Ukraiński e-commerce znalazł się w rozsypce, Allegro zablokowało sprzedaż rosyjskich i białoruskich produktów oraz zapowiada serię zmian i nowości dla sprzedających, Google wycofuje Universal Analytics, H&M testuje sprzedaż odzieży innych marek, na ulicach Warszawy pojawiły się skutery usługi Delio, Mark Zuckerberg zapowiada wprowadzenie handlu tokenami na Instagramie. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata e-handlu.
Ukraiński e-commerce w rozsypce
Zbrojna agresja Rosji na Ukrainę ma wielorakie konsekwencje. Niemal całkowicie załamał się ukraiński handel internetowy. Obecnie online działają tylko pojedyncze sklepy (głównie w zachodniej części kraju). Przed tygodniem działalność na Ukrainie częściowo wznowiła firma Glovo, która świadczy podstawowe usługi i niesie pomoc humanitarną – bez prowizji i opłat za dostawę. To ogromny krach rynkowy, bo ukraiński e-commerce był jednym z najszybciej rozwijających się na świecie. W ubiegłym roku obroty wyniosły ponad miliard dolarów, a wzrost prawie 30%.
O prawdziwej roli CSR w czasie wojny w felietonie Społeczna odpowiedzialność biznesu a atak Rosji na Ukrainę pisze Mariya Hud, menedżerka ds. marketingu i komunikacji.
Chcesz poszerzyć wiedzę o CSR? 100% dochodu ze sprzedaży jubileuszowego 50 wydania „Marketera+” o marketingu odpowiedzialnym społecznie przeznaczamy na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie.
Allegro przyłącza się do bojkotu
Wojna w Ukrainie ma także wpływ na działania polskich firm. Od poniedziałku Allegro zablokowało możliwość sprzedawania rosyjskich i białoruskich produktów. Przed wprowadzeniem tej decyzji rozesłano komunikat do użytkowników: „W ramach solidarności z Ukrainą zablokujemy możliwość wystawiania ofert z produktami pochodzącymi z Rosji i Białorusi. Nie chcemy wspierać rosyjskiej i białoruskiej gospodarki. Zablokowaliśmy już sprzedających z tych krajów, teraz czas na kolejne kroki. Ograniczymy sprzedaż produktów z tych państw na Allegro i Allegro Lokalnie”.
Poza tym platforma zachęca sprzedających do udziału w kampanii Wielkanoc 2022. Udostępnia metodę dostawy Allegro SUUS Logistics (przedmioty wielkogabarytowe, palety i półpalety) wszystkim sprzedającym. Firma zapowiedziała także szereg nowości, które pojawią się w kolejnych miesiącach (wprowadzenie maksymalnych cen dostawy z Polski za granicę, udostępnienie opcji zasilenia Allegro Finanse konkretną kwotą). Od 4 kwietnia wystawisz swoje oferty również w języku angielskim. Od 19 kwietnia zmianie ulegnie minimalna stawka prowizji dla kont firmowych i wysokość prowizji w wybranych kategoriach.
W dniu 23.03.2022 r. wyłączona zostanie funkcja wprowadzania słów kluczowych i wykluczających dla Ofert sponsorowanych z poziomu Panelu Allegro Ads. Ma to związek z dostosowywaniem algorytmu wyszukiwania reklam Allegro Ads do standardów głównej wyszukiwarki Allegro. Nowy algorytm pozwala lepiej dopasowywać reklamy do wyszukiwań klienta.
Zajmujesz się kampaniami performance w e-commerce? 2022 r. przynosi sporo usprawnień i zmian w Google Ads. Filip Biszczak przedstawi je podczas szkolenia „Google Ads dla e-commerce w 2022 roku. Najważniejsze zmiany i sprawdzone strategie rozwoju kampanii” i podpowie, jak się do nich dopasować, żeby w pełni wykorzystać możliwości ekosystemu w zależności od branży, celów, wielkości budżetu i potrzeb firmy.
Google wycofa Universal Analytics
Google ogłosiło datę wycofania usługi Universal Analytics, czyli poprzedniej generacji Google Analytics. Stanie się to 1 lipca 2023 roku. Po tej dacie częściowy dostęp do usługi będzie możliwy jeszcze przez co najmniej sześć miesięcy. To czas na to, żeby wyeksportować dane i raporty historyczne. Już teraz jednak Google zaleca, aby założyć nową usługę Google Analytics 4, która działa od 2020 roku.
Chcesz poszerzyć wiedzę o analityce w marketingu i e-commerce? Sięgnij po EwP nr 4 (15).
H&M otwiera się na inne marki
Marka odzieżowa H&M rozpoczęła testowanie nowego modelu sprzedaży online. Na rynkach szwedzkim i niemieckim za pośrednictwem sklepu internetowego H&M kupujący mogą zamówić produkty innych brandów – znalazły się one w sekcji witryny o nazwie „H&M with Friends”. W sumie do wyboru jest 13 marek damskich i 15 męskich (m.in. Lee, Wrangler, Superdry, Crocs, Fila czy Eastpak). Przedsiębiorstwo zapowiada, ze jeśli rozwiązanie przyniesie oczekiwane rezultaty, zostanie także wprowadzone na innych rynkach.
Szybka dostawa w Warszawie
Firma Lite e-Commerce, który wdraża rozwiązania e-commerce w Grupie Żabka, uruchomiła platformę Delio – pilotażową usługę dostawy zakupów w modelu „express same day delivery”. Delio przypomina klasyczny supermarket, ale z asortymentem znacznie szerszym niż w tradycyjnych rozwiązaniach q-commerce.
– Celem Delio jest bardzo szybkie dostarczanie szerokiej gamy produktów o najwyższej jakości w przystępnych cenach. Klienci znajdą tu wszystkie produkty spożywcze, których potrzebują. Proponujemy im również najszybszą dostawę w tym sektorze, nawet w godzinę od złożenia zamówienia – informuje w komunikacie Wojciech Krok, CEO Lite e-Commerce.
Usługa działa na razie tylko w Warszawie.
Obrót tokenami na Instagramie?
Koncern cyfrowy Meta zamierza wkrótce wprowadzić na Instagramie tokeny NFT. Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka i dyrektor generalny Mety, potwierdził tę informację podczas konferencji SXSW. NFT to niewymienialny, cyfrowy token, który może reprezentować szeroką gamę przedmiotów materialnych i niematerialnych. Tokeny pozwalają handlować własnością unikalnych cyfrowych przedmiotów za pomocą technologii blockchain. Ze słów Zuckerberga wynika, że użytkownicy będą mogli prezentować przedmioty w cyfrowej formie, sprzedawać je oraz kupować nowe. Funkcja ma pojawić się na Instagramie w nadchodzących miesiącach i będzie testowana w kontekście rozwoju projektu Metaverse.
Warto posłuchać:
Michał Rudzik: W jaki sposób wojna w Ukrainie wpływa na rynek e-commerce?
Artur Jabłoński: Promocja sklepu internetowego – cele reklamowe na Facebooku dla e-commerce.
Więcej polskich podcastów o e-commerce znajdziesz w przeglądzie 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
Warto wziąć udział:
- Konkurs Dyrektor e-Commerce Roku 2022. Nominacje można nadsyłać do 20 marca 2022. Dyrektor e-commerce, który otrzyma nominacje, będzie mógł dokonać zgłoszenia.
- 22 marca szkolenie online: Data-driven e-commerce. Jak wyznaczać KPI, które pozwolą budować e-biznes z sukcesem. Marek Dorsz podzieli się swoim 15-letnim doświadczeniem z małych startupów i dużych korporacji, pure playerów i sklepów retail. Pokaże, jak właściwie wyznaczać KPI, jak je odpowiednio przypisywać w organizacji oraz jak najlepiej z nimi pracować.
- 24 marca szkolenie online: Prawo w marketingu. Prawne aspekty współpracy z influencerami. Czy reklamodawca odpowiada za błędy influencera? Jak zgodnie z prawem powinny być oznaczane płatne współprace z markami? Jak prawidłowo uregulować kwestie prawa autorskiego? Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi najważniejsze kwestie podatkowo-prawne dotyczące influencer marketingu.
- 7 kwietnia szkolenie online: Prawo w marketingu i e-commerce. Audyt 2021/2022: najważniejsze zmiany i interpretacje, które musisz znać. Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk omówi dotyczące marketingu i e-handlu najważniejsze wprowadzone i planowane zmiany przepisów, a także interpretacje organów, które musisz znać.
- 12 kwietnia szkolenie online: Google Ads dla e-commerce w 2022 roku. Najważniejsze zmiany i sprawdzone strategie rozwoju kampanii. 2022 r. przynosi sporo usprawnień i zmian w Google Ads. Przekonasz się, jak w praktyce można wykorzystać standardowe kampanie shoppingowe, a kiedy zdecydować się na kampanie Performance Max. Dowiesz się, jak budować strukturę kampanii „searchowych” w oparciu o lejek sprzedażowy i jak dostosowywać do nich cele. A w końcu, jak planować ścieżkę zakupową Twojego klienta i prowadzić go za rękę przy pomocy kampanii świadomościowych na YouTubie lub w sieci GDN.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu ikomersiaka.