Skuteczny marketing i promocja sklepu internetowego to temat przewodni 9. kwietniowo-czerwcowego wydania „E-commerce w Praktyce”. W dodatku „Jak radzić sobie z kryzysem” sprawdzamy, jak pandemia COVID-19 wpłynie na e-handel w Polsce i na świecie, jak pod jej wpływem zmienią się zachowania konsumenckie i jak z bieżącą sytuacją mogą sobie poradzić właściciele e-sklepów.
Marzec 2020 r. zapoczątkował nową erę w e-commerce. Zmusił ludzi, którzy nigdy do tej pory nie kupowali przez internet, do zmiany przyzwyczajeń. W związku z wybuchem pandemii koronawirusa firmy z większości branż stanęły w obliczu zapaści gospodarczej. W e-commerce w wybranych kategoriach nastąpiło wciśnięcie gazu, a w innych – zaciągnięcie hamulca ręcznego. Na platformie IdoSell padł rekord sprzedaży – wartość sprzedanych towarów wzrosła o 68% w stosunku do tego samego okresu 2019 r., a liczba zamówień zwiększyła się z 2,5 mln do 3,5 mln. Zdaniem Pawła Fornalskiego rok 2020 w e-commerce może być tzw. psim rokiem. „Jak wiemy, u psa jeden rok liczy się tak jak u człowieka siedem. W takich latach jak 2020 liderzy potrafią stracić całą przewagę, a nowicjusze – zdobyć pozycję, z której nie da się ich łatwo ruszyć” – tłumaczy w swoim felietonie współzałożyciel IAI, zwany ojcem polskiego e-commerce.
Nowy „E-commerce w Praktyce” #2(9) 2020: Skuteczny marketing i promocja sklepu internetowego
ZAMÓW TERAZ
Świetnymi przykładami e-sklepów, które pokazują, jak należy działać w czasach koronawirusa, są FCmarket.com.pl i sklep.efarutex.pl. Oba nie istniały w momencie, gdy w Polsce pojawił się pierwszy chory na COVID-19. Obroty tego drugiego już po pierwszym miesiącu zawstydziłyby niejeden typowy biznes e-grocery w 2019 r.
Co robić w bieżącej sytuacji? Michał Kreczmar – według którego z kryzysu wyjdziemy z większą ilością „witaminy e”, i to w każdej sferze życia – radzi optymalizować wydatki marketingowe w poszukiwaniu tanich źródeł klientów, budować bazę lojalnych kupujących oraz walczyć o rozpoznawalność i wiarygodność marki, a także dopasowywać portfolio do potrzeb i portfeli konsumentów. Skuteczny marketing i promocja sklepu internetowego to temat przewodni bieżącego wydania „E-commerce w Praktyce”. Jakub Biel z x-komu prezentuje, jak niskim kosztem docierać do potencjalnych klientów. Artur Jabłoński podpowiada, jak poprawić wyniki kampanii reklamowych na Facebooku. Na przykładzie Rudego z DrTusz.pl pokazujemy, jak bohater marki wspiera sklep internetowy. Przedstawiamy, jakie błędy w marketingu e-sklepów są popełniane najczęściej i jak im zaradzić oraz jak właściwie podejść do zbierania i analizowania danych. Pokazujemy też, jak wykorzystać w e-commerce działania z różnych obszarów marketingu – transmisje na Facebooku, opcje sprzedażowe na Instagramie, kampanie PLA, content marketing, SMS marketing czy współpracę z influencerami.
Jak radzi Marek Zakrzewski – właściciel sklepu AleDobre.pl, związany z rynkiem e-commerce od prawie 20 lat – należy pamiętać, aby być wiarygodnym, czyli starać się być ekspertem lub pasjonatem dziedziny, którą się zajmujesz. Taka postawa sprzedawcy bardzo podnosi jego profesjonalizm w oczach klientów i przekłada się na domykanie transakcji.
Z tematu numeru „Skuteczny marketing i promocja sklepu internetowego” dowiesz się m. in.:
- na jakie działania marketingowe i promocyjne postawić w e-commerce,
- jakie błędy są popełniane w marketingu e-sklepów najczęściej i jak im zaradzić,
- jak właściwie podejść do zbierania i analizowania danych,
- jak mierzyć skuteczność działań marketingowych i promocyjnych w sklepie internetowym,
- jakie narzędzia wykorzystać w promocji sklepu,
- jakie są skuteczne sposoby na pozyskiwanie dobrze konwertującego ruchu,
- jak odzyskiwać porzucone koszyki,
- jak zwiększać wartość koszyka zakupowego,
- CPS, CPA, CPC – jaki model rozliczeń kampanii wybrać i kiedy,
- jak poprawić wyniki kampanii reklamowych e-sklepu na Facebooku,
- jak tworzyć angażujące posty i treści sprzedażowe na Instagramie,
- na czym polegają inteligentne kampanie produktowe w Google Ads,
- w jaki sposób wykorzystać wiadomości SMS-owe w e-commerce,
- jak uczynić content marketing i edukację mocnym punktem e-commerce (case study Nadwyraz.com),
- jak brand hero wspiera sklep internetowy DrTusz.pl (e-commerce od kulis),
- jak za pomocą transmisji dotrzeć do kupujących offline (case study marki odzieżowej Quiosque).
Z dodatku „Jak radzić sobie z kryzysem” dowiesz się m. in.:
- jak pandemia koronawirusa wpłynie na rynek e-commerce w Polsce i na świecie,
- jak dostosować się do nowego zachowania klientów i ich rosnących oczekiwań,
- czy i jaki wpływ będzie miało spowolnienie na przyszłe wybory klientów,
- jak z bieżącą sytuacją właściciele e-sklepów mogą sobie poradzić na poziomie strategicznym,
- jak szybko przeorganizować firmę, żeby dostosować się do sytuacji na rynku,
- jak wprowadzić w firmie plan naprawczy składający się z czterech krótkich zasad,
- jak rozsądnie ciąć koszty i nie odciąć zbyt wiele,
- jak z offline’u przejść szybko do online’u (case study e-sklepu Jean Louis David),
W tym wydaniu „E-commerce w Praktyce” przeczytasz także:
- jak postępować w momencie odstąpienia przez klienta od umowy, złożenia reklamacji lub rezygnacji z subskrypcji,
- jakie są najczęstsze błędy w regulaminach sklepów sprzedających w modelu subskrypcyjnym.
- czym jest psychologia kolorów i jak kolory wpływają na kupujących,
- jak w e-commerce wykorzystać badania nad znaczeniem barw,
- jak sklepy internetowe mogą wykorzystać trendy eko, zero waste i minimalizm,
- kim są e-konsumenci świadomi ekologicznie i jak spełnić ich oczekiwania,
W felietonach tego numeru odkryjesz:
- czy oparcie strategii globalnej e-sprzedaży na platformie Amazon to jedyna słuszna droga w e-commerce,
- jaki potencjał sprzedażowy mają globalne marketplace’y – azjatyckie (AliExpress.com, Tmall czy Lazada) i afrykańskie (Mall for Africa),
Nowy „E-commerce w Praktyce” #2(9) 2020: Skuteczny marketing i promocja sklepu internetowego
ZAMÓW TERAZ
Autorzy:
Kamil Adamski, Krzysztof Bartnik, Jakub Biel, Łukasz Bojar, Przemysław Borkowski, Dawid Dąbrowski, Marcin Drabek, Paweł Fornalski, Agata Goździk, Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk,Antonina Grzelak, Artur Jabłoński, Marcin Janczewski, Adam Jankowiak, Cezary Kożon, Michał Kreczmar, Michał Kuliś, Gabriela Lisowska, Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Karolina Obszyńska, Douglas Patfield, Bartosz Pilch, Marcin Piwowarczyk, Łukasz Różalski, Tomek Serafin, Weronika Tumaszyk, Paulina Wardęga, Rafał Wasyluk, Krzysztof Wieczorek, Maja Wiśniewska, Konrad Zach, Marek Zakrzewski, Aneta Zagórska