Jakie książki czytają eksperci e-commerce? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i nie wyobrażają sobie bez ich lektury prowadzenia biznesu internetowego?
Co czytają ikomersiaki i jakie książki polecają innym przedstawicielom e-commerce? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Paweł Łastowski, CMO w North.pl oraz Tomasz Łysoń, marketing specialist w AtomStore.
Paweł Łastowski, CMO w North.pl
1. „Gdy regułą jest brak reguł. Netflix i filozofia przemiany”, Reed Hastings, Erin Meyer, Znak Literanova 2020
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jedyną regułą jest brak reguł. Tak można byłoby podsumować kulturę organizacyjną Netflixa. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Czy jednak jest to działanie, które ma na celu odszukanie źródeł produktywności, kreatywności i innowacji? Filozofia organizacyjna Netflixa to odwrócenie tradycyjnego przywództwa, które stosuje większość firm, np. jak byś się czuł w zespole, gdzie urlopy są nielimitowane lub nie zatwierdza się wydatków pracowników? Brzmi kosmicznie, jednak u nich się to sprawdza, czego są przykładem dla innych. Książka może stać się inspiracją do zmian, może nie gwałtownych, ale zawiera dużą dawkę tipów i rozwiązań pomagających w codziennej pracy w zespole oraz z zespołem.
2. „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”, Piotr Golczyk, Novae Res 2018
Książka, która mnie wbiła w fotel, ponieważ miałem wrażenie, że czytam własny pamiętnik z życia działu. Napisana jest w taki sposób, że masz wrażenie, że jest o tobie i twoich codziennych sytuacjach.
Pozwoliła mi zrozumieć, dlaczego często jestem nierozumiany. Przez zarząd. Przez otoczenie. Osobom z innych działów w firmie uzmysłowiła rolę marketingu w organizacji. Wszystko podane w sposób lekki, czasem prześmiewczy, lecz często bolesny. Ta książka jest o nas.
3. „Marketing”, Philip Kotler, Kevin lane Keller, Rebis 2012
Baza, podstawa, fundament. Lektura, do której zawsze warto wrócić. Podstawy szeroko rozumianego marketingu, na które składa się: budowanie strategii, plan marketingowy, skuteczne mierzenie efektów i inne. Według mnie, must have marketera.
Tomasz Łysoń, marketing specialist w AtomStore
1. „Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?”, Kamila Gębik, KAMMEDIA 2021
Książka „Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?” jest zbiorem potrzebnej dawki wiedzy i porad z uwzględnieniem najnowszych trendów. Bezsprzecznie jest to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto ma styczność z e-biznesem.
Kamila Gębik implementuje szereg zasad i prawideł funkcjonowania e-commerce na grunt branży fashion i beauty, jednakże warto zaznaczyć, że większość z nich jest uniwersalna i znalazłaby zastosowanie w każdej branży.
2. „E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy”, Jarosław Królewski, Paweł Sala, Wydawnictwo Naukowe PWN 2016
Książka „E-marketing” to lektura podstawowa dla osób, które jakkolwiek związane są z branżą internetową. Jarosław Królewski i Paweł Sala podjęli się szerokiej analizy e-marketingu: od mediów społecznościowych, copywritingu, aż po customer service.
Szerokie ujęcie zjawiska sprawia, że „E-marketing” może być przydatny zarówno dla osób, które chcą przenieść swój biznes do sieci, jak i dla tych, którzy chcą zacząć przygodę z marketingiem. Moim zdaniem, ta publikacja jest doskonałą pozycją, która może być wykorzystywana nawet w dydaktyce akademickiej.
3. „E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse”, Justyna Skorupska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017
Ta publikacja to miejsce łączenia się wieloletniej praktyki zawodowej z solidną porcją wiedzy teoretycznej. Takie połączenie pozwala na ukazanie praktycznego podejścia do rozwijania e-biznesu.
Lektura umożliwia poznanie podstawowych pojęć związanych z e-handlem, a także ukazuje procesy, które mu towarzyszą. W książce znajdują się przydatne informacje poświęcone strategii biznesowej oraz finansowaniu sklepów internetowych.
Dodatkowo książka zawiera przegląd metod e-marketingu, a także rozważania nad rolą UX w e-commerce. Tak kompleksowe ujęcie tematu bez wątpienia będzie przydatne zarówno osobom działającym w świecie e-commerce jak i tym, którzy chcą w ten świat wejść.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać: