Niewielka grupa respondentów ma świadomość, czym jest odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój. Równocześnie wielu badanych wie, czego oczekiwać od e-commerce pod względem odpowiedzialnej sprzedaży, zrównoważonego rozwoju i etyki w biznesie. To wnioski wynikające z tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny e-commerce” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.
Dla 67% kupujących w sieci ważne jest to, czy sklep internetowy jest firmą odpowiedzialną społecznie i czy rozwija się w sposób zrównoważony dla otoczenia/środowiska.
Dla najważniejszej grupy e-konsumentów, czyli dla osób, które kupują w Internecie przynajmniej 2 razy w miesiącu lub częściej, ma to jeszcze większe znaczenie. Wśród lojalnych klientów e-sklepu średnio 8 na 10 osób uważnie obserwuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i weryfikuje w ten sposób miejsce zakupowe jako godne lub niegodne zaufania.
Czy cena jest najważniejsza?
Cena nadal pozostaje najważniejszym czynnikiem decyzyjnym podczas wszystkich rodzajów zakupów. W Internecie liczą się jeszcze szeroki asortyment, szybki czas dostawy i atrakcyjne promocje – tak wskazało 35% respondentów. Badanie pokazało, że nie chodzi już wyłącznie o pragmatyczną stronę e-zakupów. Tyle samo badanych, bo 35%, zwraca uwagę na działania sprzedawcy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Np., czy e-sklep działa etycznie albo czy jest dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
– Kiedy zadajemy sobie pytanie o dojrzałość polskiego e-commerce, to od razu zwracam uwagę na tę świadomą grupę konsumentów. Ona powiększa się i wiemy, że nawet pomimo kryzysu, od e-sklepów polscy konsumenci wymagają coraz więcej. To ważna biznesowa wskazówka – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Technologia przynosi rozwiązania
Internauci wskazują, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów – a więc w generowaniu mniejszej liczby zwrotów – bardzo pomogłyby im szczegółowe opisy produktów. Głównie wskazali na informacje o składzie i pochodzeniu produktów. Dobrej jakości zdjęcia bądź demonstracyjne wideo znacznie ułatwiłoby konsumenckie wybory. Na pewno pomogą tu przymierzalnie 3D czy symulatory wnętrz stosowane w branży meblarskiej.
Siła e-commerce
Menadżerki i menadżerowie tej branży jednogłośnie oceniają, że e-biznes jest prowadzony w sposób zrównoważony. Aż 83% z nich potwierdziło, że taki sposób zarządzania wynika z wartości wyznawanych w firmie.
Wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu ma – podobnie jak rok temu – około połowa firm (47%), a zrównoważony rozwój znalazł swoje miejsce w strategii 60% podmiotów.
Niezwykle ważne jest także to, że praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły, iżż odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Wciąż najczęściej są to korzyści wizerunkowe wskazywane przez 9 na 10 firm (vs 7 na 10 rok wcześniej). Warto też zwrócić uwagę na to, że podejście potencjalnych partnerów do odpowiedzialnego biznesu bada aż 67% firm. To o +28 p.p. więcej niż w 2021 r.
Najważniejsze wnioski z raportu „Odpowiedzialny e-commerce”
1. Czym jest zrównoważony rozwój?
Znajomość pojęć związanych ze zrównoważonym rozwojem poprawiła się w tym roku wśród konsumentów, choć nieznacznie. Czym jest etyka w e-commerce wie obecnie 17% badanych (+4 p.p.). Z kolei poziom wiedzy, czym jest zrównoważony rozwój w gospodarce, pozostał bez zmian, tj. znajomość pojęcia deklaruje 15% badanych . Świadomość, co oznacza SD (sustainable develpoment), czyli zrównoważony rozwój w biznesie lub społecznie odpowiedzialny biznes, ma 13% konsumentów w porównaniu do 8% w październiku 2021 roku.
2. E-wiedza
Znacząco wzrosła rola Internetu i mediów cyfrowych w szerzeniu wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju. W tym roku badani znacznie częściej dowiedzieli się o kwestiach związanych z tym tematem z portali informacyjnych bądź mediów społecznościowych, a znacznie rzadziej z telewizji oraz miejsca pracy.
3. Jak wybierać e-sklep?
Wybierając e-sklep, konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na niskie ceny, asortyment, promocje i metody dostawy, czyli bardzo praktyczne czynniki, ale różne elementy związane ze zrównoważonym rozwojem bierze pod uwagę 35% e-konsumentów. Z kolei przy wyborze produktu w e-sklepie różnorodne aspekty związane z SD mają znaczenie już dla 5 na 10 kupujących w sieci.
4. Ekologia to „must be”?
73% internautów deklaruje, że działanie e-biznesu zgodnie z zasadami SD wpływa pozytywnie na wizerunek w ich oczach. Z kolei 67% konsumentów deklaruje, że przy zakupach w sieci bierze pod uwagę, czy e-sklep jest firmą działającą zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. To o +9 p.p. więcej niż rok temu, przy czym odsetek odpowiedzi „zdecydowanie tak” wzrósł o +10 p.p, a ocena ważności tego elementu z poziomu 3,76 do 4,19.
5. Uwaga, konsument patrzy!
Żadnych nieekologicznych praktyk e-sklepów nie dostrzega jedynie 26% badanych. W czołówce takich praktyk ponownie znalazły się: pakowanie małych produktów w za duże paczki, a także pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki. Częściej niż rok temu badani e-konsumenci dostrzegli natomiast problem braku opcji odbioru w dedykowanych punktach, które mają coraz większe znaczenie w e-commerce.
6. Polski e-commerce bardziej odpowiedzialny
Według internautów to polskie e-sklepy, a nie zagraniczne, działają aktywniej w zakresie odpowiedzialnego e-commerce (38% vs 18%). Badani uznają też coraz częściej, że bardziej ekologiczne podejście daje polskim e-przedsiębiorcom przewagę nad sprzedawcami zza granicy (62% vs 55% rok temu).
7. Brak zwrotu w kwestii zwrotów
Jako elementy wspierające świadome zakupy w sieci, a więc zmniejszające ryzyko zwrotów, konsumenci wskazują dobre opisy, zdjęcia i informacje o składzie produktów. Niestety, pomimo tych wskazań, większość wciąż nie rozpatruje zwrotów w e-commerce jako aktywności, która niesie ze sobą negatywne konsekwencje dla środowiska. Rok temu taką zależność dostrzegało 50% badanych, a dziś jest to jedynie 34%.
8. Najlepsze rozwiązania pod ręką
W społecznie pozytywnych działaniach w e-commerce uczestnictwo deklaruje na razie jedynie 22% badanych. Jeśli już konsumenci angażują się w działania SD w e-commerce, to przede wszystkim jest to wybieranie opcji dostawy wszystkich produktów w jednym momencie, a następnie dopłata za opakowanie ekologiczne, a także dopłata do kompensacji CO2, a więc to, co może zaoferować e-sklep jako opcję wyboru przy e-zakupach.
9. Czy e-sklepy słuchają?
Podobnie jak rok temu, zdania konsumentów o tym, czy firmy biorą pod uwagę zgłoszenia klientów, które dotyczą nieetycznych zachowań, są podzielone. Na „tak” jest 57% badanych, a przeciwnego zdania jest 43% (vs 58% i 42% rok temu).
10. Kryzys nie sprzyja ekologii
Na aspekt ekologicznego opakowania produktu uwagę zwraca 61% internautów. To o +6 p.p. więcej niż w 2021 r. Spadła jednak znacząco chęć dopłaty za eko-opakowanie. Deklaruje ją 28% badanych, podczas gdy rok temu było to 42%. Jeżeli już konsumenci mieliby dopłacać, to będzie to maksymalnie 5 zł, ale większość chciałaby dopłacić jedynie 2 zł.
Cały raport e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce” przeczytasz tutaj.