Zwiększanie sprzedaży lub utrzymywanie jej na dotychczasowym poziomie, gdy wszyscy zaczynają oszczędzać, to nie lada wyzwanie dla właścicieli sklepów internetowych. Jest na to jednak rozwiązanie – działania marketingowe. Dzięki nim możesz zwiększyć sprzedaż o 20% lub więcej.
Wzrost inflacji, który dotyka całą Europę, powoduje, że konsumenci są coraz mniej skłonni do wydatków. Kilka razy oglądają każdą złotówkę, zanim ją wydadzą. Obecna sytuacja z pewnością spowolni rozwój e-commerce. Klienci zaczynają ograniczać swoje zakupy, poszukują tańszych zamienników lub po prostu sklepów, w których swoje ulubione produkty mogą nabyć taniej.
Szansa dla elastycznych
Ostatnie lata odmieniły całkowicie przyzwyczajenia konsumentów, którzy większość zakupów robią teraz w sieci. Ten czas może być szansą na rozwój dla części e-sklepów, które elastyczniej będą podchodziły do ustalania cen. Klienci wolą kupować w internecie, bo tu na ogół jest taniej. W taki właśnie sposób odpowiedziało aż 67% respondentów w badaniu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022”. Właśnie możliwość zaoszczędzenia jest coraz ważniejszym powodem robienia zakupów online.
Zapamiętaj
Według 51% przebadanych internautów to właśnie niska cena dostawy jest czynnikiem, który skłoniłby ich do częstszych zakupów. Jednocześnie jedną czwartą badanych droga dostawa blokuje przed częstszymi zakupami online.
To samo badanie dowodzi, że nie tylko cena jednostkowa jest kwestią decydującą o zakupie danego towaru. Dla większości użytkowników ważna jest też wysokość opłaty za dostawę.
Walka o klienta
Zmieniły się także przyzwyczajenia dotyczące odbioru przesyłek. Kiedyś dominujące były dostawy kurierskie pod same drzwi, obecnie są one rzadziej wybierane niż jeszcze kilka lat temu. Polacy nie chcą „być uwięzieni” w swoich mieszkaniach w oczekiwaniu na kuriera. Coraz częściej korzystają z automatów paczkowych lub punktów odbioru. Dzięki temu mają swobodę decydowania o tym, kiedy odbiorą swoją paczkę.
Potwierdzają to m.in. badania „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022”, przeprowadzonego przez Atena Research & Consulting. Według nich już prawie połowa kupujących (aż 49%) wybiera dostawę do punktu. To wzrost o 6 pkt proc. względem roku 2021. Jednocześnie widoczne jest zmniejszenie liczby osób, które preferują usługę kuriera. Tych jest już tylko 41%. To spadek względem roku poprzedniego o 4 pkt proc.
Jak więc walczyć o konsumentów, dla których ważna jest cena dostawy? Jak ją obniżyć do akceptowalnego przez klientów poziomu bez zmniejszania marży na sprzedawanych produktach? Wystarczy podjąć wspólne działania marketingowe z ORLEN Paczką.
Zmniejszanie kosztów
Działania, jakie wraz ze sklepami internetowymi prowadzi ORLEN Paczka, są ukierunkowane na promocję usługi atrakcyjnej cenowo, a jednocześnie solidnej i szybkiej.
Główne cele kooperacji sklepu ZooArt z ORLEN Paczką to dywersyfikacja operatorów logistycznych, dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów i optymalizacja kosztów dostawy. Po nawiązaniu współpracy sklep umożliwił klientom szerszy wybór form dostarczania paczek.
Przykład
– Dzięki prowadzonym wspólnie akcjom promocyjnym korzystają wszystkie strony. Klient robiący u nas zakupy otrzymuje to, czego oczekuje, czyli tanią i szybką dostawę. Zyskuje sklep, zwiększający grono klientów, do których dociera ze swoją ofertą, a także przewoźnik dostarczający przesyłki. Wprowadzenie tej formy dostawy obniżyło też koszty, jakie ponosi sam sklep, oferujący darmową wysyłkę powiązaną z wartością koszyka. Chcieliśmy dotrzeć także do tych osób, które wybierają dostawy do punktów zamiast kuriera. Zależało nam więc na współpracy z operatorem z rozbudowaną siecią punktów odbioru – mówi Sebastian Czopek ze sklepu ZooArt.
Zwiększanie zasięgu
Wśród firm współpracujących z ORLEN Paczką jest wiele takich, którym dzięki prowadzeniu wspólnych akcji marketingowych udaje się osiągnąć wzrost sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent.
Przykład
Sklep Mi-Home.pl, oficjalny dystrybutor szerokiej gamy sprzętów elektronicznych i akcesoriów Xiaomi, współpracuje z ORLEN Paczką od samego początku. Wspólnie prowadzane akcje marketingowe zwiększają zasięgi kampanii obu firm i pozwalają im docierać do nowego grona odbiorców, co stanowi dużą wartość dodaną. – Nasze drogi się skrzyżowały, jeszcze zanim ORLEN Paczka wkroczyła na rynek. Nie ma co ukrywać, że dla sklepu internetowego duże i rozbudowane sieci odbiorów przesyłek są bardzo ważnym aspektem. ORLEN Paczka posiada obecnie ponad 8 tys. punktów, co znacznie poszerza zasięg naszego sklepu. Szukaliśmy dużego gracza na polskim rynku i wybór ORLEN Paczki okazał się strzałem w dziesiątkę. Mi-Home.pl postawił wtedy na darmową wysyłkę ORLEN Paczką już od zamówienia o wartości 1 zł – mówi Anna Ochnik, menedżerka projektu odpowiedzialna za Mi-Home.pl.
Zniżki i darmowa dostawa
Wspólne działania ze sklepem Mi-Home.pl zwiększyły intensywność w drugim półroczu 2022 r. Pierwsza akcja zakrojona na szeroką, ogólnopolską skalę oferowała klientom rabat na wybrane produkty ze specjalnym kodem. Okazało się, że we wspólnym działaniu drzemie ogromny potencjał.
Przykład
– Stwierdziliśmy, że w następnej edycji powinniśmy wrócić do klienta z czymś mniej ograniczonym, z czymś, co da mu realną oszczędność i korzyść. Tak pojawił się pomysł na kolejną akcję, czyli rabat na zamówienie przy wyborze przesyłki ORLEN Paczką. Tu zasada była prosta. Klient, który robił zakupy na stronie Mi-Home.pl za kwotę min. 100 zł i wybierał darmową dostawę do punktu ORLEN Paczka, zyskiwał 10 zł rabatu. Kupujący pokochali tę promocję: jasne warunki i natychmiastowy rabat to jest to, czego oczekują – dodaje Anna Ochnik.
Lojalizacja klientów i większa sprzedaż
Dzięki wspólnym działaniom promocyjnym marka Mi-Home.pl dotarła do olbrzymiego grona nowych odbiorców. Partnerskie relacje i wspólne działania marketingowe sprawiają, że sklep zyskuje nowych klientów, i wpływają znacząco na retencję obecnych. Głównym efektem działań jest jednak wzrost sprzedaży.
Zapamiętaj
– Klienci wybierają ORLEN Paczkę, bo wiedzą, że to wygodna usługa logistyczna z szybką dostawą w jeden dzień od nadania. Jej zaletą jest rozbudowana sieć punktów odbioru. Przesyłkę można więc wygodnie odebrać blisko swojego miejsca zamieszkania. Z usługi korzystają już miliony Polaków, dlatego sklepy coraz chętniej nawiązują długoterminową współpracę, bo wiedzą, że jest ona opłacalna dla obu stron. Można u nas liczyć na długoterminowe promocje, dlatego też klienci chętniej wracają na kolejne zakupy. Dzięki cross-promocjom z ORLEN Paczką udało się wypracować ok. 20% wzrostu sprzedaży – mówi Anna Ochnik.
Jeśli Ty też chcesz skorzystać na współpracy z ORLEN Paczką, napisz na adres dh@orlenpaczka.pl lub zostaw namiary na stronie orlenpaczka.pl w zakładce „Dla biznesu”.
Materiał partnera