O nowych trendach w logistyce cross-border, o tym, co stanowi największe wyzwanie dla właścicieli e-sklepów oraz jak zyskać sympatię klientów w 2024 r. opowiada Adam Zając – head of business development w firmie Packeta Poland. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”.
Nowe trendy w logistyce
Najnowsze trendy w logistyce e-commerce koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i wygodzie klienta:
- Opakowania wielorazowego użytku lub pochodzące w 100% z recyklingu. Pozwala to ograniczyć odpady i poprawić wizerunek firmy.
- Dostawy do punktów out of home (np. automatów paczkowych). Zyskują one na popularności, ponieważ dają elastyczność i wygodę konsumentom oraz redukują koszty i emisję CO2.
- Zielona logistyka. Staje się priorytetem – obejmuje inwestycje w magazyny i floty samochodowe zasilane energią odnawialną, co pomaga zmniejszyć ślad węglowy branży.
Kluczowa jest również komunikacja z nabywcą: przekazywanie konkretnych informacji o statusie dostawy bez nadmiernego spamowania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co stanowi największe wyzwanie dla właścicieli e-commerce w zakresie logistyki
Największym wyzwaniem w logistyce e-commerce jest zbyt niska dostępność pracowników fizycznych i kierowców. Firmy muszą sprostać coraz większemu naciskowi na dostawy w trybie next day, co wymaga szybkiej i efektywnej organizacji oraz kompletnych i sprawnie działających zespołów.
Dodatkowym utrudnieniem są rosnące koszty energii i wynagrodzeń, co sprawia, że utrzymanie konkurencyjnych cen staje się coraz trudniejsze. Aby temu sprostać, kluczowe jest wydajne zarządzanie rosnącą liczbą zamówień w magazynach oraz optymalizowanie procesów.
Utrudnieniem są rosnące koszty energii i wynagrodzeń, co sprawia, że utrzymanie konkurencyjnych cen staje się coraz trudniejsze
Jak zyskać sympatię klientów w 2024 roku
Wśród dobrych praktyk w obszarze dostaw i zwrotów należy wskazać wdrożenie takich usług jak minute delivery, dzięki czemu odbiorca może w czasie rzeczywistym śledzić swoją paczkę od momentu wydania kurierowi do czasu jej otrzymania. Takie rozwiązanie z sukcesem funkcjonuje u nas na Słowacji jako element usługi home delivery. Stąd możemy na podstawie własnych doświadczeń potwierdzić, że to oczekiwana usługa przez konsumentów.
Kluczowa jest również komunikacja z nabywcą: przekazywanie konkretnych informacji o statusie dostawy bez nadmiernego spamowania. Jednocześnie – w przypadku zwrotów – prostota ich realizacji za pomocą punktów PUDO lub automatów paczkowych znacznie poprawia doświadczenia klienta z firmą.
Usprawnienie procesu zwrotów przez uproszczone procedury i szybkie przelewy zwrotne dodatkowo zwiększa lojalność i zadowolenie konsumentów.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.