Zastanawiasz się nad ekspansją zagraniczną? Czy poziom inwestycji wymaganej do wejścia na nowy rynek umożliwi Ci osiągnięcie zwrotu? W jaki sposób oszacować potencjalne zainteresowanie klientów i który kraj wybrać? Pomóc w tym może narzędzie Google Market Finder oraz jego poszerzona wersja, udostępniona przez Google’a agencjom marketingowym.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak działa nowe narzędzie Google’a do planowania sprzedaży globalnej,
- jakie dane przydatne w ekspansji zagranicznej możesz poznać dzięki narzędziu Google Market Finder w wersji zaawansowanej,
- jakie dodatkowe mierniki można znaleźć w wersji zaawansowanej narzędzia dostępnej tylko dla topowych agencji marketingowych,
- jak szacować koszty ekspansji globalnej i określać najbardziej perspektywiczne rynki.
Koncern Google już jakiś czas temu udostępnił polskim użytkownikom platformę o nazwie Market Finder. Darmowe narzędzie umożliwia firmom porównywanie potencjału rynkowego różnych państw z punktu widzenia określonej branży i planowanie kampanii marketingowej.
Następnie topowe agencje marketingowe w Polsce uzyskały dostęp do bardziej zaawansowanej platformy. Pomaga ona branży e-commerce działać na rynkach zagranicznych i podejmować właściwe decyzje dotyczące ekspansji globalnej. Odkrywać rynki o największym potencjale sprzedażowym i realizować skuteczne kampanie reklamowe na całym świecie.
Jak działa Google Market Finder?
Na początku, aby zidentyfikować potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż zagraniczną on-line, należy się skupić na wyborze głównych kategorii sklepu. Platforma Google Market Finder umożliwia porównywanie potencjału rynkowego różnych państw z perspektywy określonej branży. Zobacz, jak można wykorzystać to rozwiązanie w branży modowej (przykład poniżej).
Jak da się zauważyć w tym przykładzie, Google Market Finder dostarcza informacje dotyczące profilu kraju pod względem wielkości jego populacji, używanych w nim języków, czy też wykorzystywanej waluty. Z raportów odczytasz również profil ekonomiczny państwa, parytet siły nabywczej PKB na mieszkańca, roczny wzrost PKB, a także globalny wskaźnik konkurencyjności. Ponadto w odniesieniu do każdego kraju rekomendowanego do ekspansji sprawdzisz takie obszary jak logistyka i zachowania konsumenckie związane z zakupami, a także przejrzysz szczegółowe raporty dotyczące reklamy i wyszukiwarki Google.
Następnie w wersji zaawansowanej narzędzia, po uwzględnieniu wszystkich jego możliwości i ustawień, można się skupić na wyborze czterech głównych celów dla badanych rynków:
- budowanie świadomości,
- uwzględnienie wpływu,
- napędzenie akcji,
- zwiększenie lojalności.
Po dokładnym określeniu wszystkich ustawień platforma aktualizuje dane i przedstawia kraje uszeregowane według dwóch kryteriów:
- indeks punktów w danym kraju w każdym wybranym wskaźniku w stosunku do wszystkich innych krajów objętych analizą,
- waga zastosowana do każdego wybranego wskaźnika.
Lista miar i ich punktacja pozwala określić rynki, które powinny stanowić priorytet w ekspansji międzynarodowej online (ilustracja poniżej).
Ilustracja – Najbardziej perspektywiczny rynek do ekspansji globalnej według narzędzia Google Market Finder dla agencji
Google Market Finder może wskazać najlepsze rynki do sprzedaży określonych produktów i usług. Lista rekomendowanych krajów tworzona jest na podstawie kluczowych wskaźników (ramka 2).
Ciekawostka
Według najnowszych raportów GUS wartość eksportu w 2018 r. wyniosła ponad 204 mld euro. Osiągnęła wzrost rok do roku na poziomie 7,1%. W Unii Europejskiej eksport generuje 44,7% PKB (dla porównania: 85,1% w Belgii, 79,5% w Czechach, i 80% w Polsce). To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą zdobywać nowe rynki i inwestować w ekspansję międzynarodową.
Google Market Finder w wersji zaawansowanej dla agencji pozwoli określić, które rynki warto traktować priorytetowo w ekspansji zagranicznej. Umożliwi też przeprowadzenie głębokiej analizy wybranego rynku na podstawie wewnętrznych danych Google’a oraz tych pochodzących od jego największych partnerów. To narzędzie może Ci dostarczyć wyjątkową kombinację informacji niezbędnych do zaplanowania i wdrożenia strategii międzynarodowej.