To, czego klient może dotknąć, oddziałuje na niego znacznie bardziej niż to, co można tylko zobaczyć. Jeśli dokładasz wszelkich starań, aby zdjęcia produktów w Twoim sklepie internetowym wyglądały atrakcyjnie, szkoda nie pójść krok dalej i nie wykorzystać ogromnego potencjału kartonu, który przynajmniej przez kilkanaście sekund będzie w centrum uwagi kupującego.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak opakowania wpływają na doświadczenia zakupowe w e-commerce,
- dlaczego warto zainwestować w wyjątkowe opakowania,
- jak w e-commerce wykorzystywać packvertising, czyli traktowanie opakowania jako jednego z głównych narzędzi marketingowych.
Ostatnia mila to jeden z najbardziej problematycznych momentów procesu zakupowego. Po przekazaniu paczki w ręce kuriera przestajesz mieć wpływ na to, co się z nią dzieje. Klientom zdarza się, świadomie lub nie, obarczać sklepy winą za jej opóźnienie czy dostarczenie w złym stanie. Odpowiednie opakowanie nie tylko pozwoli Ci przeciwdziałać ewentualnym uszkodzeniom. Pomoże także w zniwelowaniu złego wrażenia i sprawi, że klienci poczują się jeszcze bardziej związani z Twoim sklepem.
Budowanie lojalności klientów
To, jak czuje się klient w momencie otwierania paczki, ma ogromny wpływ na jego opinię o całym zakupie. Według badań ponad 50% osób, które otrzymują zamówienia w niestandardowych i atrakcyjnych opakowaniach, jest skłonnych do powtórzenia transakcji w tym samym sklepie. Potwierdzają to doświadczenia zespołu firmy Coffeedesk, któremu zdarzyło się nawet kiedyś usłyszeć od klienta: „Wiem, że u konkurencji mogę kupić ten produkt taniej, ale nie wyobrażam sobie, że mógłbym dostać karton bez kota”.
Wskazówka
Wykorzystaj paczkę oraz jej zawartość do budowania relacji i pokaż, że każdego klienta traktujesz wyjątkowo. Zwrócenie się do odbiorców po imieniu czy dołączenie kartki z pozdrowieniami pomoże Ci uczynić komunikację jeszcze bardziej osobistą, zwłaszcza jeśli napiszesz wiadomość ręcznie. A dobra relacja to coś, co da Ci przewagę nawet w starciu z gigantami.
Spójny wizerunek
Rozpakowywanie zamówienia to wyjątkowy czas, w którym uwaga klienta jest nierozproszona i skupiona wyłącznie na Twoim produkcie. Wykorzystaj ten moment do przedstawienia swojej marki: opowiedz o wartościach i pokaż jej ducha. Pamiętaj, że poza wyglądem samego opakowania liczą się także jego materiał, faktura, a nawet zapach. Ważne, aby komunikat, jaki niesie paczka, był spójny z wizerunkiem Twojej marki.
Wskazówka
- Wartość ubrań ze sklepu z minimalistyczną odzieżą premium zostanie doskonale podkreślona równie minimalistycznym, jednokolorowym pudełkiem z logotypem.
- Z kolei sklep, który sprzedaje ubrania dla nastolatków, może śmiało postawić na szalony design i krzykliwe kolory.
Zwiększanie wartości marki
Pięknie zapakowane produkty w połączeniu z ekscytacją spowodowaną oczekiwaniem na paczkę mogą łatwo sprawić, że klient poczuje się, jakby otwierał prezent. Warto zrobić wszystko, co w Twojej mocy, żeby tak pozytywne emocje były kojarzone właśnie z Twoim sklepem internetowym.
Dzięki efektowi aureoli to, jak klienci postrzegają paczki, w których otrzymują produkty, przekłada się bezpośrednio na ich wrażenia odnośnie do Twojego sklepu, Twojej marki i produktów, jakie sprzedajesz. Estetyczne opakowanie sprawi, że Twój e-commerce będzie wydawać się bardziej premium, a produkty w środku – lepsze jakościowo.
Wskazówka
Jeśli Twoje ceny są wysokie, ekskluzywne opakowanie pomoże je uzasadnić w oczach klientów. Niestety działa to też w drugą stronę. Zwykły karton owinięty niedbale taśmą wywoła efekt odwrotny: produkty będą wydawać się mniej wartościowe, a Twój sklep – mniej wyjątkowy.
Dodatkowe narzędzie promocyjne
Packvertising – czyli używanie opakowania jako jednego z głównych narzędzi marketingowych – należy do najciekawszych trendów ostatnich lat. Interesujące opakowanie zwiększa znacząco szanse na publikacje w mediach społecznościowych, a co za tym idzie – wzrost rozpoznawalności marki. Sklepy prześcigają się w kreatywnych rozwiązaniach, a klienci chętnie dzielą się ciekawymi rzeczami, jakie ich spotkały.
Według badań wykonanych przez DotCom, jeśli klienci uznają opakowanie za atrakcyjne, 40% z nich jest skłonnych podzielić się jego zdjęciem w sieci. Potwierdza to niemalejąca popularność unboxingów, czyli wideo pokazujących rozpakowywanie produktów. Zadbaj o opakowanie przyciągające oko, żeby wykorzystać maksymalnie swoją szansę w razie pojawienia się w takim materiale.
Przykład 6
Twórcy gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” posłużyli się opakowaniem do wypromowania dodatku „Krew i Wino”. Zrobienie sobie zdjęcia z brandowanym pudełkiem z grą i wrzucenie go na Wiedźmiński profil na Facebooku pozwalało na udział w konkursie, w którym można było wygrać stół do gwinta. W ten sposób udało się zebrać 1,5 tys. zdjęć promujących dodatek.
Wizerunek firmy jako przyjaznej dla środowiska
Pamiętaj, że ekologiczne opakowanie odgrywa coraz ważniejszą rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie. Już 47% klientów twierdzi, że jest bardziej skłonnych do robienia zakupów w miejscach, które używają opakowań przyjaznych dla środowiska. Nic w tym dziwnego – to na kupujących spada problem pozbycia się plastiku czy kartonu, w które zapakowano zamówiony produkt.
Jeśli wartości Twojej marki są związane z ekologią i transparentnością, przyjazne dla środowiska opakowanie to konieczność. Jednak nawet gdy tak nie jest, warto zwrócić uwagę na używanie opakowań dopasowanych rozmiarem do wielkości zamówienia. To rozwiązanie nie tylko bardziej ekonomiczne i ekologiczne, lecz także lepiej odbierane przez klientów, u których marnotrawstwo może wzbudzić złe skojarzenia. Dodatkowo trudno nie czuć się zawiedzionym, kiedy przychodzi do nas ogromne pudło, a w rzeczywistości zamówiony produkt zajmuje w nim ułamek miejsca. Na dodatek trzeba go szukać wśród papieru i folii bąbelkowej.
Ciekawe opakowania wcale nie wymagają dużych nakładów finansowych. Tak naprawdę może się okazać, że już inwestycja rzędu kilkudziesięciu groszy na pudełko przyniesie korzyści. Personalizowana taśma pakowa, nadruk z ciekawym hasłem czy wpadająco w oko naklejka to doskonałe pomysły na start.
Jeśli szukasz inspiracji, zajrzyj do mojego artykułu „Jak dzięki opakowaniom zmniejszyć liczbę uszkodzonych przesyłek i wywołać efekt »wow«”, opublikowanego w „E-commerce w Praktyce”, nr 1 (8). Znajdziesz w nim przykłady opakowań, obok których nie można przejść obojętnie.