Kiedy budujesz swój e-commerce, rozumiesz, jak ważny jest użyteczny, estetyczny interfejs, który spodoba się większości klientów. Jednocześnie wiesz przecież, że o gustach się nie dyskutuje, a każdy ma własne upodobania. Dlaczego więc nie zaoferować użytkownikom różnych, dopasowanych interfejsów tego samego e-sklepu?
Odpowiedź na powyższe pytanie brzmiała dotychczas prosto: „Taka funkcja nie jest dostępna na żadnej z najpopularniejszych platform e-commerce”. To już jednak przeszłość. Teraz efekt personalizowanych interfejsów można osiągnąć zupełnie inaczej niż za pomocą zasobów platformy sprzedażowej. Pomaga w tym sztuczna inteligencja.
Kilka twarzy Twojego e-sklepu
Inteligentne maszyny i narzędzia nie tylko przymierzają się do wpływania na handel – taka przyszłość staje się wręcz teraźniejszością i życzeniem samych klientów. Już dziś oczekują oni automatycznych kas w supermarkecie, automatycznych odpowiedzi na proste zapytania telefoniczne i online oraz automatycznych płatności za parking. Z roku na rok będą liczyli na coraz więcej tego typu udogodnień – od personalizacji rekomendacji produktów, przez rozszerzoną rzeczywistość, aż po hologramy. Jak więc wykorzystać te trendy w swoim e-commerce?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów i skup się na personalizacji interfejsu e-sklepu, aby był on szyty na miarę różnych grup użytkowników, tj. mógł dostarczać każdemu zupełnie inny wygląd wyszukiwarki, dopasowany rozkład tabel, ulubione filtry itp.
– Tworzenie jednego interfejsu sklepu, przeznaczonego dla uniwersalnej grupy, nie jest już konieczne. Można zaproponować warianty, które różnią się np. ułożeniem bloków, umiejscowieniem czy wielkością wyszukiwarki, filtrami, zakładkami na karcie produktu czy ścieżką finalizacji zakupu w checkoucie – mówi Adam Wasilewski, kierownik projektu badawczo-rozwojowego w Fast White Cat, agencji Magento wdrażającej sztuczną inteligencję w swoich projektach. – W ramach projektu „Autoadaptacja interfejsu sklepu internetowego do wymagań i zachowań klientów”1 opracowaliśmy i przetestowaliśmy platformę nazwaną AIM2, która dziś jest skutecznie wykorzystywana do segmentacji klientów z użyciem uczenia maszynowego i dostarczania im oczekiwanych, odpowiadających ich potrzebom wariantów interfejsu. W wyniku badań potwierdziliśmy także, że personalizowany interfejs zauważalnie zwiększa konwersję w e-sklepie. Dzięki zastosowaniu platformy AIM2 znana firma z branży mody sportowej uzyskała konwersję wyższą nawet o ponad 40%2.
Wyprzedź konkurencję dzięki personalizacji interfejsu
Pilotażowe wdrożenie nowego mechanizmu dostarczania spersonalizowanego interfejsu, który bazuje na analizie zachowań i grupowaniu użytkowników za pomocą klastrowania aglomeracyjnego, trwało od lipca do grudnia 2022 r. W tym okresie w Fast White Cat zgromadzono około miliona rekordów, które zawierały informacje o zachowaniu kilkunastu tysięcy różnych użytkowników.
Część zebranych danych wykorzystano w celach badawczych, a inne posłużyły do weryfikacji hipotezy mówiącej, że spersonalizowany interfejs użytkownika może zwiększyć wskaźnik konwersji w sklepie internetowym. Kolejne miesiące pozwoliły na wielokierunkowe rozwinięcie narzędzia oraz jego dogłębną walidację i weryfikację. Wniosek?
Zapamiętaj
Jeden uniwersalny interfejs to nie tylko rozwiązanie zbyt ogólne, lecz także niedające pełnej możliwości rozkwitu Twojego e-commerce i zwiększenia jego konwersji do maksymalnych wymiarów.
Zaprojektowana platforma AIM2 pozwala na więcej – dzięki niej możesz wyjść poza ramy standardów i zaoferować klientom to, czego nie oferuje konkurencja. Dostarczanie spersonalizowanych interfejsów, opartych na analizie zachowań i preferencji użytkowników, nie jest jeszcze dziś powszechną praktyką, ale to z pewnością się zmieni.
Chcesz wyprzedzić konkurencję?
Napisz na: info@fastwhitecat.com.
- Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach poddziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020.
- Wyniki wskazywały na wzrost konwersji w granicach od 20,8% do 41,2%, w zależności od iteracji.
Materiał partnera