Ziemia tonie w plastiku. Dosłownie. Aby ratować środowisko i zasoby naturalne, Unia Europejska wprowadza nowe przepisy obowiązujące także w e-commerce. Co oznaczają i jak się do nich dostosować? I dlaczego warto?

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest dyrektywa PPWD i jak wpłynie na rynek e-commerce w Europie,
- jakie rozwiązania dotyczące opakowań i ich recyklingu proponuje UE,
- czym jest air-commerce i w jaki sposób można go uniknąć,
- ile lat rozkłada się folia streczowa, tak często używana w pakowaniu przesyłek,
- dlaczego w mediach społecznościowych warto pokazywać proces pakowania zamówień,
- jakie są najciekawsze trendy związane z opakowaniami.
Kilka miesięcy temu ONZ poinformował, że liczba ludności na świecie przekroczyła 8 mld. Ogromne tempo wzrostu populacji ma gigantyczny wpływ na stan naszej planety i dostępne zasoby naturalne. A razem z ludzkością rośnie też rynek zakupów online. W tym artykule wprowadzę Cię w zmiany, które Unia Europejska planuje w regulacjach dotyczących opakowań w odpowiedzi na nasilające się zjawisko konsumpcjonizmu.
Europejski Zielony Ład
W 2015 r. ONZ przyjął Agendę 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wyznacza ona długoterminową strategię zmian na naszej planecie. Cele Zrównoważonego Rozwoju wskazują obszary, w których obecnie można zaobserwować największe kryzysy: głód, nierówne traktowanie, nieodpowiedzialną konsumpcję i produkcję, zanieczyszczenie planety oraz wymierające gatunki.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Unia Europejska również przyjęła te cele i w 2019 r. powołała Europejski Zielony Ład. Inicjatywa ta określa 10 priorytetów, które zakładają przegląd istniejących przepisów pod kątem ich aktualności oraz wpływu na środowisko i klimat. Kraje członkowskie dostały zadanie przyjrzenia się swoim lokalnym uregulowaniom i wdrożenia zrównoważonych praktyk do biznesu oraz życia codziennego. Jednym z przykładów takich kroków w Polsce było wprowadzenie jasnych zasad segregacji śmieci.
Wśród najważniejszych działań UE w zakresie środowiskowym jest promowanie zamkniętego obiegu surowców i dóbr, czyli idei odpowiedzialnej produkcji, recyklingu i dawania przedmiotom drugiego życia. Dzięki tym zmianom produkcja, konsumpcja oraz biznes już teraz mogą – nawet powinny – stać się bardziej zrównoważone i odpowiedzialne. A to daje szansę na poprawę sytuacji klimatycznej naszej planety.
Ciekawostka
Coraz częściej na opakowaniach można znaleźć wskazówki, jak recyklingować konkretne surowce. Właśnie takie kroki umożliwiają przetworzenie przynajmniej części śmieci, zamiast skazywać nas na życie na wysypisku. Obieg zamknięty pomaga realizować jednocześnie cele 12 (odpowiedzialna konsumpcja i produkcja) i 13 (działania w dziedzinie klimatu) postawione przez ONZ.
UE zabiera się do opakowań
Pod koniec 2022 r. UE rozpoczęło rewizję PPWD (Packaging and Packaging Waste Directive), czyli prawa określającego, w jaki sposób i w jakiej ilości powinny być przetwarzane opakowania po różnych dobrach. Wynika to z coraz większej liczby opakowań wprowadzanych na rynek.
Na takie działania zwracają uwagę młodsze generacje (milenialsi i gen Z). Zrównoważone praktyki firm, od których kupują, są dla nich bardzo ważne.
Zapamiętaj
Dzięki zmianom w PPWD zoptymalizujemy rynek opakowań. Producenci będą wykorzystywać mniej dziewiczych surowców do produkcji kartonów, a przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie – w bardziej zrównoważony sposób wprowadzać swoje dobra na rynek. Konsumenci i konsumentki natomiast zyskają lepszą wiedzę o recyklingu i obiegu zamkniętym.
PPWD w e-commerce
Nowości w dyrektywie wpłyną również na rynek sprzedaży online. Od 2030 r. min. 10% wykorzystywanych opakowań powinno nadawać się do ponownego użycia. Od 2040 r. ten wymóg wzrośnie do 50% opakowań.
Już teraz sklepy internetowe coraz częściej decydują się na ekologiczne wypełniacze zabezpieczające towar, takie jak skropak czy papier. W ten sposób stopniowo eliminują plastik oraz inne długo rozkładające się materiały.
Zapamiętaj
Czy wiesz, że folia streczowa, tak często używana w pakowaniu przesyłek, rozkłada się aż 400 lat? A papier czy karton potrzebuje tylko pięciu lat! Pamiętaj, że jeśli przeznaczasz karton na recykling, musisz oddzielić od niego folię i taśmę. W ten sposób dajesz surowcom szansę na prawidłowe przetworzenie i powrót na rynek.
Air-commerce na tapecie
Kolejną dużą zmianą zapowiadaną przez UE jest walka z air-commerce, czyli wysyłaniem dóbr w za dużych opakowaniach. Zdarza się, że kupujący i kupujące otrzymują zamówione produkty w niedopasowanym pudełku z niepotrzebnymi wypełniaczami.
W Polsce podczas zakupów online konsumenci i konsumentki dostają rocznie w swoich paczkach ponad 40 mln m3 powietrza. A to generuje przeszło 42 tys. ton zbędnego CO2. Dodatkowo transport powietrza obniża efektywność firm kurierskich, które przewożą mniej paczek naraz.
Zapamiętaj
W wyniku zmian w PPWD pudełka nie będą mogły mieć więcej niż 40% pustej objętości. Do tej przestrzeni wliczać się będą wypełniacze, formy, podwójne dna i dodatkowe ścianki.
Co prawda producenci opakowań twierdzą, że ich odpowiedzialność za problem jest wyolbrzymiana przez UE, ale w 2022 r. tylko sam InPost dostarczył aż 508,5 mln przesyłek w Polsce. Gdyby złożyć te wszystkie pudełka na płasko mniej więcej do 1 cm grubości i położyć je jedno na drugim, to powstałaby kolumna kartonów na ponad 5 tys. km. Czyli tak wysoka, ile wynosi odległość od Rovaniemi (Finlandia), gdzie mieszka św. Mikołaj, do Przylądka św. Wincentego (Portugalia), najbardziej na południowy-zachód wysuniętego kawałka Europy.
Oczywiście, są dwie strony medalu. Jednak pamiętaj, że kropla drąży skałę. To nasze decyzje wpłyną długofalowo na to, jak rynek e-commerce będzie wyglądał w przyszłości.
Zaufanie to podstawa
Z najnowszego raportu „Edelman Trust Barometer” wynika, że przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie z sektora MŚP cieszą się największym zaufaniem społeczeństwa. Warto wykorzystać to do promowania dobrych praktyk i szerzenia świadomości naszego wpływu na środowisko.
Według danych GUS generacje X, milenialsów oraz Z, czyli osoby urodzone między 1970 a 2000 r., to najliczniejsze pokolenia w historii. Przez najbliższych 50 lat będziemy najbardziej wpływową grupą. To nasze działania już teraz zmieniają świat, wyznaczają nowe trendy i pokazują, w jakim kierunku powinniśmy pójść.
Zaufanie do przedsiębiorców i przedsiębiorczyń jest ściśle powiązane z wrażliwością na ekologię oraz zrównoważone praktyki w biznesie. Jak wprowadzić je do swojej rzeczywistości? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w najciekawszych trendach rynkowych związanych z opakowaniami.
A co z przyszłością?
Zmiany w prawie są nieuniknione. Jeżeli już teraz nie zaczniemy sprzątać naszej planety, to nie tylko nasze pokolenie, lecz także każde następne poniesie konsekwencje. Pamiętaj, że małymi krokami jesteś w stanie zmieniać świat i powiększać naszą strefę wpływu.
Sposobów na nietypowe i jednocześnie zrównoważone pakowanie jest wiele! Korzystaj z inspiracji dookoła. Dzięki nim jesteś w stanie zbudować silną i lubianą markę. A dobrych relacji z klientami i klientkami nigdy za wiele.
Mam nadzieję, że Cię zainspirowałam, a moje rady pomogą Ci rozwijać swój biznes e-commerce. Zdradzę Ci też, że ja przez napisanie tego tekstu oraz podzielenie się wiedzą i Ty przez jego przeczytanie wspólnie zrealizowaliśmy cele 4 (dobra jakość edukacji) i 12 (odpowiedzialna konsumpcja i produkcja) Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dziękuję!