Coraz więcej biznesów przenosi się do internetu, dlatego efektywne technologie w e-commerce są kluczową wartością. Na jakie oprogramowania i systemy warto zwrócić uwagę w handlu online w 2021 roku?
Automatyzacja procesów sprzedaży, chatboty, zakupy dokonywane w kanale mobilnym, voice commerce – na jakie rozwiązania położyć nacisk, chcąc usprawnić e-commerce? Wskazówkami dzielą się: Tomasz Kozłowski, new business development manager w Sage, Grzegorz Rudno-Rudziński, managing partner, Unity Group, Claudia Blasinski, key account manager w Shopware, Błażej Łukomski, CEO Best.net, Joanna Parasiewicz, communication & marketing manager w OVHcloud, Aleksandra Batko-Strojek, specjalista ds. marketingu i PR w Sky Shop oraz Konrad Szatkowski, marketing & development director / SellIntegro.
Jakie rozwiązania IT/funkcje usprawniające e-commerce warto wdrożyć w 2021 r.?
Tomasz Kozłowski, new business development manager w Sage
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W 2020 roku nastąpiło znaczące zwiększenie konkurencji na rynku sprzedaży internetowej. Dlatego tak kluczowe dla e-commerce jest korzystanie z oprogramowania wspierającego obsługę klienta i proces sprawnej realizacji zamówień m.in. poprzez bieżące zarządzanie sprzedażą i stanami magazynowymi. Wydłużony czas oczekiwania na realizację zamówienia albo informacja o braku towaru w magazynie po uiszczeniu płatności, może z łatwością popchnąć Twojego klienta w ramiona konkurencji. Warto więc postawić na wdrożenie systemu IT, który zagwarantuje przedsiębiorcy aktualną informację o liczbie dostępnego towaru, powiadomi go o nowych zamówieniach czy umożliwi zarządzanie dostawami i zleceniami wysyłek.
Grzegorz Rudno-Rudziński, managing partner, Unity Group
Wierzę, że nie ma jednej rekomendacji dla wszystkich, każdy ma inne ograniczenia i potrzeby, wcześniej zainwestował w inne elementy systemu IT. 2021 rok będzie z pewnością czasem mocniejszej walki o klienta, a jej fundamentem stanie się rozbudowa systemów zarówno o rozwiązania PIM (zarządzanie informacją produktową), jak i mechanizmy wsparcia marketingu. Mam na myśli marketing automation, ale także business intelligence oraz machine learning, w całości pomagające rozumieć i wnioskować na podstawie danych o zachowaniach klientów we wszystkich kanałach sprzedaży.
Claudia Blasinski, key account manager w Shopware
Rozwój w handlu elektronicznym utrzymuje się na rosnącym poziomie i rozprzestrzenia się w wielu branżach. W 2020 r. nastąpił dalszy wzrost sprzedaży online, który został dodatkowo wzmocniony przez efekt pojawienia się koronawirusa. Jednak zwiększająca się liczba operatorów sklepów oznacza również silniejszą konkurencję.
W tym kontekście szczególnie ważne jest, żeby zaprezentować siebie i własną markę, wyróżnić się na tle konkurencji i spotkać się z klientami tam, gdzie są. Według statystyk, w 2021 r. około 3/4 całości wszystkich zakupów będzie dokonywanych z urządzeń mobilnych. Mobile first jest fundamentalnym podejściem dla wszystkich, którzy chcą z sukcesem zaistnieć w branży e-commerce`owej.
Temat sztucznej inteligencji również nie może być ignorowany w nadchodzącym roku – dotyczy to między innymi automatyzacji procesów biznesowych, komunikacji z klientami za pomocą chatbotów czy też personalizowanego marketingu.
Błażej Łukomski, CEO Best.net
Myślę, że w 2021 roku będziemy koncentrowali się na bardziej sprawnej obsłudze e-commerce, zarówno w zakresie użycia sztucznej inteligencji, jak i bardziej wnikliwych narzędzi analitycznych. Proces rozwinie się przez zastosowanie big data. Zwiększy się też uwaga poświęcana obserwacji na temat tego, komu, jakie dane i w jakim celu przekazujemy. Ciekawym trendem może być też obsługa kryptowalut bezpośrednio w e-commerce.
Joanna Parasiewicz, communication & marketing manager w OVHcloud
W maju 2020 roku GfK Polonia ujawniło, że aż 76% gospodarstw wciąż wstrzymuje się od zakupów przez internet. To oznacza olbrzymi potencjał i chcąc go zagospodarować, należy zaadresować ofertę bardziej umiejętnie. W sieci każdy jest przecież kimś innym – są obserwatorzy oraz zwinni łowcy okazji. Na zakupy ruszają zdecydowani, ale z boku stoją ci nieufni, kupujący online w ostateczności. To właśnie im powinieneś dostarczyć niezbędne informacje i parametry produktu. Przewaga handlu online tkwi w konsumenckich duszach i każde działanie, które pomoże dopasować asortyment do konkretnych potrzeb odbiorcy, jest warte wdrożenia.
Aleksandra Batko-Strojek, specjalista ds. marketingu i PR w Sky Shop
Automatyzacja procesów w sklepie internetowym jest jednym z kluczowych obszarów, którego rozwój przynosi korzyści zarówno sprzedawcom, jak i kupującym. Branża e-commerce nieustannie pokazuje, że w tym zakresie wciąż możemy liczyć na innowacyjne, ciekawe rozwiązania, dzięki którym obsługa e-handlu staje się szybsza, łatwiejsza i bardziej wydajna. To właśnie na nie warto postawić w 2021 roku szczególnie, że funkcje automatyzujące możesz stosować niemal w każdym obszarze – od obsługi zamówień, poprzez księgowość, aż po działania marketingowe.
Konrad Szatkowski, marketing & development director / SellIntegro
Wybuch pandemii wirusa COVID-19 spowodował prawdziwy boom w branży e-commerce. Z dnia na dzień sprzedawcy musieli stawić czoła wizji zamknięcia tradycyjnych punktów sprzedaży, która wkrótce stała się rzeczywistością. Dlatego wiele firm zdecydowało się przenieść sprzedaż swoich usług i produktów do internetu. Natomiast te, które działały już w ten sposób, stanęły przed wyzwaniem zaspokojenia gwałtownego wzrostu popytu na zakupy online.
Dlatego w 2021 r. warto skupić się przede wszystkim na automatyzacji procesów realizacji sprzedaży. Tylko w ten sposób sklepy są w stanie od początku do końca zrealizować zamówienia, których liczba w ostatnim roku nagle wzrosła kilkukrotnie i stale rośnie. Automatyzacja procesów sprzedażowych to obecnie jedyna skuteczna metoda skalowania działalności sklepów internetowych.
Jakie są Wasze plany na 2021 rok? Jakie trendy zdominują branżę e-commerce w 2021 r.?
Tomasz Kozłowski: Z punktu widzenia gwałtownego wzrostu transakcji i przychodów w branży e-commerce, najważniejszym trendem będzie robotyzacja żmudnych i powtarzalnych procesów handlowych (głównie przez sztuczną inteligencję oraz technologię Robotic Process Automation). Wzrost znaczenia sprzedaży online oraz transakcji bezdotykowych wpływa natomiast na przeobrażenie całego procesu zakupowego. Firmy muszą zapewnić klientowi jak najlepsze doświadczenia w tym zakresie, dlatego w 2021 roku zaobserwujemy rozkwit wizualizacji 360 stopni (dzięki interaktywnej przymierzalni, klient będzie mógł wirtualnie dopasować np. model okularów do swojego kształtu twarzy czy kanapę do salonu) oraz tzw. e-portfeli. Mam na myśli np. portfele w smartfonie, zawierające wirtualne pieniądze, informacje o kartach kredytowych oraz inne dane, ułatwiające zawarcie umowy kupna-sprzedaży w handlu elektronicznym. A na koniec – zupełnie nowy, związany z wejściem na rynek Asystenta Google – Voice Commerce, czyli proces zakupowy oparty wyłącznie na poleceniach głosowych, gdzie wszystko dzieje się automatycznie, bez dodatkowych autoryzacji: wyszukiwanie głosowe (voice search), decyzja o zakupie wybranych produktów i transakcja.
Grzegorz Rudno-Rudziński: Jako Unity Group działamy w dwóch kierunkach. Zwiększamy wydajność w obszarach tradycyjnych, mam tu na myśli wdrożenia e-commerce, ESB czy PIM. Inwestujemy także w dostarczenie klientom nowej wartości biznesowej. Dlatego dynamicznie rozwijamy dział konsultingu oraz obszar data engineering.
Osobiście zadowolenie zawodowe czerpię z ciekawych wyzwań i projektów. Myślę, że tych nie zabraknie w 2021 roku.
Claudia Blasinski: Fundamentem działań w e-commerce jest wybór właściwej platformy sklepowej. Razem z Shopware, jedną z wiodących platform e-commerce w Niemczech, chcielibyśmy zaoferować naszej polskiej społeczności właśnie taką podstawę. Dzięki ukierunkowaniu działań na rynki międzynarodowe, nasi klienci z łatwością mogą rozszerzyć swoją działalność poza granice i wywrzeć wrażenie na odbiorcy, a także popularyzować markę.
Błażej Łukomski: Od wielu lat realizujemy program developerski naszej platformy, mamy przygotowaną dużą liczbę propozycji rozwojowych, z której klienci wybiorą najciekawsze na początku 2021 roku.
Joanna Parasiewicz: W 2021 roku planujemy działania odpowiedzialne społecznie, ponieważ intensyfikujemy podejmowanie aktywności na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
Będziemy także rozbudowywali i wzmacniali nasz ekosystem skupiający klientów i partnerów, w tym startupy technologiczne i e-commerce, oferując im bezpieczną oraz skalowalną infrastrukturę. W ofercie mamy także gotowe aplikacje, które pomogą rozwijać biznes online jeszcze szybciej. A potencjał jest olbrzymi – powołując się na raport „Global E-commerce 2020”, rynek e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej wzrósł aż o 21,5%.
Aleksandra Batko-Strojek: Na bieżąco obserwujemy zmiany na rynku e-commerce po to, żeby najlepiej odpowiadać na aktualne trendy i potrzeby konsumentów. Obecnie naszym priorytetem jest rozbudowa platformy o kolejne integracje – z nowymi hurtowniami, portalami sprzedażowymi (np. Amazonem), czy narzędziami marketingowymi. Ważnym obszarem jest oczywiście dalszy rozwój funkcji naszego oprogramowania, w tym tych wspierających sprzedaż w modelu dropshipping.
Konrad Szatkowski: W 2021 roku zamierzamy kontynuować nasze kluczowe działania podejmowane w 2020 roku, czyli poszerzanie naszej oferty o nowe usługi, rozwijanie naszej platformy internetowej oraz oddanie klientom do dyspozycji nowych modeli współpracy. Pod koniec 2020 roku była to usługa SellIntegro DreamTeam, czyli dedykowany zespół specjalistów, który pomaga klientom wdrażać oraz rozwijać ich strategie e-commerce oraz proponuje korzystne rozwiązania usprawniające sprzedaż w internecie. W 2020 roku udało nam się także rozwinąć funkcjonalność jednej z naszych najpopularniejszych usług, czyli SellIntegro CloudPrint, która automatyzuje proces wydruku etykiet dla aplikacji webowych. Natomiast ostatnie tygodnie 2020 roku to był czas intensywnej pracy nad usługą SellRocket, czyli systemem, który kompleksowo automatyzuje sprzedaż w internecie od momentu przyjęcia zamówienia do wysłania paczki z magazynu. W 2021 roku planujemy pozytywnie zaskoczyć naszych odbiorców podobnymi rozwiązaniami i rozszerzać naszą SaaS’ową platformę o nowe procesy dla klientów.
Warto doczytać:
- Płatności w e-commerce A.D. 2021.
- E-commerce A.D. 2021.
- Planujesz zwiększenie sprzedaży online? Zadbaj o lojalność klientów.
- E-sklepy „perełki” – odkrycia 2020 roku.
- Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 1. Przewodnik dla producentów.
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
- Logistyka w e-commerce A.D. 2021: sprawdź trendy na najbliższe miesiące.