„Kierując się wygodą i komfortem naszych klientów, inwestujemy w cyfryzację, unowocześnienie portfolio usług oraz narzędzia i infrastrukturę do ich realizacji. Stawiamy m.in. na nową usługę kurierską Pocztex, rozwój multikanałowości dostaw czy budowę sieci zewnętrznych automatów paczkowych” – opowiada Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA.
Jak w ostatnich latach zmieniał się rynek usług pocztowych i jak to wpływa na strategiczne cele Poczty Polskiej?
W związku z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce, a także trwającym już blisko dwa lata stanem pandemii, zaszły istotne zmiany preferencji zakupowych klientów, którzy coraz częściej wybierają zakupy online oraz dostawy bezkontaktowe. Poczta Polska dostrzega trendy rynkowe i w ramach nowej strategii prowadzi wiele projektów stanowiących odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania. Skutkiem tych działań ma być istotna reorientacja biznesowa spółki, a w konsekwencji umożliwienie jej zwiększenia udziałów w rosnącym i perspektywicznym rynku KEP (kurier, ekspres, paczka).
Jednym z obszarów aktywności Poczty Polskiej na tym rynku jest dynamiczne dostosowywanie oferty usługowej do potrzeb konsumentów, wśród których rośnie popularność odbiorów przesyłek w automatach i punktach (click & collect). To rozwiązanie zapewnia klientom bezpieczeństwo i znacznie większą elastyczność w kontekście czasu i miejsca odbioru. Zauważalny jest przy tym spadek popularności klasycznej dostawy na adres.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Rosnący trend zakupów internetowych, ściśle powiązany z oczekiwaniami klientów w zakresie wygodnego dostarczenia zamówionego towaru, wyznacza na bardzo konkurencyjnym krajowym rynku usług kurierskich standardy logistyczne i kierunek działania spółki w obszarze rozwoju multikanałowości oferty. Składają się na nią doręczenia pod adres, dostawy do punktów odbioru i automatów paczkowych, a także zmiany w sztandarowej usłudze kurierskiej Poczty Polskiej – Pocztex.
Jakich zmian dokonaliście i na co mogą liczyć klienci?
Od 15 listopada 2021 r. klient może w łatwy i szybki sposób nadać przesyłkę kurierską Pocztex lub paczkę powszechną. Oczywiście w przypadku przesyłki Pocztex nadal można skorzystać z wielu dodatkowych opcji, takich jak choćby ubezpieczenie.
Pocztex przyśpiesza i najistotniejszą zmianą dla klientów jest to, że przewidywany termin doręczenia to następny dzień po nadaniu, czyli D+1, a w niektórych miastach nawet ten sam dzień, czyli D+0. Poczta Polska, podążając za trendami rynkowymi oraz kierując się komfortem konsumentów, udostępnia również szybkie, bezgotówkowe płatności za nadanie przesyłki. Osoby odwiedzające naszą nową stronę pocztex.pl mogą już nie tylko przygotować paczkę do nadania, lecz także opłacić ją online.
Pocztex to także multikanałowość dostaw – klient może wybrać najdogodniejszą formę odbioru zamówienia spośród trzech możliwych wariantów:
- Pocztex KURIER – doręczenia przez kuriera na wskazany adres,
- Pocztex PUNKT – dostawy do największej sieci punktów odbioru, która obejmuje już blisko 18 tys. lokalizacji w całej Polsce i stale rośnie,
- Pocztex AUTOMAT – dostawy do automatów paczkowych.
Klienci coraz chętniej odbierają przesyłki z automatów paczkowych i punktów odbioru. Jakie usprawnienia w tym zakresie wprowadziła Poczta Polska?
Spółka, chcąc liczyć się na rynku, stara się wprowadzać rozwiązania spełniające oczekiwania klientów. Wśród nich jest z pewnością zagwarantowanie konsumentowi wyboru preferowanej formy dostawy (odbioru w punkcie bądź automacie, doręczenia przez kuriera), a także szybka realizacja usługi na każdym jej etapie. Prowadzimy działania wielotorowo – w zakresie stałego usprawniania procesu logistycznego oraz w kontekście UX, np. aplikacji mobilnej, błyskawicznej dostawy, rozbudowanej sieci punktów oraz łatwego, wygodnego i bezpiecznego odbioru czy zwrotu towaru.
Poczta Polska dzięki pozyskiwaniu nowych partnerów oraz rozszerzaniu współpracy z dotychczasowymi zbudowała największą sieć punktów odbioru przesyłek click & collect, która liczy obecnie blisko 18 tys. lokalizacji w całym kraju – zarówno w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach oraz na obszarach wiejskich. Celem spółki jest równomierne rozmieszczenie punktów zapewniające klientom maksymalną wygodę i elastyczność przy wyborze miejsca odbioru towarów zakupionych online.
Obecnie 35% wszystkich punktów Pocztex PUNKT zlokalizowanych jest w małych miastach poniżej 20 tys. mieszkańców (ok. 17%) oraz na obszarach wiejskich (ok. 18%), z czego najwięcej stanowią placówki pocztowe i sklepy grupy Eurocash (abc, Lewiatan i Delikatesy Centrum). Klienci w całej Polsce mają też do wyboru sklepy Żabka i Biedronka oraz kioski RUCH-u czy stacje ORLEN, gdzie mogą wygodnie odbierać przesyłki przy okazji załatwiania innych codziennych spraw. Chcemy, aby do końca tego roku sieć tworzyło ponad 20 tys. lokalizacji. Lista punktów odbioru dostępna jest na stronie: odbiorwpunkcie.poczta-polska.pl.
Poczta Polska mocno stawia także na budowę własnej sieci zewnętrznych automatów paczkowych, dostępnych dla klientów 24 godz. na dobę przez siedem dni w tygodniu. Pierwszych kilkaset automatów zostanie udostępnionych wiosną, a docelowo w tym roku planujemy uruchomienie 2 tys. automatów zewnętrznych. Równocześnie wdrożymy aplikację mobilną dla naszych klientów, dającą m.in. możliwość nadania przesyłki Pocztex i jej śledzenia oraz odbioru z automatów paczkowych. W tych działaniach koncentrujemy się na multikanałowości, dając klientom szeroki wybór zarówno co do formy czy miejsca, jak i sposobu nadania oraz odebrania przesyłki, a także jej opłacenia, śledzenia, przekierowania oraz usług dodatkowych.
Czym będzie się wyróżniał na rynku automat paczkowy Poczty Polskiej?
Wszystkie automaty Pocztex AUTOMAT będą urządzeniami zewnętrznymi, a ich lokalizacje wybierane są pod kątem atrakcyjności i komfortu dla klientów, aby mogli oni odbierać i nadawać przesyłki np. przy okazji zakupów. W pierwszej połowie 2022 r. automaty Pocztex zostaną zainstalowane przy co najmniej 750 sklepach Biedronka w całym kraju. Ponadto zamierzamy je postawić przy placówkach pocztowych czy na terenach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.
Chcemy także pozyskać do współpracy partnerów, z którymi zaoferujemy klientom komfortowe warunki odbioru przesyłek – blisko, szybko i wygodnie. Oprócz lokalizacji ważna jest dla nas funkcjonalność automatów. Każdy z nich będzie wyposażony w ekran dotykowy oraz terminal płatniczy, umożliwiający płatność za przesyłkę kartą lub BLIK-iem. Zadbaliśmy także o udogodnienia dla osób o szczególnych potrzebach, dlatego zaoferujemy np. możliwość wyboru dostawy do skrytki w dolnej części automatu, dostępna będzie też obsługa głosowa. Nasze automaty będą doskonale wpasowywać się w otoczenie, ponieważ oprócz czterech bazowych barw przewidujemy elastyczne podejście do kolorystyki i dostosowanie jej do konkretnej lokalizacji, np. obiektów zabytkowych.
Poszukując najlepszych rozwiązań dla klientów, Poczta Polska zaprasza do zgłaszania miejsc do ustawienia automatów służących do odbioru i nadawania paczek. Można to zrobić przez formularz: https://odbiorwpunkcie.poczta-polska.pl/zglos-automat/formularz.
Materiał partnera