Model D2C (direct to consumer), czyli sprzedaż bez pośredników, to możliwie najkrótsza droga od producenta do klienta. Rozwijają go zarówno duzi gracze międzynarodowi, z silną pozycją w sieciach sklepów stacjonarnych, jak i nowo powstające lokalne marki. Sprzedawcy muszą jednak zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z logistyką D2C. Dowiedz się, co może w tym pomóc.
Główne korzyści ze sprzedaży w modelu D2C to:
- oferowanie towarów w lepszych cenach i zwiększenie zysków,
- pełna kontrola nad wszystkimi procesami,
- szybsza reakcja na błędy czy zmiany na rynku,
- budowanie lojalności klientów dzięki spersonalizowanemu doświadczeniu zakupowemu i wyrazistej marce.
Technologia przyspiesza transformację D2C
Nie potrzeba dużych nakładów, aby usprawnić całe doświadczenie zakupowe – od poszukiwań na stronie, po obsługę zwrotów. W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła eksplozja firm technologicznych, które oferują oprogramowania do analizy zachowań kupujących czy platformy logistyczne oparte na SaaS. Z pomocą danych i cyfryzacji możesz skalować sprzedaż i zmniejszać koszty stałe, by szybciej osiągnąć rentowność i zwiększyć ROI.
Wyzwania związane z logistyką D2C
Produkt odnosi sukces, rośnie ruch w sklepie. Ale co, jeśli procesy logistyczne nie nadążają za wzrostem sprzedaży? Magazynowanie, pakowanie i wysyłka towarów zaczną generować nieproporcjonalnie duże koszty. Ale straty będą nie tylko finansowe. Spadnie satysfakcja klientów i skłonność do ponownych zamówień, a to przecież obowiązkowy składnik sukcesu w D2C.
Jako sprzedawca D2C możesz stawiać czoła tym wyzwaniom.
1. Spadek jakości obsługi zamówień
Kiedy gwałtownie rośnie liczba zamówień, pojawia się chęć przyspieszenia całego procesu logistycznego. Jednak zarządzanie zapasami, kompletowanie i pakowanie, druk etykiet, przekazywanie wysyłek kurierom to etapy, które muszą być wykonywane starannie. Nie można dopuścić do straty na jakości i dokładności, bo to szybko odbije się na zadowoleniu kupujących. Aby je osiągnąć, należy skupić się na efektywności każdego kroku w procesie realizacji zamówienia i – jeśli to konieczne – zwiększyć liczbę pracowników.
2. Wysokie koszty dostawy na następny dzień
Kupujący przyzwyczajeni do zakupów na marketplace’ach, takich jak np. Amazon, oczekują najszybszej dostawy w najniższej cenie. Tymczasem koszty dostawy rosną wraz cenami ropy i inflacją. Co w tej sytuacji zrobić?
- Należy porównywać oferty przewoźników i szukać najlepszych stawek dla dostaw lokalnych i międzynarodowych oraz najkorzystniejszych rozwiązań last mile delivery.
- Innym sposobem jest znalezienie jednego partnera, który ze względu na swoją skalę i sieć dostaw może zaoferować lepszą cenę niż ta wynegocjowana indywidualnie.
3. Wysoki wskaźnik zwrotów
Należy pamiętać, że wskaźnik zwrotów w handlu elektronicznym może być dwa do trzech razy wyższy niż w sklepach stacjonarnych. Wynosi on średnio 28% (8-10% w przypadku sprzedaży stacjonarnej).
Poprawa doświadczenia zakupowego i ułatwienie wysyłki zwrotnej pomoże w utrzymaniu skłonności kupujących do powracania do Twojego sklepu. Adres zwrotu w kraju kupującego będzie koniecznością. Warto również umożliwić wygodny zwrot paczki w preferowanym punkcie czy automacie paczkowym.
Fulfillment D2C, czyli jak pokonać wyzwania
3PL (third-party logistics) fulfillment, czyli outsourcing logistyki do zewnętrznej firmy, pozwoli na skalowanie biznesu D2C e-commerce. Wśród wielu zalet takiego rozwiązania są:
- korzystna forma rozliczeń (pay-as-you-go), proporcjonalna do ruchu w sklepie, bez kosztów stałych,
- pełna kontrola nad stanami magazynowymi i zapasami,
- możliwość śledzenia każdego SKU, który wchodzi lub wychodzi z magazynu, i pewność, że klienci zawsze dostają to, czego chcą,
- bardziej wydajne pobieranie i pakowanie zamówień, gdy są one wykonywane masowo,
- przygotowywanie według wytycznych spersonalizowanych zamówień, które wymagają np. niestandardowego pakowania,
- rozwiązanie problemu ostatniej mili, możliwość zapewnienia dostawy na następny dzień w dowolnym kraju, w cenie lokalnego kuriera,
- dobrze przygotowany system zarządzania i przechowywania zwrotów.
Poznaj możliwości sieci Frisbo
Centrów fulfillmentowych w danym kraju można szukać na własną rękę lub skorzystać z platformy dającej dostęp do sieci obiektów i lokalnych kurierów w Polsce oraz 14 innych krajach Europy. Sieć Frisbo umożliwia skalowanie na wielu nowych rynkach, a rozpoczęcie wysyłek zamówień w kolejnym kraju może nastąpić nawet w ciągu 30 dni.
- Podłączenie do sieci Frisbo jest proste – bez minimalnej liczby zamówień, bez konieczności podpisywania umów z partnerami w wielu krajach czy integracji z wieloma systemami WMS. Wszystko odbywa się w ramach jednej umowy i jednego panelu do zarządzania procesami magazynowania i wysyłki.
- Klienci D2C Frisbo reprezentują szerokie spektrum branż – od liderów w dziedzinie urządzeń kuchennych i domowych, odzieży i biżuterii, po inteligentne gadżety i IT&C. Wszyscy mają jeden wspólny cel: być bliżej kupujących, aby zmniejszyć czas i koszt dostawy oraz dopasować się do ich oczekiwań.
- Zachowania kupujących w sieci szybko się zmieniają, logistyka D2C powinna więc być w pełni zautomatyzowana. W przeciwnym razie można wpaść w pułapkę – posiadać świetny produkt, ale niedopracowane doświadczenie zakupowe, które utrudnia skalowanie. Fulfillment automatyzuje te procesy i optymalizuje.
Zewnętrzna firma dzięki swojej skali może zaoferować powtarzalną jakość usług, korzystniejsze stawki i warunki magazynowania. Oszczędzasz też czas i możesz poświęcić go na to, co robisz najlepiej – sprzedaż i budowanie solidnej strategii marketingowej.
Kalkulator do wyliczenia kosztów usług fulfillmentowych w Europie znajdziesz na stronie Frisbo.
Materiał partnera