18. urodziny Gandalf.com.pl, anglojęzyczna strona Allegro.com, wyższe ceny za usługi InPost, nowe regulacje prawne w brytyjskim e-commerce, wycofanie się z Polski firmy Jokr, postępowania UOKiK dotyczące Allegro i Amazona oraz głosowanie w konkursie „Kobieta e-commerce 2022” – oto najnowsze informacje ze świata e-handlu. Zapraszamy do lektury.

Gandalf.com.pl świętuje pełnoletniość
W marcu 18. urodziny obchodzi popularny sklep Gandalf.com.pl, jedna z pierwszych platform e-commerce w Polsce. Firma powstała w 2004 roku w Łodzi. Początkowo w jej ofercie znajdowały się jedynie książki i podręczniki, ale wraz z upływem czasu wprowadzano także inne produkty – m.in. gry planszowe, filmy, muzykę i zabawki, a od 2014 roku również kosmetyki i perfumy.
– Gandalf.com.pl pamięta właściwie sam początek polskiego internetu. Można powiedzieć, że tak naprawdę rozwijaliśmy się razem z nim. W 2004 r. kupno książek przez internet było czymś zupełnie wyjątkowym i wręcz luksusowym – wspomina Anetta Wilczyńska, prezes Gandalf Sp. z o.o.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wystartowała anglojęzyczna strona Allegro.com
We wtorek Allegro wykonało kolejny krok w kierunku zagranicznych kupujących i sprzedających – uruchomiło stronę Allegro.com. Od 22 listopada klienci mogą m.in. przeglądać oferty w języku angielskim, zamawiać przesyłki z dostawą do 24 państw Unii Europejskiej, płacić w euro oraz korzystać z globalnych metod płatności (jak karty płatnicze i PayPal). Strona Allegro.com wyświetla się w języku angielskim, kraj dostawy oraz waluta określane są na podstawie adresu IP użytkownika.
InPost od kwietnia zwiększa ceny
Popularna firma kurierska zapowiedziała podwyżki cen za swoje usługi. W przypadku klientów biznesowych cena netto za najmniejszą paczkę wyniesie 10,19 zł, za średnią – 11,56 zł, a za największą – 14,73 zł. Dla klientów detalicznych cena nadania do paczkomatu jednej przesyłki, niezależnie od jej rozmiaru, wzrośnie o złotówkę. Oznacza to, że za najmniejszą paczkę klient zapłaci 13,99 zł, za średnią – 14,99 zł, a za największą – 16,49 zł. Podwyżki dotyczą także usługi odbioru przez kuriera.
Nowy cennik zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2022 r.
Brytyjski rząd chce ograniczyć oszustwa w zakupach online
Z wyliczeń „Guradiana” wynika, że w zeszłym roku Wielka Brytania straciła 376 milionów funtów z powodu oszustw w handlu elektronicznym. W efekcie brytyjski rząd wprowadził właśnie nowe regulacje prawne, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki.
Podczas zakupów internetowych kartą płatniczą kupujący zostaną poddani dwuskładnikowemu uwierzytelnianiu – mogą zostać poproszeni o potwierdzenie swojej tożsamości w smartfonie (np. poprzez odcisk palca, identyfikator twarzy lub hasło). To największa zmiana w płatnościach kartą od 16 lat.
UOKiK prowadzi postępowania dot. Allegro i Amazona
W ubiegłą środę odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji, którego tematem było przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym na rynku e-commerce. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prowadzi obecnie dwa postępowania wobec Allegro: antymonopolowe i wyjaśniające.
– Postępowanie antymonopolowe dotyczy preferencji własnego sklepu Allegro, a w postępowaniu wyjaśniającym w tej chwili mamy wiele wątków w związku z tym, że przedsiębiorcy zdążyli się skarżyć na relatywnie szeroki zbiór praktyk Allegro – poinformował przedstawiciel UOKiK.
Inne postępowania dotyczą także usług Prime i Prime Video firmy Amazon oraz sklepu Vinted.
Jokr wycofuje się z Polski
Amerykańska firma Jokr, zajmująca się szybkimi dostawami zakupów do domu, wycofuje się z polskiego rynku q-commerce. – Jokr podjął decyzję o zamknięciu działalności w Polsce i skupieniu się na optymalizacji swoich operacji w Ameryce Południowej i Północnej, aby w pełni wykorzystać synergię zespołu i możliwości rynku – powiedział portalowi wiadomoscihandlowe.pl Michał Kwietniewski z Jokr Polska. Z powodu wycofania się firmy produkty z jej sklepów zostały przecenione o 50 proc. (przy zakupach za min. 100 zł).
– Firma rozważała sprzedaż Jokr Polska, lecz aktualne uwarunkowania geopolityczne oraz niepewna sytuacja ekonomiczna w Europie Środkowej i Wschodniej uniemożliwiły finalizację takiej transakcji – dodał Kwietniwski.
Trwa głosowanie w konkursie „Kobieta e-commerce”
80 pań w dziewięciu kategoriach otrzymało nominacje w ramach pierwszej edycji konkursu „Kobieta e-commerce 2022”. Są wśród nich znane nazwiska (jak Małgorzata Ohme, Agata Rubik czy Magda Steczkowska), właścicielki i managerki pracujące w dynamicznie rozwijających się e-biznesach, a także przedsiębiorcze mamy, które dotąd projektowały i rozwijały swoje działalności online na mniejszą skalę.
Głosy na nominowane osoby można oddawać na stronie internetowej konkursu. Finał i uroczysta gala rozdania nagród odbędzie się 21 kwietnia 2022 r. w Villi Intrata w Warszawie. Organizatorem konkursu jest Fundacja Kobiety e-biznesu, a patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęło miasto stołeczne Warszawa.
Warto posłuchać:
Jacek Dziura: Czy nie jest już za późno na e-commerce?
Marek Kich: Sprzedaż i magazyn w transformacji cyfrowej.
Więcej polskich podcastów o e-commerce znajdziesz w przeglądzie 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
Warto wziąć udział:
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
- 12 kwietnia szkolenie online: Google Ads dla e-commerce w 2022 roku. Najważniejsze zmiany i sprawdzone strategie rozwoju kampanii. 2022 r. przynosi sporo usprawnień i zmian w Google Ads. Przekonasz się, jak w praktyce można wykorzystać standardowe kampanie shoppingowe, a kiedy zdecydować się na kampanie Performance Max. Dowiesz się, jak budować strukturę kampanii „searchowych” w oparciu o lejek sprzedażowy i jak dostosowywać do nich cele. A w końcu, jak planować ścieżkę zakupową Twojego klienta i prowadzić go za rękę przy pomocy kampanii świadomościowych na YouTubie lub w sieci GDN.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.