O zmianach, trendach i innowacjach w płatnościach e-commerce na półmetku 2024 r., przewidywaniach, które płatności będą popularne w niedalekiej przyszłości, a także o kluczowych aspektach dotyczących wyboru dostawcy płatności i ich wdrożenia w e-sklepie opowiada Edyta Szymanowska – head of content marketing w PayPo. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Zmiany, trendy i innowacje w płatnościach w e-commerce w 2024 roku
Konsumenci w płatnościach lubią szybkość i wygodę, ale też bezpieczeństwo. Stąd zaobserwować można spadek popularności szybkich przelewów internetowych na rzecz BLIKA. Ten trend będzie się utrzymywał, szczególnie wśród młodych osób, dla których płatność z konta, nawet ta natychmiastowa, jest już passé. Aż trzech na czterech klientów w wieku 18–25 lat w pierwszej kolejności wybiera BLIKA1.Nie muszą się oni logować do banku, a płatność potwierdzają tylko kodem.
Coraz większą popularność zyskują też płatności odroczone. Już 38% Polaków chociaż raz skorzystało z tej formy2. Trend będzie się tylko umacniał, bo żadna inna metoda nie daje klientom tyle elastyczności – kupujesz, sprawdzasz produkty i płacisz później tylko za to, co zostawisz.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Klienci muszą być świadomi, jakie formy płatności oferuje sklep. W wielu przypadkach ta informacja wpływa na decyzję zakupową. Jest to szczególnie istotne w przy płatnościach odroczonych, które odpowiednio wyeksponowane na stronie sprawiają, że klienci chętniej i szybciej decydują się na zakup
Które metody płatności będą popularne
W Polsce zdecydowanie dalej będą to BLIK i szybkie przelewy internetowe. Rośnie też popularność wirtualnych portfeli – Apple Pay czy Google Pay, szczególnie wśród młodego pokolenia użytkowników, dla których płacenie telefonem to już pewnego rodzaju standard, nawet w przypadku transakcji online.
Zwiększać będzie się także udział płatności odroczonych. Dane PayPo pokazują, że dla klientów, którzy chociaż raz skorzystali z BNPL (buy now, pay later), ta opcja staje się często domyślną formą zapłaty za zakupy online – 66% z nich rozważa skorzystanie z płatności odroczonych ponownie. Dodatkowo aż 69% z nich zdarzyło się zrezygnować z zakupu, jeśli w sklepie nie było dostępnych płatności odroczonych3.
Co jest kluczowe przy wdrażaniu różnych form finalizacji zakupu
Odpowiednia komunikacja o płatnościach w sklepie i pozycjonowanie usługi na stronie oraz w koszyku. Klienci muszą być świadomi, jakie formy płatności oferuje sklep. W wielu przypadkach ta informacja wpływa na decyzję zakupową. Jest to szczególnie istotne przy płatnościach odroczonych, które odpowiednio wyeksponowane na stronie sprawiają, że klienci chętniej i szybciej decydują się na zakup.
Jeden ze sklepów partnerskich PayPo, który udostępnił na karcie produktu badge z CTA „Kup teraz, zapłać za 30 dni”, zwiększył w ciągu miesiąca liczbę transakcji za pośrednictwem płatności odroczonych aż o 87%.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług płatniczych
Nastały czasy, w których to płatności należy dostosować do klienta, a nie na odwrót. Aż 31% kupujących zwraca uwagę na dostępne metody płatności w sklepie4, stąd najlepiej postawić na te najpopularniejsze wśród Polskich konsumentów.
Warto zwrócić uwagę na popularność marki, liczbę klientów, a także opinie konsumentów na temat danego rozwiązania. Nie można pominąć też kwestii technicznych i wdrożeniowych, które będą miały wpływ na czas i koszty integracji. Jeśli jesteś małym sklepem, warto postawić na współpracę z bramką płatniczą, dzięki której będziesz mógł zaoferować od razu szeroki zakres metod.
Przed wejściem na rynek zagraniczny warto zawsze zrobić research na temat dostępnych tam metod płatności i zweryfikować, które z nich są najpopularniejsze wśród tamtejszych konsumentów. Czasami preferencje klientów, nawet w Europie, mogą być różne
Strategie, które warto stosować w zakresie płatności w przypadku sprzedaży na rynkach zagranicznych
Przed wejściem na rynek zagraniczny warto zawsze zrobić research na temat dostępnych tam metod płatności i zweryfikować, które z nich są najpopularniejsze wśród tamtejszych konsumentów. Czasami preferencje klientów, nawet w Europie, mogą być różne.
Jeśli nie znasz specyfiki danego kraju, narażasz się na utratę klientów. Poza lokalnymi metodami warto też postawić na globalne rozwiązania, które są szeroko znane wśród konsumentów w większości krajów. Mowa tutaj przede wszystkim o płatności za pośrednictwem kart płatniczych oraz takich rozwiązaniach jak Apple Pay czy Google Pay, a także wirtualnych portfelach typu PayPal.
- „Jak Polacy lubią płacić online? Rozważny konsument w niepewnych czasach” – raport Tpay,
- „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” – raport e-Izby,
- „Płatności odroczone w Polsce 2023” – raport PayPo,
- „Jak Polacy lubią płacić online? Rozważny konsument w niepewnych czasach” – raport Tpay,
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.