Rynek e-commerce w Finlandii w ciągu ostatnich kilku lat odnotował znaczący rozwój, napędzany rosnącą liczbą konsumentów online oraz innowacjami technologicznymi. Obecnie stanowi on 16% całości fińskiego handlu detalicznego. Dzięki populacji skoncentrowanej w południowej części kraju Finlandia stała się rozwojowym rynkiem dla polskich e-sklepów, które chcą rozwijać kolejne kierunki cross-border.
Jak wygląda rynek e-commerce w Finlandii
Finlandia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów europejskich, z populacją ok. 5,5 mln osób. Mimo to posiada jedną z najbardziej rozwiniętych infrastruktur cyfrowych w Europie. Wdrożenie zaawansowanych systemów zarządzania zapasami czy automatyzacji procesów logistycznych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych konsumenckich przyczyniło się do poprawy efektywności i doświadczenia zakupowego. Na popularności zyskują przede wszystkim technologie AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość), które umożliwiają klientom wirtualne przymierzanie produktów.
Ciekawostka
W Finlandii rośnie liczba użytkowników e-commerce, których według Statista Digital Market do 2025 r. będzie już 4,1 mln. Ponadto, według ECDB w 2024 r. Finlandia ma estymowane przychody na poziomie ok. 8,368 mld dol., co plasuje ją nawet przed Czechami. Prognozowana wielkość rynku to 9,936 mld dol. do 2028 r.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czym charakteryzują się fińscy e-konsumenci
Finowie lubią kupować produkty i usługi przez internet. Według danych portalu Statista penetracja zakupów online jest najwyższa wśród osób w wieku od 25 do 44 lat – w sieci zamawia 79% konsumentów w tej grupie wiekowej. Z kolei dane z „Europe E-Commerce Report 2023” wskazują, że 44% Finów kupuje produkty z innych krajów UE.
Ciekawostka
Podczas gdy Amazon należy do czołowych sklepów internetowych w innych krajach, fińscy konsumenci nie faworyzują go tak bardzo. Badanie Statista Global Consumer Survey z 2023 r. pokazuje, że Verkkokauppa.com jest najczęściej odwiedzanym sklepem internetowym w kraju. Zaraz za nim plasują się Gigantti.fi, K-Ruoka.fi, Zalando.fi i Karkkainen.com.
Hobby i wypoczynek to największa kategoria zakupowa, która generuje 26,1% fińskich przychodów z handlu elektronicznego. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika (20,5%), moda (17,1%), meble i AGD (11,7%), produkty do pielęgnacji (9,4%), DIY (9,1%) i artykuły spożywcze (6,1%).
Zapamiętaj
Według raportu Posti rosnącymi trendami w obszarze przesyłek są szybkość, precyzja i zrównoważony rozwój. Klienci oczekują, że otrzymają swoje zamówienie w ciągu kilku dni, nawet z międzynarodowych sklepów.
Finowie najchętniej płacą za zakupy za pomocą bankowych płatności online (63%). Do dostawców takich usług należą Paytrail, Visma Pay i Klarna. Drugie miejsce zajmuje karta kredytowa (49%). Wzrasta popularność płatności mobilnych (23%) za pomocą np. MobilePay, Pivo i Siirto. PayPala preferuje 21% konsumentów.
Co jest kluczem do lojalności fińskich klientów
W e-commerce niezbędnym warunkiem sukcesu jest budowanie lojalności klientów przez personalizację doświadczeń zakupowych. Fińskie firmy coraz częściej korzystają z analizy danych, aby lepiej zrozumieć preferencje i zachowania swoich klientów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i machine learningu umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert, rekomendacji produktowych oraz programów lojalnościowych.
Zapamiętaj
Głównym czynnikiem wpływającym na chęć zakupu jest jakość. Liczy się też pochodzenie produktu lub marki. Finowie patrzą również na to, czy towar spełnia europejskie standardy – jest to dla nich dowód jakości. Rosnący wpływ na decyzje zakupowe ma także ekologia. W Finlandii coraz prężniej rozwija się rynek re-commerce.
Rynek fiński jest obiecującym kierunkiem rozwoju cross-border dla polskich e-sklepów. Tamtejsi konsumenci są nowocześni, świadomi ekologicznie, cenią jakość i innowacyjność, a cały rynek e-commerce rozwija się tam bardzo dynamicznie. Packeta dostrzegła ogromny potencjał Finlandii, dlatego nawiązano współpracę z nowym partnerem i uruchomiono hub przeładunkowy w Estonii. Dzięki temu możliwe jest dostarczanie paczek do fińskich konsumentów szybciej i taniej.
Jakie trendy i wyzwania kształtują logistykę dostaw i zwrotów w fińskim e-commerce
Zrozumienie specyfiki lokalnych konsumentów oraz dostosowanie do nich oferty logistycznej są kluczami do sukcesu na tym unikatowym rynku. Pod względem dostaw Finlandia stanowi spore wyzwanie ze względu na rozległy i często trudno dostępny teren, zwłaszcza w północnych regionach. Jednak dzięki dobrze rozwiniętej sieci drogowej i logistycznej dostarczanie towarów nawet w najbardziej odległe miejsca jest wykonalne i efektywne.
Finowie podczas zakupów online zwracają uwagę na cenę – dotyczy to zwłaszcza kosztów wysyłki. Według badania Paytrail najczęstszymi powodami wstrzymania zakupów online przez Finów są zbyt wysoka cena i za duże koszty dostawy (28%).
Wskazówka
Aby uniknąć sytuacji, w której klienci porzucają swój koszyk zakupowy, najlepiej zaoferować co najmniej jedną opcję bezpłatnej wysyłki. Jeśli nie jest to opłacalne, warto ustawić np. limit w euro, po którego przekroczeniu dostawa jest bezpłatna.
Kolejnymi powodami porzucania koszyka są problemy techniczne (10%), problemy z płatnością (9%), niedostępna ulubiona opcja płatności (8%), niedostępna preferowana forma dostawy (5%).
Finowie, ze względu na wygodę i ekologię, coraz chętniej wybierają odbiór paczek poza domem. Według badania Posti 90% respondentów korzystało z opcji dostawy do automatu paczkowego, 61% z dostawy do domu, 53% do punktu odbioru, a 33% odbierało towar zamówiony online w sklepie stacjonarnym.
Jak Packeta umożliwia polskim e-sklepom konkurencyjne dostawy do Finlandii
Packeta oferuje polskim e-sklepom dostawy paczek do konsumentów w Finlandii w konkurencyjnej cenie oraz atrakcyjnym czasie. Dzięki współpracy z nowym, lokalnym partnerem dysponuje rozbudowaną siecią terminali w pięciu największych miastach (Helsinki, Turku, Tampere, Vantaa i Jyväskylä), co umożliwia szybką i skuteczną dystrybucję w całym kraju. Tym samym Packeta ma dostęp do sieci 1,5 tys. punktów odbioru oraz niemal 1,3 tys. automatów paczkowych w Finlandii i może dostarczać paczki o wadze nawet 30 kg.
Usługi firmy obejmują najczęściej wybierane przez Finów metody dostarczania zamówień – zarówno do punktów odbioru oraz automatów paczkowych, jak i do domu. Oferowane są także wieczorne dostawy w największych miastach. Czas dostawy z Polski do Finlandii wynosi teraz średnio od trzech do czterech dni roboczych (plus dzień nadania), co stanowi konkurencyjną wartość względem innych działających tam e-sklepów zagranicznych. Dostawa do punktu odbioru (PUDO) lub automatu paczkowego dostępna jest już od 41,60 zł, a do domu – od 68,80 zł. Promocyjne ceny są niższe od standardowych o 20% i obowiązują do końca 2024 r. dla wszystkich nowych klientów.
Szybko rozwijający się rynek e-commerce w Finlandii w połączeniu z promocyjną ofertą Packety otwiera przed polskimi sklepami internetowymi kolejny ciekawy kierunek ekspansji. Packeta gwarantuje nie tylko skuteczną logistykę, lecz także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, co zyskuje coraz większe uznanie fińskich konsumentów i partnerów biznesowych.
Materiał partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.