Podwyżka cen opakowań kartonowych, informacje dla sprzedawców na Allegro, duży wzrost przychodów Answear.com, nowy program ochrony kupujących, odroczony obowiązek integracji kas online z terminalami płatniczymi oraz raport o bezpieczeństwie podczas e-zakupów. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-commerce.
Wzrasta koszt opakowań kartonowych
Ceny opakowań kartonowych w 2022 roku mogą wzrosnąć nawet o ponad 50% – wynika z prognozy Grupy Akomex, czołowego producenta w Polsce. To efekt wielu czynników: wzrostu cen surowców (zwłaszcza kartonu) oraz kosztów materiałów eksploatacyjnych (palet czy folii). Nie bez znaczenia są również podwyżki opłat za energię i gaz, a także wojna w Ukrainie.
– Główny surowiec używany przez nas w czasie produkcji, czyli karton, podrożał w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy ponad 50%, a niektóre jego rodzaje ponad 100%. Nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się ustabilizować. Niestety także wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję negatywnie wpływają na cały sektor. Co więcej, zakłady papiernicze już teraz zapowiadają kolejne podwyżki. To niesie za sobą problemy w ofertowaniu i wycenie naszych wyrobów nawet w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o półroczu czy roku – mówi Grzegorz Łajca, prezes Grupy Akomex.
Odroczono obowiązek integracji kas online z terminalami płatniczymi
1 lipca 2022 roku w ramach Polskiego Ładu miał wejść w życie obowiązek integracji kas online z terminalami płatniczymi. Kilka dni temu Ministerstwo Finansów poinformowało jednak o odroczeniu tego terminu.
Ministerstwo tłumaczy swoją decyzję wyjściem naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy wielokrotnie sygnalizowali problemy techniczne w trakcie procesu integracji. Na firmach, które nie zastosują się do obowiązku połączenia kasy online z terminalem w przewidzianym na to czasie, ciążyło widmo kary administracyjnej w wysokości 5 tys. złotych. Nieznany jest jeszcze nowy termin wprowadzenia przepisów.
Nowa odsłona Allegro Developer Portalu
W tym tygodniu uruchomiono nową odsłonę Allegro Developer Portalu dla użytkowników publicznego API. Na stronie znalazły się nowe funkcjonalności – wyszukiwarka, wersja mobilna, aktualności oraz zmiana języka. Rozwiązania mają pomóc szybciej odszukać potrzebne informacje o API Allegro.
Firma zdecydowała się także przedłużyć test, w ramach którego część kupujących może skorzystać z darmowej dostawy Allegro Smart przy zakupach już od 1 zł (do 30 kwietnia 2022 r.). Obecnie kupujący może zyskać dostawę gratis w przypadku zakupów u jednego sprzedającego za minimum 40 zł. W testowanym rozwiązaniu Allegro nie pobiera od sprzedających zapłaty za przesyłkę, nie przyznaje też rabatu w ramach Programu AlleProgres.
Sprzedaż online Answear.com w 2021 r. przekroczyła 721 mln zł
Answear.com, polski e-commerce sprzedający szeroki wybór ubrań, butów i dodatków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, poinformował o wynikach sprzedaży w 2021 roku. Firma wypracowała 281,9 mln zł ze sprzedaży online w IV kwartale 2021 roku, co oznacza wzrost o 77,8% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Sprzedaż online w całym 2021 r. wyniosła 721,2 mln zł i wzrosła o 66,6%.
W najbliższym czasie Answear planuje rozpoczęcie działalności na kolejnych rynkach (aktualnie platforma jest obecna w dziesięciu krajach).
– Poczynione inwestycje w obszarze produktowym, marketingowym, uruchomienia nowych rynków, jak również w zakresie rozwoju infrastruktury systemowej IT i logistyki z pewnością będą katalizatorem dalszego wzrostu przychodów również w następnych latach i z powodzeniem powinny niwelować ewentualny brak sprzedaży na Ukrainie lub okresowo zmniejszony popyt konsumencki niektórych rynków. Udane otwarcia nowych rynków powodują, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w następnych latach będziemy kontynuować dalszą ekspansję zagraniczną – mówi Krzysztof Bajołek, prezes Answear.
E-mediacje w ramach programu ochrony kupujących
Przy sądzie polubownym Ultima RATIO powstało centrum mediacji online oferujące program ochrony kupujących dla e-commerce. Sklepy uczestniczące w programie instalują na swojej stronie widget Ultima RATIO, który pozwala klientom składać skargi dotyczące zakupów. Następnie odbywają się e-mediacje z udziałem mediatora, którym może być notariusz, adwokat czy radca prawny.
„Podobne programy ochrony kupujących od dawna działają na największych platformach handlowych, takich jak Amazon czy Allegro. W sklepach internetowych były jednak do tej pory niedostępne. W rezultacie klienci często wybierali właśnie platformy, bo tam czuli się pewniej. Nowy program ma to zmienić” – informuje Ultima RATIO.
O bezpieczeństwie na e-zakupach
87% Polaków korzysta z internetu, a 71% robi to codziennie. Jednak tylko 54% użytkowników weryfikuje wiarygodność sklepu internetowego, a 59% zachowuje dowody zakupu i korespondencję ze sprzedawcą – to wyniki najnowszego badania Santander Consumer Banku. Respondenci zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo podczas e-zakupów, często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15%).
– Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi Santander Consumer Bank. – Tak częste korzystanie z internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa.
Warto posłuchać:
Marcin Rudzik: Stworzył (e)commerce Astrography i odnalazł swoją nową drogę (gość – Adam Jesionkiewicz):
Greg Albrecht: Design Town, akwizycje i budowa meblowego e-commerce przy wsparciu aniołów biznesu (gość – Alicja Ditrych):
Więcej polskich podcastów o e-commerce znajdziesz w przeglądzie 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
Warto wziąć udział:
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
- Do 10 do kwietnia 2022 r. trwa głosowanie internautów na „Kobietę e-commerce”.
- 12 kwietnia szkolenie online: Google Ads dla e-commerce w 2022 roku. Najważniejsze zmiany i sprawdzone strategie rozwoju kampanii. 2022 r. przynosi sporo usprawnień i zmian w Google Ads. Przekonasz się, jak w praktyce można wykorzystać standardowe kampanie shoppingowe, a kiedy zdecydować się na kampanie Performance Max. Dowiesz się, jak budować strukturę kampanii „searchowych” w oparciu o lejek sprzedażowy i jak dostosowywać do nich cele. A w końcu, jak planować ścieżkę zakupową Twojego klienta i prowadzić go za rękę przy pomocy kampanii świadomościowych na YouTubie lub w sieci GDN.
- Oczko! 14 kwietnia w Warszawie odbędzie się 21. edycja Targów eHandlu, największe wydarzenie dla sprzedających online w Europie Centralnej. 150 stoisk i 4 sceny. Redakcję M+ i EwP spotkasz na stoisku E2.3 tuż przy wejściu, przy scenie A.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.