Wielu przedsiębiorców B2B stoi w obliczu wyzwań związanych z cyfrową transformacją. Wdrożenie platformy e-commerce może zmienić perspektywę i przynieść liczne korzyści. Dowiedz się, jak przedsiębiorstwo z wieloletnim doświadczeniem zwiększyło przychody, czym jest platforma e-commerce w sektorze B2B i jak wyglądało jej wdrożenie w firmie Inoxa.

Dlaczego Inoxa zdecydowała się na e-commerce B2B
E-commerce B2B to system do obsługi sprzedaży w firmie. Zapewnia m.in. automatyzację procesu sprzedaży, panel dla handlowca, politykę cenową (rabatową i promocyjną), integracje z ERP, WMS, PIM i wiele innych. Ważne, aby był indywidualnie dopasowany do potrzeb i specyfiki firmy.
Wskazówka
Chcesz wiedzieć więcej o e-commerce B2B? Zobacz bezpłatne webinary „B2B Master Class”, które Macopedia tworzy specjalnie z myślą o potrzebach i wyzwaniach sektora B2B.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Inoxa to hurtownia i polski lider sprzedaży elementów montażowych ze stali nierdzewnej oraz odpornych na kwas. Działa od ponad 20 lat, oferuje 40 tys. produktów i ma ponad 6,1 tys. klientów. W pewnym momencie zarządzanie tak dużą liczbą artykułów stało się niemożliwe bez automatyzacji i cyfrowych narzędzi. Po wdrożeniu oprogramowania CRM i ERP firma zdecydowała, że czas na nową, zaawansowaną technologię sprzedażową online.
Wyzwanie 1: Rosnące oczekiwania klientów i zmieniające się potrzeby pracowników
Gdy Inoxa zgłosiła się do nas, miała już działający e-commerce. Niestety, nie odpowiadał on potrzebom klientów, ponieważ był jedynie kalką sklepu B2C, bez dopasowania do realiów sprzedaży B2B. Powodowało to wielopoziomowe problemy integracyjne i frustrację zarówno zespołu, jak i klientów.
Rozwiązanie: Wdrożenie platformy B2B dopasowanej do biznesu klienta i jego wewnętrznych procesów
Aby upewnić się, że rzeczywiście rozwiążemy problemy klientów i pracowników firmy Inoxa, przeprowadziliśmy dokładną analizę przedwdrożeniową. Na jej podstawie opracowaliśmy plan integracji oraz listę potrzebnych narzędzi. Dzięki temu na późniejszych etapach wyposażyliśmy platformę e-commerce w cyfrowe rozwiązania, które usprawniają i przyśpieszają obsługę klienta, pracę handlowców oraz BOK.
Dzięki analizie wprowadziliśmy wiele indywidualnie dobranych rozwiązań, np. synchronizację systemów kupieckich. Wdrożyliśmy również platformę B2B bazującą na integracji Comarch XL. Wspólnie z partnerem przygotowaliśmy także integrację, która zapewnia poprawną synchronizację zamówień B2B, wyświetlanie cen czy stanów magazynowych.
Interfejs platformy B2B został dostosowany do specyficznych potrzeb klientów biznesowych i różni się od tego w modelu B2C. Sprzedaż w tym przypadku bazuje na listach produktów i importach plików z zamówieniem.
Wyzwanie 2: Przyśpieszenie procesu logistycznego, kontrolowanie wyników bez raportów i optymalizacja kosztów
Inoxa oczekiwała, że nowa platforma uwzględni jej obecny model biznesowy i przyczyni się do rozwoju wizerunku stabilnego partnera i lidera w branży. Zależało nam, aby cały ekosystem działał sprawnie i przyśpieszał pracę organizacji. Równie ważna dla naszego klienta była elastyczność platformy, a także możliwość rozszerzenia działań na nowe rynki oraz wykorzystanie potencjału systemu WMS.
Rozwiązanie: Dostosowanie Magento B2B (Adobe Commerce) do potrzeb klienta w cztery miesiące
Do postawionych celów dobraliśmy odpowiednie narzędzie. Po wspólnej analizie nasz klient zdecydował się na zakup sprawdzonego rozwiązania technologicznego – licencji Magento (Adobe Commerce B2B). Mimo świetnego wyboru dostawcy technologia wymagała dostosowania do potrzeb sklepu.
Rozwiązaniem okazał się szablon Hyvä, który wdrożyliśmy jako pierwsi w Polsce. Oferuje on elastyczność, skrócenie czasu ładowania strony i zmniejszenie obciążenia serwera. To wpływa znacząco na SEO oraz dodatkowo przyśpiesza przeglądanie serwisu.
Dzięki wdrożeniu nowej technologii proces zakupowy się skrócił, a panel klienta zyskał spersonalizowane rozwiązania (np. składanie zapytań ofertowych, śledzenie historii zamówień, opcję ponownego zamówienia), różne metody płatności i dostawy.
W ramce znajdziesz informacje, jak krok po kroku wyglądał proces wdrożenia platformy e-commerce B2B. A jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na ten temat, zapraszam do obejrzenia vloga „Jak przenieść proces sprzedaży B2B do świata online? | case study Inoxa” oraz rozmowy „Cyfrowa transformacja w sprzedaży B2B: Od obaw do innowacji – case study firmy Inoxa”.
Wyzwanie 3: Cyfrowa transformacja w obszarze sprzedaży
Wdrożenie platformy B2B to budowanie ekosystemu narzędzi, które będą odpowiadać funkcjonowaniu firmy. Często oznacza przejęcie wielu procesów, dotychczas obsługiwanych w systemie ERP. Jednym z wyzwań, które postawiła przed nami Inoxa, była integracja nowej platformy e-commerce B2B z istniejącym systemem ERP (Comarch ERP XL).
Rozwiązanie: Ułatwiona integracja z oprogramowaniem ERP
Gdy wybieraliśmy Magento 2 (Adobe Commerce B2B), kierowaliśmy się również możliwością integracji z obecnym w firmie Inoxa oprogramowaniem ERP, które składa się z wielu modułów przydatnych w branży e-commerce.
Zapamiętaj
Silnik Magento 2 nie tylko pomaga zbudować nowoczesny ekosystem e-commerce, lecz także dostarcza bardzo rozbudowane API out of the box, co znacznie przyśpiesza integrację z innymi narzędziami, w tym z systemem wspierającym zarządzanie przedsiębiorstwem (ERP). Dzięki temu firma może podpiąć pod niego zewnętrzne aplikacje i narzędzia bez dodatkowej pracy programistycznej.
Jaki był rezultat cyfrowej transformacji
Dzięki wnikliwej analizie i dostosowaniu technologii do wymagań klienta z sukcesem przeprowadziliśmy cyfrową transformację w firmie Inoxa. Wdrożenie technologii Magento zajęło nam tylko cztery miesiące.
Na ilustracji 3 znajdziesz informacje o tym, co zmienia się w firmie dzięki wdrożeniu platformy B2B.
Skontaktuj się z nami, żeby porozmawiać o wdrożeniu platformy B2B w Twojej firmie. Partnersko wesprzemy Cię w procesie cyfrowej zmiany. Jesteśmy doświadczonym zespołem, który dopasuje organizację pracy i potrzebne narzędzia do skutecznej sprzedaży B2B w nowoczesnym modelu.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.
Materiał partnera