O zmianach, trendach, największych wyzwaniach i trudnościach w logistyce, magazynowaniu i obsłudze posprzedażowej w e-commerce, oraz o tym, jakie rozwiązania w zakresie dostaw i zwrotów warto wdrożyć na półmetku 2024 r. opowiada Anna Kasprzak-Rdest – head od marketing w AVOCADO Soft / YOSI.PL. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2024/07/cover-ebook-100-1.jpg)
Najnowsze trendy w logistyce z punktu widzenia e-commerce i klienta
- Zielona logistyka– od najprostszych form, takich jak stosowanie ekologicznych opakowań (np. koperty nadającej się do ponownego wysłania jako zwrot), aż do dużych inicjatyw, takich jak doktryna zrównoważonego rozwoju firm. Trendem na pograniczu ekologii jest też re-commerce – wzrost popularności platform oferujących rzeczy używane oraz nowe, ale niezwracane do sklepów. Takie serwisy oferują również dostawy międzynarodowe.
- Sprzedaż cross-border– zyskuje na znaczeniu, a coraz więcej sklepów sprzedaje poza granice Polski. Taka działalność to duże wyzwanie, a dobrze zorganizowane zaplecze logistyczne jest podstawą.
- Sztuczna inteligencja – wszyscy mówią o AI, a przecież modele uczenia maszynowego od dawna były wykorzystywane w systemach zarządzania magazynem. Algorytmy zbiórki towarów po magazynie czy algorytmy prognozowania zapasów – przykłady można by mnożyć. Na pewno warto zatem zainwestować w dobry WMS.
W wysokim sezonie wolumen wysyłek jest ogromnym wyzwaniem dla każdego magazynu, a zamówienia są najczęściej jednopozycyjne. Kluczem do sukcesu staje się właściwa organizacja stref magazynu – z zapasem podręcznym towarów najczęściej rotujących przy strefie wydań i kompletacją metodami MOP oraz one-click
Największe wyzwania i trudności w logistyce, magazynowaniu i obsłudze posprzedażowej w e-commerce
W e-commerce ważne są: wydajność, bezbłędna kompletacja i terminowość wysyłek.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Obsługa wielu kanałów sprzedaży– synchronizacja informacji o zamówieniach w czasie rzeczywistym i kontrola stanów magazynowych.
- Piki sprzedażowe– w wysokim sezonie wolumen wysyłek jest ogromnym wyzwaniem dla każdego magazynu, a zamówienia są najczęściej jednopozycyjne. Kluczem do sukcesu staje się właściwa organizacja stref magazynu – z zapasem podręcznym towarów najczęściej rotujących przy strefie wydań i kompletacją metodami MOP oraz one-click.
- Zwroty i reklamacje– to nadal największa bolączka wielu magazynów. Narzędzia wspierające posprzedażową obsługę klienta powinny stanowić część systemu magazynowego lub być z nim zintegrowane, aby dało się usprawnić cały proces i przedstawić go transparentnie klientowi.
Jakie technologie są obecnie najefektywniejsze w automatyzacji procesów magazynowych? W co warto zainwestować
W mojej ocenie nadal kluczowa jest współpraca między systemami IT wykorzystywanymi w firmie, czyli inwestycja w integrację systemów ERP, WMS, platform sprzedażowych i systemów kurierskich. Warto pamiętać, że dobry WMS wciąż jest podstawą w magazynie.
Przykład z obszaru integracji systemów i automatyzacji procesów magazynowych to pobieranie towarów do wielu zamówień jednocześnie (multi order picking) czy synchronizacja dokumentów sprzedażowych z magazynowymi.
Algorytmy systemu WMS wskazują operatorom lokalizację produktu w magazynie, a wykorzystanie terminali mobilnych, wózków kompletacyjnych, automatycznych regałów magazynowych oraz technologii RFID gwarantuje szybką i bezbłędną kompletacją zleceń.
Narzędzia wspierające posprzedażową obsługę klienta powinny stanowić część systemu magazynowego lub być z nim zintegrowane, aby dało się usprawnić cały proces i przedstawić go transparentnie klientowi
Dobre praktyki w zakresie dostaw i zwrotów – co warto wdrożyć w 2024 roku
- Digitalizacja procesów, czyli odzyskanie pełnej kontroli nad nimi oraz automatyzacja dla zwiększenia ich efektywności.
- Awizacja dostaw dzięki automatycznej wymianie danych systemów IT wykorzystywanych w firmie.
- Etykietowanie towarów na wejściu w celu ich właściwej identyfikacji i śledzenia ruchów w magazynie.
- Wdrożenie ścieżek obsługi zwrotów i reklamacji – dostępność informacji o zwrocie już w momencie zgłoszenia go przez klienta oraz możliwość jego identyfikacji po numerze listu przewozowego (dzięki formularzowi online). To ułatwia określenie nadawcy przesyłki zwrotnej i rozpoznanie, jaki towar znajduje się w środku. Jest to także najprostszy sposób na optymalizację czasu pracy i kosztów, porządek w magazynie oraz finalne zadowolenie klienta z obsługi.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.