Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska”, usługi kurierskie są formą dostawy zarówno najczęściej wykorzystywaną (58%), jak i najbardziej pożądaną, motywującą klientów do zakupów online (71%). A jeżeli chodzi o wybór konkretnego sklepu, to 37% respondentów zaznacza, że niskie koszty dostawy są dla nich jednym z czynników decydujących o zakupie. Ten sam raport wskazuje, że najczęstszymi problemami związanymi z zakupami online są wysokie koszty dostawy (33%) i długie oczekiwanie na zamówiony towar (34%).
Jeśli więc chcesz osiągnąć maksymalne zadowolenie klienta – a 31% respondentów wskazuje, że wcześniejsze pozytywne doświadczenia motywują ich do powrotu do konkretnego sklepu – musisz wybrać operatora logistycznego, który zapewni Ci jak najtańsze przesyłki kurierskie w jak najlepszej jakości.
Pakiety usług kurierskich
Typową usługą operatora logistycznego kierowaną do sklepów online i innych przedsiębiorstw jest pakiet usług obejmujący określoną liczbę przesyłek miesięcznie w stałej cenie. Proste badanie rynku, przeprowadzone przez portal Nowy Outsourcing ponad trzy lata temu, wykazało, że najtańsze przesyłki kurierskie w pakiecie oferował w 2017 r. InPost, którego stawka za ok. 100 przesyłek miesięcznie była o prawie 300 zł niższa od najtańszej oferty konkurencji (DHL).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Obecnie InPost nie wysyła już paczek za granicę. Niemniej pozostaje jednym z trzech operatorów kurierskich, z których usług najczęściej korzystają klienci e-commerce. We wspomnianym raporcie Gemiusa trzy firmy, z którymi ankietowani najczęściej mieli do czynienia w 2019 r., to DPD (29% wskazań), DHL (26%) i InPost (20%). Ponieważ cena pozostaje czynnikiem dominującym, to wynik ten sugeruje, że te trzy firmy zapewniają sklepom internetowym tanie przesyłki kurierskie.
InPost oferuje wysyłkę 100 przesyłek miesięcznie (w ramach pakietu Maxi Firma 100) za ok. 1100 zł. Warto zauważyć, że pakiet ten obejmuje też wysyłkę do paczkomatów, które są drugą pod względem popularności formą dostawy na rynku (według badania Gemiusa korzystało z niej 52% respondentów).
Najtańsze przesyłki kurierskie w pakiecie z magazynem
Alternatywną usługą logistyczną, szczególnie atrakcyjną dla niewielkich e-sklepów o dużej dynamice wzrostu, jest fulfillment. To kompleksowe rozwiązanie, obejmujące obsługę logistyczną towarów od producenta do klienta. Operator logistyczny wynajmuje kontrahentowi przestrzeń magazynową. Przyjmuje w niej towary od producenta, a po wpłynięciu zamówienia jego pracownicy je kompletują i przygotowują paczkę, która następnie jest niezwłocznie wysyłana siecią logistyczną do klienta (lub paczkomatu w wypadku oferty InPostu).
Przez integrację e-sklepu z systemem informatycznym operatora przekazanie zamówienia do magazynu następuje automatycznie, a dzięki połączeniu usług magazynowych i transportowych w ramach jednej firmy unika się opóźnień na stykach. Co najważniejsze, sklep nie musi ponosić nakładów na inwestycje w przestrzeń magazynową i zatrudniać dodatkowych pracowników. Opłaty za usługę są naliczane w zależności od obrotów – koszty dostosowują się elastycznie do potrzeb sklepu.
Artykuł promocyjny