Jak zaplanować ekspansję zagraniczną e-sklepu i jak wybrać kraj do ekspansji? Jakie są największe błędy w trakcie rozpoczynania sprzedaży zagranicznej, a także jakie dobre praktyki w zakresie obsługi konsumenta na rynkach międzynarodowych na półmetku 2024 r. – opowiada Paweł Chybicki – revenue manager w firmie Nethansa. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Jak zaplanować ekspansję zagraniczną e-sklepu
Decyzję o rozpoczęciu sprzedaży zagranicznej należy poprzedzić szczegółową analizą rynku i planowaniem strategicznym. Efekty w postaci wyboru kraju i kanałów sprzedaży będą uzależnione od indywidualnych uwarunkowań. Jednak sam proces można streścić w czterech punktach:
- Przeanalizuj branżę i konkurencję.
- Wybierz kanał sprzedażowy.
- Przygotuj strategię promocji.
- Wybierz podwykonawców i narzędzia.
Niestety, sprzedawcy często zapominają o znaczeniu przyzwyczajeń zakupowych lokalnych konsumentów
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Warto zadać sobie również pytania:
- Jak duży jest rynek, na którym działam?
- W jakich krajach produkty z mojej branży się sprzedają?
- Jakie są preferencje zakupowe klientów?
- Jaki jest poziom konkurencyjności?
- Co jest popularniejsze w mojej branży – własny sklep czy marketplace?
- W rezultacie maksymalnie ułatwisz sobie podjęcie świadomej decyzji.
Jak właściwie wybrać kraj do ekspansji
- Analiza konkurencji. To bez wątpienia najważniejszy czynnik. Z dobrej analizy dowiesz się, czy możesz wypracować odpowiednio silną pozycję na rynku. Dzięki temu unikniesz przepalania budżetów w krajach, w których nie powinno Cię być.
- Preferencje zakupowe. Mechanizmy, które działają w Polsce, nie zawsze będą skuteczne w przypadku zagranicznego odbiorcy. Niestety, sprzedawcy często zapominają o znaczeniu przyzwyczajeń zakupowych lokalnych konsumentów. Dla przykładu: Czesi zwrócą największą uwagę na opinie na portalu Heureka, a Niemcy – na Amazonie.
- Wymogi prawne i logistyka. Kwestie formalne i logistyczne są z reguły małą barierą w krajach CEE czy z Europy Zachodniej. Jednak w przypadku ekspansji na dalsze rynki mogą stanowić ogromne wyzwanie.
Możliwe błędy w trakcie rozpoczynania sprzedaży zagranicznej
- Nieznajomość kwestii prawnych i podatkowych. Podatki, cła, licencje, ochrona własności intelektualnej – to dużo spraw o ogromnym znaczeniu. Dlatego w przypadku egzotycznych kierunków eksportu najlepiej jest skorzystać z pomocy firm zewnętrznych, aby zabezpieczyć ten obszar działalności.
- Ignorowanie lokalnych zwyczajów zakupowych. Dużo ryzykujesz, jeśli zamierzasz skopiować model sprzedażowy z rodzimego rynku na zagraniczny. Zamiast tego spróbuj pozyskać wsparcie osób lub firm zaznajomionych z danym rynkiem. Dzięki ich pomocy łatwo zaadaptujesz swój produkt i strategie marketingowe do preferencji lokalnego konsumenta.
Dobre praktyki w zakresie obsługi konsumenta na rynkach międzynarodowych
Trzy poniższe czynniki to must have, aby utrzymać zaufanie i satysfakcję klienta:
- Szybka i terminowa wysyłka.
- Kontakt z klientem w jego ojczystym języku.
- Dostosowanie się do zwyczajów klienta.
Jeśli sprzedajesz na Amazonie lub Allegro, podpowiedzi na temat dobrych praktyk znajdziesz w panelu sprzedawcy. Czynniki rankingowe kont są bowiem często skorelowane z różnymi elementami doświadczeń zakupowych klienta.
Budujesz własny sklep? Zadbaj o podstawy, ale uwzględniaj też różnice kulturowe. Spójrz na sposoby płatności. W Polsce zaledwie 2% konsumentów wybiera płatność przy dostawie1, podczas gdy w Czechach jest to nawet 36%2.
Jeśli sprzedajesz na Amazonie lub Allegro, podpowiedzi na temat dobrych praktyk znajdziesz w panelu sprzedawcy
- A. Dolce, „Cash On Delivery Countries; and the Future of Cash on Delivery”,
- „Czech Republic E-Commerce Market Size & Share Analysis – Growth Trends & Forecasts (2024–2029)”,
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.