Dostępność cyfrowa to kluczowy element e-biznesu otwartego na wszystkich klientów, niezależnie od ich ograniczeń. To nie tylko kwestia etycznego podejścia, lecz także czynnik wpływający na sukces ekonomiczny. Dowiedz się, jak zapewnienie dostępności e-sklepu może zwiększyć przychody, oraz poznaj proste kroki, które pozwolą Ci samodzielnie i szybko poprawić dostępność Twojego e-commerce.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest dostępność cyfrowa i dlaczego jest ważna w e-commerce,
- jak samodzielnie przeprowadzić audyt dostępności sklepu internetowego,
- jakie są najczęstsze problemy z dostępnością cyfrową w e-sklepach,
- jakie rozwiązania poprawiają dostępność stron internetowych.
Czym jest dostępność cyfrowa
Zapewne każdy z kupujących online doświadczył kiedyś sytuacji, w której próbował zrobić zakupy w e-sklepie, ale czuł się trochę zagubiony, nawigacja była trudna do zrozumienia, a przejście przez proces zakupowy okazywało się nie lada wyzwaniem. Te problemy rozwiązuje właśnie dostępność cyfrowa stron internetowych.
Zapamiętaj
Dostępność cyfrowa sprawia, że każdy użytkownik, niezależnie od swoich umiejętności czy różnego rodzaju ograniczeń, może swobodnie korzystać z treści i funkcji strony internetowej. Chodzi nie tylko o osoby ze stałymi niepełnosprawnościami. Dostępność dotyczy również osób neuroróżnorodnych, z niepełnosprawnościami tymczasowymi (np. złamaną ręką) czy osób starszych, które mogą napotykać trudności z czytaniem małej czcionki, poruszaniem się po skomplikowanych interfejsach lub wykonywaniem złożonych operacji online.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dostępność cyfrowa uwzględnia także różne preferencje oraz umiejętności techniczne użytkowników. Nie wszyscy korzystają z myszki. Są osoby, które preferują nawigację za pomocą klawiatury, inni używają czytników ekranu, a jeszcze inni potrzebują większych czcionek lub wysokiego kontrastu.
Podstawą dostępności jest WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). To zestaw międzynarodowych zaleceń opracowanych przez World Wide Web Consortium (W3C), które definiują standardy i kryteria, jakie powinny spełniać witryny internetowe, aby były dostępne dla wszystkich użytkowników.
Zapamiętaj
W kontekście dostępności cyfrowej często pojawia się też pojęcie inkluzywności. Uwzględnia ona, szanuje i akceptuje różnorodność ludzi i ich cech. Oznacza projektowanie i rozwijanie takich rozwiązań, które są dostępne, użyteczne i przyjazne dla jak najszerszej grupy użytkowników – niezależnie od ich wieku, płci, pochodzenia, orientacji seksualnej, religii, stopnia niepełnosprawności czy przekonań.
Dlaczego dostępność cyfrowa jest istotna w e-commerce
Zapewnienie dostępności w sklepie internetowym przekłada się na wzrost liczebności grupy docelowej i lepsze doświadczenia wszystkich użytkowników, a to zwiększa szansę na zmianę odwiedzających w lojalnych klientów. Dzieje się tak z dwóch powodów:
- Dostępność umożliwia łatwiejsze poruszanie się po stronie i wykonywanie czynności zakupowych. Osoby z niepełnosprawnościami, starsze czy użytkownicy o różnych preferencjach w zakresie korzystania z internetu mogą swobodnie przeglądać produkty, wybierać opcje i dokonywać płatności.
- Dostępność buduje zaufanie i lojalność klientów. Kiedy sklep internetowy jest dostępny dla wszystkich, tworzy wrażenie równego traktowania i szacunku wobec różnorodnych grup użytkowników. Klienci mają poczucie profesjonalizmu i czują się bezpieczniej, a to z kolei sprawia, że mają większą ochotę powrócić do sklepu oraz polecać go innym. To przekłada się na długoterminowy wzrost sprzedaży.
Istotną rolę odgrywa także aspekt wizerunkowy. Sklepy internetowe, które inwestują w dostępność, budują pozytywny wizerunek jako etyczne i odpowiedzialne przedsiębiorstwa. To przyciąga uwagę klientów, którzy preferują marki dbające o różnorodność i odpowiedzialne społecznie. Takie podejście jest szczególnie ważne dla młodszego pokolenia, które ma coraz większą siłę nabywczą. Generacja Z jest bardzo zaangażowana społecznie i działania w tym obszarze mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie, pozytywnych rekomendacji i konwersji. Nie inaczej jest w przypadku jeszcze młodszego mikropokolenia zalfa, które – jak podaje najnowszy raport infuture.institute – określane bywa jako upagers (przedwcześnie dojrzałe) i jest bardziej świadome społecznie, środowiskowo i gospodarczo, niż można sądzić1.
Jak samodzielnie sprawdzić dostępność sklepu internetowego
Podstawowy audyt dostępności witryny możesz przeprowadzić samodzielnie (ramka 2). Podstawowy, ponieważ wiedza, którą posiadają eksperci z tego obszaru, zdobywana jest latami, głównie przez praktykę i testy z użytkownikami. Stąd też po samodzielnym sprawdzeniu dostępności i wyeliminowaniu odkrytych niezgodności z wytycznymi warto zwrócić się o wsparcie osoby, która bardziej kompleksowo zbada sklep i sformułuje rekomendacje zmian.
Popularne problemy z dostępnością cyfrową w e-commerce
Aby unaocznić Ci problemy, na jakie mogą natrafiać użytkownicy na Twojej stronie, zaprezentuję teraz pięć błędów powszechnie występujących w sklepach internetowych.
Podsumowanie
Dostępność cyfrowa jest niezbędnym czynnikiem sukcesu w e-commerce. Zapewnienie łatwego dostępu do treści i funkcji sklepu internetowego dla wszystkich użytkowników przekłada się na zwiększenie grupy docelowej i konwersji, poprawę wizerunku marki oraz spełnienie wymogów prawnych. Zadbanie o dostępność cyfrową to inwestycja w przyszłość biznesu, która otwiera drzwi do sukcesu w dynamicznym świecie handlu online.
- „Mikropokolenie Zalpha” – raport infuture.institute