanie miejsca i zapewnienie zasobów do ich obsłużenia, a uprzednie zakładanie kartotek przyśpiesza proces przyjęcia dostawy i ułatwia identyfikację towarów za pomocą terminali systemowych ze skanerem.
Przy wysyłkach warto się skupić na rozwiązaniach zapewniających najwyższą efektywność pracownika:
- karton automatyczny zamiast klapowego (który wymaga formowania i klejenia),
- podajnik wypełniacza nad stanowiskiem pracy,
- przenośnik do transportowania paczek na miejsce sortowania i odkładania na palety.
Wszystko po to, by pracownik nie tracił czasu na poboczne, nieproduktywne czynności.
W przypadku zwrotów wiele zależy od polityki firmy. Jeżeli marże pozwalają na luźne podejście („akceptujemy każdy zwrot”) – kluczowa pozostaje ocena jakości zwracanego towaru. Tutaj przydają się instrukcje pisemne i obrazkowe pomagające w kwalifikacji jakościowej produktów.
Jeżeli polityka zwrotów jest restrykcyjna – do oceny jakościowej należy dołączyć kryteria formalne. Instrukcje muszą być jasne i czytelne, by pracownik obsługujący zwroty nie musiał się zastanawiać nad decyzją.
W obu przypadkach niezbędny jest system rejestracji zwrotów, widoczny także dla działu obsługi klienta, aby jak najszybciej zwracać konsumentom środki za zaakceptowane zwroty.
- Wynagrodzenia w branży logistycznej, raportplacowy.pl.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.