Polski rynek e-commerce nadal rozwija się dynamicznie, a możliwość ekspansji do innych krajów otwiera przed przedsiębiorcami nowe szanse. Dowiedz się już teraz, jak sprawnie wysyłać paczki za granicę.
Jakie są wyzwania związane z ekspansją na nowe rynki
Zalety działania na więcej niż jednym rynku dostrzegają zarówno wielkie firmy, jak i te mniejsze, które chcą poszerzyć bazę klientów, zdywersyfikować źródła przychodów i podwyższyć marżę.
Ciekawostka
Zgodnie z danymi „Retail Reportu 2023” firmy Adyen już 45% firm w Polsce chce sprzedawać za granicę, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim1. To racjonalne plany, jeśli zwróci się uwagę na wydarzenia ostatnich lat: pandemię COVID-19, wojnę w Ukrainie, a także globalne wyzwania związane z rosnącymi kosztami życia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Według szacunków w ostatnim roku nawet 20% obrotu polskiego e-commerce mogło być związanych z rozwojem handlu cross-border (wewnętrzne dane Alsendo). Jednak rozpoczęcie działalności na nowych rynkach wiąże się z wieloma wyzwaniami. Przedsiębiorcy muszą m.in.:
- przeprowadzić gruntowne badania potrzeb klientów i analizę konkurencji,
- dopasować portfolio produktowe oraz politykę cenową,
- rozwiązać kwestie technologiczne,
- opracować strategię marketingową,
- zapewnić obsługę klienta w lokalnym języku.
Kluczową decyzją jest wybór kanału sprzedaży – czy to będzie własny e-sklep zmodyfikowany na potrzeby kolejnego rynku, założenie sklepu na platformie marketplace popularnej w danym kraju (np. Amazonie, eBayu), a może akwizycja lokalnej firmy.
Zapamiętaj
Niestety, w toku przygotowań do ekspansji zagranicznej firmom często umyka kwestia logistyki. Strategia dostarczania produktów bywa niedostatecznie zbadana, co może prowadzić nie tylko do problemów operacyjnych, ale przede wszystkim do niższego zysku niż ten początkowo zakładany.
Jak dobrać rozwiązanie logistyczne do rynku
Warto pamiętać o tym, że konsumenci na różnych rynkach mają różne oczekiwania dotyczące dostaw.
Ciekawostka
W Polsce 64% konsumentów uważa krótki czas dostawy za kluczowy czynnik przy zakupach online, a 61% ceni sobie możliwość śledzenia przesyłki2. W Czechach aż 75% konsumentów oczekuje paczki jeszcze tego samego dnia3, z kolei niemieccy odbiorcy bardziej cenią sobie niską cenę dostawy niż jej szybkość4.
Zapamiętaj
Raporty rynkowe, takie jak te opracowane przez Gemiusa, wskazują, że dostosowanie oferty logistycznej do lokalnych preferencji jest kluczowe dla sukcesu na nowych rynkach5. Na przykład 80% Francuzów wybiera dostawy do domu6, najpopularniejszymi przewoźnikami są La Poste, Chronopost oraz DPD7, a najszerszą sieć punktów odbiorów przesyłek posiada Colissimo8. Każdy rynek ma własną „specyfikę logistyczną”, a dopasowanie do niej swoich rozwiązań jest podstawą powodzenia.
Kolejną kwestię stanowi rosnąca popularność automatów paczkowych jako wygodnej i ekologicznej formy dostawy. Niestety, nie każdy produkt może być nadany za pośrednictwem takich usług kurierskich (choćby ze względu na wymagania gabarytowe), a ich popularność zależy od infrastruktury firm przewoźniczych w danym kraju.
Także wybór modeli płatności za dostawę oraz formy zwrotów powinien być oparty na lokalnych preferencjach. Przykładem mogą być Rumunia i Bułgaria, gdzie płatność za pobraniem (COD) to nadal najpopularniejsza metoda, wybierana przez ponad 60% kupujących online.
Z kolei z punktu widzenia przedsiębiorcy kluczowe wydają się informacje na temat kosztów dostaw, ich optymalizacji operacyjnej w ramach całego łańcucha (miejsce magazynowania, pakowanie, sposób odbioru przez firmy kurierskie itd.), a także usług dodatkowych (ubezpieczenie czy nadania bezetykietowe).
Zapamiętaj
Niestety, polscy sprzedawcy bywają zaskoczeni skomplikowanymi regulaminami i cennikami usług kurierskich za granicą. Wiele rynków charakteryzuje się tzw. strefowością cen dostaw. Dostarczenie paczki w rejony górskie czy oddalone od aglomeracji miejskich kosztuje więcej niż na obszarach generujących niższe koszty dla przewoźników. Tu z pomocą przychodzą rozwiązania optymalizujące procesy dostaw dzięki automatyzacji alokacji (np. aplikacja Innoship od Alsendo). Algorytmy mogą decydować, jaki serwis kurierski zaprezentować w koszyku e-sklepu w zależności od adresu nadania i dostawy, na podstawie takich zmiennych jak koszt dostawy czy estymowany czas dostarczenia przesyłki.
Rodzaj przesyłek (standardowe, niestandardowe, paleta itd.) i model dostawy również mają duży wpływ na optymalizację procesów wysyłkowych. Proste modele end to end, realizowane przez jednego przewoźnika, mogą być niewystarczające w zależności od kraju i typu paczek.
Warto także dodać, że obsługa ostatniej mili bywa skomplikowana dla większości przedsiębiorców.
Czy warto korzystać z usług wyspecjalizowanych firm logistycznych
Sklepy internetowe doceniają wagę procesu dostawy. Integratorzy logistyczni – tacy jak Alsendo – nie tylko umożliwiają porównanie oferty wielu firm kurierskich, lecz także zapewniają doradztwo w zakresie odpraw celnych oraz w wyborze optymalnych rozwiązań wysyłkowych, dostosowanych do specyfiki branży, kraju nadania i odbioru.
Wyzwaniem technologicznym pozostaje także kooperacja z wieloma firmami kurierskimi na kilku rynkach. Rozwiązaniem jest jedna prosta integracja API z systemem skupiającym różne usługi kurierskie.
Przykład
Dzięki integracji z aplikacją Innoship Alsendo przedsiębiorca może optymalizować procesy logistyczne wszystkich firm kurierskich, z którymi współpracuje. Z kolei serwis Apaczka oferowany przez Alsendo zapewnia dostęp do szerokiej oferty przewoźników międzynarodowych w jednym prostym panelu.
Podsumowanie
Rozwój firm na rynkach zagranicznych przynosi liczne korzyści, ale wymaga również zrozumienia specyfiki lokalnych rynków i dostosowania się do oczekiwań konsumentów. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom logistycznym e-sklepy mogą efektywnie zarządzać swoimi operacjami międzynarodowymi.
- „Retail Report 2023” raport Adyen
- Raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023”.
- Shoptet Česká e-commerce.
- Raport Spherical Insights „Germany E-Commerce Market Size”.
- Raport Izby Gospodarki Elektronicznej.
- „Most popular delivery methods among online buyers in France in 2023” – Statista.
- „Most frequently used courier by online shoppers in France in 2022” – Statista.
- „Number of parcel pickup points in France in 2022, by leading player” – Statista.
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.