Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego je polecają?
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce Sephora na rynku polskim i czeskim oraz Mariusz Serafin, dyrektor marketingu i e-commerce Lancerto S.A.
Jakub Gierszyński, dyrektor e-commerce Sephora na rynku polskim i czeskim
1. „Steve Jobs”, Walter Isaacson; Insignis 2011
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najlepsza biografia, jaką czytałem… już kilkukrotnie. Inspirująca książka o guru innowacji i technologii, którego wynalazki wpłynęły na cały świat. Jobs, dzięki upodobaniu do sztuki i technologii, niebywałej wprost dbałości o szczegóły i ogromnych wymaganiach, które stawiał zarówno sobie samemu, jak i współpracownikom zrewolucjonizował naszą rzeczywistość.
2. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman, Media Rodzina 2011.
Daniel Kahneman to izraelsko-amerykański psycholog i ekonomista, laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w 2002 r. W książce pokazuje dwa sposoby myślenia: szybkiego (intuicja) i wolnego (analiza) oraz jakie pułapki niesie każdy z nich. Autor posługuje się dość lekkim językiem, pisze z poczuciem humoru, co sprawia, że książka jest łatwo przyswajalna.
3. „Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą”, Hans Rosling, Anna Rosling-Ronnlund, Ola Rosling, Media Rodzina 2018.
Tytuł „Factfulness” określa nawyk wygłaszania opinii w oparciu o niepodważalne fakty. To ciekawa książka poszerzająca perspektywę i zmieniająca myślenie o świecie. Powinien przeczytać ją każdy, kto chciałby zobaczyć, że na Ziemi jest lepiej niż się wydaje, że jest.
Must read tego roku (powody do zmartwień mnożą się z niepokojącą szybkością). Ta pozycja to doskonały „chill pill”, obnażający ludzkie uproszczenia i zacofanie informacyjne. Światowe wydarzenia zasługują na odpowiednią perspektywę opatrzoną danymi. Potrzebne jest również krytyczne podejście do tego, co słyszymy i czytamy. Książka zdecydowanie otwierająca oczy na świat i uświadamiająca, jak nieświadomi jesteśmy i niedociekliwi.
Mariusz Serafin, dyrektor marketingu i e-commerce w Lancerto S.A.
1. „Dawaj innym szczęście – Ścieżka pasji zysku i celu”, Tony Hsieh, MT Biznes 2011
Absolutnie fantastyczna i obowiązkowa pozycja dla każdego, kto interesuje się obsługą klienta, kulturą pracy lub realizacją celów w życiu. Jest pięknie napisana. Język narracji jest wciągający i głęboko znaczący.
Tony Hsieh, który był siłą napędową powstania Zappos i ich ostatecznej sprzedaży Amazonowi, opowiada historię swojego życia: od dzieciństwa aż po czasy, kiedy był już przedsiębiorcą odnoszącym sukcesy. Zappos nadal jest uważany za punkt odniesienia w kontekście obsługi klienta. To naprawdę niesamowity biznes, kierujący się konkretnym celem. Tony Hsieh zmarł w tragicznych okolicznościach w 2020 r. Jego historia i przekonania przetrwają. To absolutny skarb, który zostawił dla nas wszystkich.
2. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Bayron Sharp, Oxford University Press 2010
Must have każdego marketera. Kluczowe przesłanie zawarte w tej książce brzmi: Marketerzy nie powinni po prostu podążać za popularnymi mitami marketingowymi tylko dlatego, że są one praktykowane od zawsze lub dlatego, że mogły zadziałać w pewnym momencie w przeszłości. Zamiast tego ważne jest, aby rozważyli empiryczne dowody nauki o marketingu i stosowali strategie, które już okazały się skuteczne, ponieważ zwiększy to ich szanse na sukces.
Praktyczna rada: wyróżnij swoją markę. Tworząc markę, musisz zastanowić się, co zostanie zauważone wśród konkurencji. Często marki uważają, że najważniejsze jest, aby ich produkty znacznie różniły się od produktów innych, podobnych marek. Ale to jest złe. Właściwie ważniejsze jest, aby pracować nad wyróżnieniem swojej marki, co może przybierać różne formy: od nadania produktowi jasnego opakowania po niezapomnianą nazwę marki.
3. „Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm”, Jim Collins, MT Biznes 2007.
Jedna z najlepszych pozycji, jakie czytałem. Good to Great wykorzystuje lata badań naukowych, aby określić, w jaki sposób dzisiejsze wielkie firmy przeszły z bycia jedynie dobrymi firmami.
Dzięki swoim badaniom J. Collins zauważył kilka wspólnych cech we wszystkich wielkich firmach. Kluczem jest zatrudnianie właściwych ludzi, zwalnianie niewłaściwych ludzi, dostosowywanie się w razie potrzeby i promowanie skutecznych liderów. Konsekwencją jest pozytywna dynamika, która doprowadzi Ciebie i Twój zespół do wielkości. Ta metoda nie jest jednak tylko teorią. Metoda Good to Great wykorzystywana jest przez klika wielkich firm np. Amazon.
4. „Wizualny młotek. Jak wbić do głowy przekaz marki dzięki emocjonalnej sile obrazu”, Laura Ries, Onepress 2016
Od strategii do „wizualnego młota”. Założenie Ries jest dość proste: aby pozostawić trwałe wrażenie w umyśle zarówno stałych, jak i potencjalnych klientów, marki nie mogą polegać wyłącznie na słowach. Muszą znaleźć unikalny i charakterystyczny wizerunek, który natychmiast przekaże przesłanie ich marki. Muszą polegać na obrazach, a nie słowach, aby to osiągnąć, ponieważ obrazy mają emocjonalną siłę, której brakuje słowom.
Paradoksalnie jednak poszukiwanie wizualnego młotka zaczyna się od słów. Używając metafory Ries, „słownego gwoździa”. Wyciągnięcie takiego werbalnego gwoździa ze strategii brandingowej firmy wymaga skupienia. Problemem zbyt wielu firm i marek jest to, że starają się być wszystkim dla wszystkich. Jeśli taka jest Twoja strategia (ta książka jest dla Ciebie), nigdy nie będziesz miał silnego ani skutecznego przekazu i nigdy nie będziesz w stanie wymyślić dobrego wizualnego młotka, który by do tego pasował.
5. „Strateg Bądź takim liderem, jakiego potrzebuje twoja firma”, Cynthia A. Montgomery, MT Biznes 2012
W ciągu ostatnich trzydziestu lat napisano wiele książek o strategii, ale niewiele o „strategach”. W tej książce Cynthia Montgomery chce wyposażyć swoich czytelników i zainspirować ich do bycia strategami – liderami, którzy mogą mieć głęboki wpływ na losy swojej firmy.
Ponieważ strategia jest tak ważna dla każdej firmy, wszyscy liderzy biznesu muszą odpowiedzieć na pytanie „Czy jesteś strategiem?”. Wykonywanie strategii nie jest funkcją, którą można zlecić ekspertom. Jest to raczej praca przywódcza i to duża.
Celem tej książki jest pomoc liderom biznesowym w rozwijaniu umiejętności i wrażliwości, których wymaga ta rola. Strategia i przywództwo zostały rozdzielone w świecie biznesu. Cynthia Montgomery ujawnia, dlaczego i jak należy je ponownie zintegrować, aby osiągnąć ostateczny sukces biznesowy.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: