Platformy e-commerce B2B oferują korzyści zarówno dla rolników, jak i dla przedsiębiorców, których łączą z siecią nabywców i dostawców. Producenci żywności zwiększają dzięki temu sprzedaż, poszerzają swój rynek i otwierają się na nowe możliwości współpracy. Dowiedz się, jak platformy B2B mogą wspierać rolnictwo, które jest kluczowym sektorem polskiej gospodarki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak platformy e-commerce B2B wspierają rolników i przedsiębiorstwa działające w sektorze rolniczym,
- jakie są korzyści ze stosowania platform B2B dla producentów żywności w Polsce,
- jak pandemia wpłynęła na rozwój e-commerce B2B w Polsce,
- jak zmienia się znaczenie rynku e-commerce B2B w Polsce.
Czym są platformy B2B
Platforma B2B jest narzędziem usprawniającym handel między firmami. Zintegrowana z systemami firmy, automatyzuje procesy zakupowe i umożliwia prezentację oferty online. Przedsiębiorstwa zarządzają na niej zamówieniami, analizują dane sprzedażowe, prowadzą działania marketingowe i budują relacje z klientami. Dla sprzedawcy to źródło informacji dotyczących trendów rynkowych, specyfikacji produktów czy ocen dostawców oraz efektywne rozwiązanie zwłaszcza tam, gdzie zamówienia są cykliczne.
Ciekawostka
Aż 41% firm korzystających z rozwiązań B2B oceniło wejście w obszar e-commerce jako sukces, a co czwarta ponad 80% przychodów czerpie z tego źródła – wynika z raportu „B2B e-commerce NOW” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Czynnikiem rozwojowym była w tym przypadku pandemia. Wartość krajowego rynku e-commerce B2B w 2020 r. wyniosła 447 mln zł, a w kolejnym – już 637 mln zł. Świadczy to o rosnącym znaczeniu e-handlu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dlaczego e-commerce B2B jest naturalnym kanałem sprzedaży dla sektora rolno-spożywczego
W ostatnim czasie polskie rolnictwo odniosło sukces eksportowy – osiągnęło w minionym roku rekordową wartość sprzedaży towarów za granicę na poziomie prawie 52 mld zł. Od wejścia Polski do UE 10-krotnie wzrosła wartość eksportu towarów rolno-spożywczych – poinformowało w maju 2024 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Udział tych produktów w całości eksportu z Polski w 2022 r. wyniósł ok. 14%.
Zapamiętaj
B2B to naturalny kanał sprzedaży nie tylko dla hurtowników, lecz także producentów sprzętu czy części do maszyn, których od dawna się nie produkuje.
Zwiększenie zainteresowania platformami e-commerce w rolnictwie spowodowane jest kilkoma czynnikami. Jeden wynika z logiki ewolucji sprzedaży online, która sukcesywnie rośnie. Rynek e-handlu B2B napędzany jest przez technologię i zmieniające się potrzeby rolników. Trendy, takie jak digitalizacja, zrównoważony rozwój, rządowe programy wsparcia czy rozwój specjalistycznych platform e-commerce, wskazują na dalszy wzrost i kolejne innowacje w tej branży.
Przykład
Wialan to spółka, która od 1992 r. działa w wielu segmentach zaopatrzenia ogrodnictwa i rolnictwa. Dostarcza maszyny, środki produkcji i specjalistyczne usługi. Współpracuje z punktami handlowymi oraz z producentami rolnymi, oferując towary i usługi. Aby usprawnić komunikację i procesy zakupowe, firma potrzebowała stworzenia platformy B2B dostosowanej do specyfiki swojej działalności z wykorzystaniem spersonalizowanych rozwiązań. – Wdrożyliśmy bezpieczną, dobrze działającą, spersonalizowaną platformę B2B na Magento 2 Open Source. Na bazie już istniejącej platformy dla segmentu B2C stworzyliśmy nową stronę dla klientów B2B. Wspólnie wprowadziliśmy wiele zupełnie nowych, customowych funkcji oraz zmodyfikowaliśmy istniejące rozwiązania, aby zapewnić pełną obsługę klientów B2B – mówi Anna Mądra, project managerka z wrocławskiego software house’u Fast White Cat.
Co powoduje, że platformy e-commerce B2B stają się tak popularne
Firmy zauważają̨ zwiększone zapotrzebowanie na e-commerce B2B w przypadku młodszych klientów czy milenialsów, przywykłych do aktywności biznesowej w sieci. Poszukiwanie produktów oraz możliwości nawiązania współpracy biznesowej online jest dla tych osób oczywistością.
Jeszcze innym zjawiskiem stymulującym rozwój rynku B2B są przyzwyczajenia przenoszone z rynku B2C na relacje firmowe. Klienci i użytkownicy oczekują wygody, prostoty i spersonalizowanej obsługi. Dlatego posiadanie platformy B2B, która odpowiada tym oczekiwaniom, stało się już koniecznością i wymogiem działania na konkurencyjnym rynku podsumowują autorzy z Polityki Insight w raporcie „Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce”.
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.